Thewiz Skrevet September 26, 2012 Share Skrevet September 26, 2012 Hei! Noen som vet hvor man får tak i verktøy for å skru av topplager på E36? Det jo slik at toppmutteren er nedfelt i dempertårnet og det er en låsemekanisme i midten her. Fungerer dårlig med skralle / pipenøkkel eller fastnøkkel, da man må holde igjen låsemekanismen i midten for å få skrudd dette av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet September 27, 2012 Share Skrevet September 27, 2012 Bruk en vinklet ringnøkkel slik som dette http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... stk-10023/ Jeg brukte det og det fungerte fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet September 27, 2012 Share Skrevet September 27, 2012 Skru av hele topplageret med demper fast i den, og skift hele skiten. Sleit noe inst med det greiene der sjølv. Tipper tangerudbakken var dypt involvert i utviklingen av den tekniske løsningen som du beskriver thewiz. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet September 27, 2012 Share Skrevet September 27, 2012 Selger på Biltema. http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-19285/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 19, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2012 Bruk en vinklet ringnøkkel slik som dette http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... stk-10023/Jeg brukte det og det fungerte fint. Den låsemekanismen i midten må jo holdes igjen med noe, så jeg er usikker på om dette fungerer. Skru av hele topplageret med demper fast i den, og skift hele skiten. Sleit noe inst med det greiene der sjølv. Tipper tangerudbakken var dypt involvert i utviklingen av den tekniske løsningen som du beskriver thewiz. Skal bruke samme topplager, så dette utgår. Selger på Biltema.http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... stk-19285/ Jeg trenger en han-nøkkel som jeg kan bruke til å holde igjen. Dette er vel en hun-nøkkel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Muttertrekker! Evt ei pipe som du holder med ei tang, så bruker du ei 1/4" langpipe til å skru med.. Logisk ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Du kan prøve med ei rørtang rundt demperen (bruk en klut så du ikke lager hakk i stempelet) helt på toppen, og så pipe eller lignende på toppen. Men det funka ikke for meg! Ellers kan du jo ta ut demperen med tårnlager fast i det og prøve å dele de etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 Muttertrekker! Evt ei pipe som du holder med ei tang, så bruker du ei 1/4" langpipe til å skru med.. Logisk ? Nei, da det ikke fungerer. Prøvde meg fram i dag, muttern sitter alt for hardt til å klare å holde igjen med ei tang. Du kan prøve med ei rørtang rundt demperen (bruk en klut så du ikke lager hakk i stempelet) helt på toppen, og så pipe eller lignende på toppen. Men det funka ikke for meg! Ellers kan du jo ta ut demperen med tårnlager fast i det og prøve å dele de etterpå. Prøvde det i dag, umulig å klare å holde igjen demperen, spesielt hvis man vil beholde demperen i god stand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikWake Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Jeg hadde en arbeidshanske og ei kraftig tang til å holde igjen demperen med. Brukte hjulmuttertrekker til å løsne mutteren i toppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frodeeje Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Hei. Hadde samme problem på min saab . Jeg ringte verkstedet de sa de bare brukte muttertrekker og det gikk supert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quatro84 Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 +1 muttertrekker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgtjoki Skrevet Oktober 22, 2012 Share Skrevet Oktober 22, 2012 Bruk vinkelsliper eller fil og form en pipe slik at den kan holdes igjen med fastnøkkel. Kjekt å ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Oktober 22, 2012 Share Skrevet Oktober 22, 2012 Kan aldri i verden sitte så jævlig at du ikke får holdt igjen pipa med ei vice grip tang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet Oktober 22, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 22, 2012 Topplagermutteren er 19mm. Jeg kjøpte vinklet ringnøkkel i denne dimensjonen. Den gikk ikke ned i innfellingen i topplageret, så det var helt ubrukelig. Helt klart mangel på verktøy som er problemet her. Får vel bare låne meg en muttertrekker med mange nm og dra til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Oktober 22, 2012 Share Skrevet Oktober 22, 2012 Tror ikke du har skjønt hva jeg mener. Du skal ikke holde mutteren med tanga, men 19mm pipe som du jolder med tanga! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå