Gå til innhold

Tvilsom EU-kontroll hos Snapdrive (E61)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på toyota merkeverksted og om du har automataskjustering på lysene har lite med lysbildekontrollen og gjøre. Vi finner feil på lysbildet på majoriteten av bilene men eu kontrolløren justerer det med en gang siden det er ganske fort gjort når man først har måleaparatet stilt in og stort sett får ikke kunden vite det en gang. Når det gjelder bremsene så er tommelfinger regelen at vis det er under 2 mm så er det 2 feil men siden hjul ikke skal av på en eu kontroll så er det ikke alltid så greit og se så det blir jo veldig opp til eu kontrolløren å se. Jeg pleier og tenke om det ikke går til neste service er det skift (15000km på toyota).

Men det er jo mange verksteder som setter opp feil som ikke eksisterer for og tjene penger på å "fikse". Jeg fikk in en prius på jobben for og utbedre en liste med eu feil som han hadde fått på bærum autoservice. Å de feilene var lekasje fra støtdempere bak, mønsterdybde i dekk for liten og slakk i lenkearmer foran. Ingen av de feilene fantes så vi bare godkjente den og leverte ut bilen. Også hadde vi en annen kunde som hadde vert hos alex auto å fått feil på rust på lasteavhengiventil og bilen hennes hadde ikke lasteavhengiventil engang. Men har Man bevist at feilen man fikk ikke er der så er det bare og klage så skal det bli godkjent uten å betale for etterkontrollen

Skrevet

Jeg var på etterkontroll i dag på Snapdrive Helsfyr. Etterkontrollen tok 15 minutter (sjekke bremsebelegg bak) og kostet 250 kr. Jeg kunne nok kranglet meg fram til å få den gratis, men jeg gadd ikke. Det er nok delte meninger om hvorvidt bremsene burde blitt 1er- eller 2erfeil. Jeg mener personlig at den burde blitt 1erfeil eller 0.

Nå skal det sies at jeg ikke har de mest åpne felgene. Mulig det var derfor kontrolløren ikke klarte å bedømme belegget riktig. Neste gang blir det i alle fall EU-kontroll hos NAF eller BMW Furubakken!

D7K_5196.jpg

Skrevet
Har jobbet på bilverksted en stund nå, og tatt veeldig mange EU-kontroller. Hvis bremsene er gode der å da så skal dem gå gjennom. Man har en minimum-grense av en grunn, så hvis bremsene er slitt til stål så skal det byttes. At lysene er feil innstilt er ikke en 2'er feil. Mekanikerene på verkstedet har lov å justere lysene når EU-kontrollen er tatt, og det skal man egentlig gjøre og.

Feiljusterte lys er 2er feil. Man har lov og justere lysene når kontrollen er tatt ja, men feilen skal alikevell sendes inn til biltilsynet. Skal ikke påstå at det har så veldig mye og si om man justerer der og da og driter i og sette det opp som feil, men finner biltilsynet ut av det kan man få en smekk. Det er ingenting som heter at man skal justere lysene på/etter pkk, det er kun en kontroll. Men det er jo fint for kunden om man gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...