Gå til innhold

Vurderer å kjøpe E46 - Typiske feil?


SteffenB
 Share

Anbefalte innlegg

Leter etter førstebil, og har en e46 320d i siktet..

Er fortsatt veldig i tvil på om jeg vil ha såpass "dyr" førstebil, har ikke helt bestemt meg enda.. men liker dem veldig godt.

Har lest meg litt frem til typiske feil, men lurer også på om dere har noe å tilføye? Eventuelt hvor mye man bør gi for en bil som har gått xx km?

Vet at svakheter er:

- Dieselpumpe

- Turbo

- subframe disaster

- fjærer bak

- rust

Noen andre ting?

Bilen jeg ser på har gått litt over 200 000 km.. Dieselpumpa skal visst være byttet, som er bra.. HVOR MYE BØR JEG BETALE FOR EN SLIK? Tatt ut ifra minimalt med rust.. bittesmå flekker under noen dører tror jeg..

Hva bør jeg se etter om har blitt byttet? Og hvor mye koster det ca. for fullt sett med foringer/bærearmer osv. til understell? Kjøper jeg dette fra ebay? Hvilket merke isåfall? Servicer har blitt tatt ifølge kjørecomputeren tror jeg

Er dette en dyr bil i seg selv å vedlikeholde med tanke på at det er førstebilen? Mye som går i stykker? Dyre deler? Vet jo at det kommer an på hvordan den er vedlikeholdt tidligere da..

Har ikke skrudd noe særlig på bil før, men har bekjente som kan hjelpe, og er villig til å lære masse!

EDIT: Budsjettet vil jeg forresten ikke skal overstige 60-70 000,-, så er vel litt vanskelig å få tak i et bra eksemplar?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi 136HK 320d diesel?

Det stemmer, dette glemte jeg å opplyse..

Hvordan er det å chippe disse bilene forresten? (Hvis man får tak i en chip av bra kvalitet og monterer seg). Er det turbo-killer på disse bilene?

Føler ihvertfall mange fraråder å chippe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om man kan velge burde man vel prøve å få tak i en med komplett servicehefte med byttet dieselpumpe, turbo og fått tatt rustdelene på garantien. Da begynner det å bli et ganske sikkert kjøp. Kan jo selvfølgelig sjekke for subframe feil også. Er det ordnet så er det jo bonus.

Alt dette er ordnet på bilen min, foruten rustproblematikken.

Det satt boks på bilen min når jeg kjøpte den, og det virke som bare pokker det, problemet var at kjørbarheten ikke var like god lenger. Så når dieselpumpa tok kvelden monterte jeg den ikke tilbake igjen.

Finnes helt sikkert chip eller optimering som er bedre enn den boksen jeg hadde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder E46 generelt begynner det å bli noen kjente feil med de.

Men mange av tingene er jo veldig vanlige feil på de fleste biler etter 7-14 år og 200K km :wink:

Noen av de vanligste:

Dårlig håndbrekk

Defekt skiltlys(irr)

Defekt viftemotstand

Defekte vindusheiser

Rust bremserør bak

Tullete sentrallås (grunnmodul og låsekasser)

Stabstag og lenkearmer foran

Defekt airbagsensor i passasjersete

Gåen fuktsperre i dørene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste i så henseende er vel rett og slett å ta en skikkelig sjekk av bilen før du kjøper den. Har du ikke kontroll selv, så få noen med deg til å se på bilen.

Alt bør jo virke, og virke som det skal. Å få bilen opp på bukk å få sjekket hvordan den ser ut under, med slitasje og alt slikt er jo greit å få klarhet i FØR man evt kjøper bilen.

Om det er en hel haug med ting som ikke virker, eller som er slitt - så tyder det vel på dårlig vedlikehold?

Jeg for min del prøver å fikse feilene som kommer fortløpende - selv om bilen er 13 år gammel og snart har gått 465.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpa i seg selv er vel så godt som skuddsikker mener jeg å ha hørt, men det er elektronikken på pumpa som tar kvelden. Og da stopper bare bilen...

Snakker om pumpa som sitter på motoren.

Denne:

MTkyNzlfcA==.png

Mener å huske at jeg hadde kjørt 350.000km før den tok kvelden.

Turboen tok kvelden etter 300.000 kjørt km.

Men jeg har jo sett 320d 136HK, som har gått adskillelig kortere som har byttet dieselpumpe/turbo.

Turboen kan du lett ta knekken på om du vil. Det er bare å kjøre gris med hardt turbotrykk og skru av tenninga med en gang bilen står i ro hver gang over en litt lengre periode, så skal du se du klarer å ta knekken på den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpa i seg selv er vel så godt som skuddsikker mener jeg å ha hørt, men det er elektronikken på pumpa som tar kvelden. Og da stopper bare bilen...

Snakker om pumpa som sitter på motoren.

Denne:

[ Bilde ]

Mener å huske at jeg hadde kjørt 350.000km før den tok kvelden.

Turboen tok kvelden etter 300.000 kjørt km.

Men jeg har jo sett 320d 136HK, som har gått adskillelig kortere som har byttet dieselpumpe/turbo.

Turboen kan du lett ta knekken på om du vil. Det er bare å kjøre gris med hardt turbotrykk og skru av tenninga med en gang bilen står i ro hver gang over en litt lengre periode, så skal du se du klarer å ta knekken på den ;)

beklager SteffenB låner tråden din hvis ok?

har problemer med at bilen i noen tilfeller stopper helt av seg selv uten noen varsel eller at selve lysene i instrumentet blir påvirket. Den stopper periodevis helt uten forvarsel. Kan dieslepumpa være på vei ut?

den viser ingen ting på diagnose test heller:S bilen er kjørt 191.000 km idag og er en 2006 mod bmw E90 318d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpa i seg selv er vel så godt som skuddsikker mener jeg å ha hørt, men det er elektronikken på pumpa som tar kvelden. Og da stopper bare bilen...

Snakker om pumpa som sitter på motoren.

Denne:

[ Bilde ]

Mener å huske at jeg hadde kjørt 350.000km før den tok kvelden.

Turboen tok kvelden etter 300.000 kjørt km.

Men jeg har jo sett 320d 136HK, som har gått adskillelig kortere som har byttet dieselpumpe/turbo.

Turboen kan du lett ta knekken på om du vil. Det er bare å kjøre gris med hardt turbotrykk og skru av tenninga med en gang bilen står i ro hver gang over en litt lengre periode, så skal du se du klarer å ta knekken på den ;)

beklager SteffenB låner tråden din hvis ok?

har problemer med at bilen i noen tilfeller stopper helt av seg selv uten noen varsel eller at selve lysene i instrumentet blir påvirket. Den stopper periodevis helt uten forvarsel. Kan dieslepumpa være på vei ut?

den viser ingen ting på diagnose test heller:S bilen er kjørt 191.000 km idag og er en 2006 mod bmw E90 318d.

Fra 2001 kom common rail(i hovedsak) på 150HK motoren, da heter den ikke D20M47 lenger men D20M47TU(om jeg husker rett), og den har ikke lik dieselpumpe som 136HK-motoren.

Se på sticky dieseltråden til TRF for å oppdatere deg på dette.

Men det kan jo være en matepumpe som er problemet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er 20 000 km intervall mellom hver service, og etter inspeksjon 2 så går det 36 000 km før neste oljeservice, grunn til å være bekymret eller ? .. :|

Litt usikker på hva du mener her, men er det sånn at det har gått 36.000km mellom to ganger den har byttet olje? Da tenker jeg at dette er en som ikke bryr seg så mye om bilen sin, og hadde vurdert å finne en annen bil.

En pekepinn jeg ALLTID går etter er: dersom jeg har så mye som en dårlig magefølelse så lar jeg være å kjøpe bilen. Da er man sikker, men gjør sikkert aldri noen scoop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...