Gå til innhold

Bilen sier at nøkkel står i tenningslås, prob. løst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når jeg åpner døren piper det og display i instrumentpanel sier at nøkkel står i, noe den ikke gjør.

Dette skjedde plutselig, det går nå ikke å låse bilen med fjernkontroll(noe som er riktig hvis nøkkel hadde stått i)i tillegg har den begynt å låse seg etter noen sekunder med kjøring. Dete er vel noe som kan programmeres.

Men noen som har ide om hvorfor den sier atnøkkel står i.

Er det samme fremgangsmåte å programmere nøkkel på gammel og ny nøkkeltype. den nye typen kom vel i 2000

EDIT: lurer på om det ble sånn etter jeg har dratt ut sikring og satt inn igjen sikring med tenningen på.

Skrevet

Tror ikke det er noe fysisk som registrerer nøkkel, jeg tror den går på chippen i nøkkelen gjennom startsperra. Så når nøkkelen blir satt i, og antenna til startsperra merker at nøkkelen er i nærheten så blir det registrert via et telegram over ibus som sier "key in ignition".

Så det er jo litt rart at den skal varsle om dette om nøkkelen ikke er i nærheten.. :?

Skrevet
Tror ikke det er noe fysisk som registrerer nøkkel, jeg tror den går på chippen i nøkkelen gjennom startsperra. Så når nøkkelen blir satt i, og antenna til startsperra merker at nøkkelen er i nærheten så blir det registrert via et telegram over ibus som sier "key in ignition".

Så det er jo litt rart at den skal varsle om dette om nøkkelen ikke er i nærheten.. :?

Sitter å håper dette skal forsvinne av seg selv :) Kan ikke fordra elektroniske feil/problem, da jeg ikke har peiling på dette, liker bedre å ha feil i et hjullager.

Skrevet

Ja el feil kan være skikkelig vanskelig og finne ut av :?

Hadde trøbbel med bakluka da jeg kjøpte bilen, den motoren som drar igjen luka når du legger den ned på ville ikke gå, den laget bare en merkelig pipelyd. Der var knapt strøm i kontakten, og jeg fant ikke ut hvor denne motoren fikk strøm fra. Fant det ut til slutt, at den fikk strøm fra GM3 modulen, bytta den og alt virket fint. Men mistet litt hår på det problemet :lol:

Kanskje lurt å få sjekket kodingen om noe har blitt forandret :)

Skrevet
Ja el feil kan være skikkelig vanskelig og finne ut av :?

Hadde trøbbel med bakluka da jeg kjøpte bilen, den motoren som drar igjen luka når du legger den ned på ville ikke gå, den laget bare en merkelig pipelyd. Der var knapt strøm i kontakten, og jeg fant ikke ut hvor denne motoren fikk strøm fra. Fant det ut til slutt, at den fikk strøm fra GM3 modulen, bytta den og alt virket fint. Men mistet litt hår på det problemet :lol:

Kanskje lurt å få sjekket kodingen om noe har blitt forandret :)

Ja spørs om ikke det har skjedd noe med kodinga/GM når jeg dro ut den sikringen med tenningen på, klarte å sette den inn igjen før jeg kom på at tenningen sto på

Skrevet

Det er ikke chippen som registrerer at nøkkelen står i.. Det er en fysisk bryter. Dette er jeg 100 prosent sikker på. Bilen min piper vis jeg ikke tar ut nøkkelen. Når jeg tar nøkkelen ut så hører du et klikk og vis du setter nøkkelen inn igjen så er ikke lyden der lengre. Er en fysisk bryter som smekker over når du vrir en omdreining og aktiveres ikke igjen før du vrir på nytt.

Skrevet

Fant ut av feilen, sikring nr 12 var ikke der i det hele tatt, så det hjalp veldig å få satt inn en gitt :oops:

Skrevet
Fant ut av feilen, sikring nr 12 var ikke der i det hele tatt, så det hjalp veldig å få satt inn en gitt :oops:

Var det ikke rart at problemet dukket plutselig opp da? :/

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...