Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver igjen, med litt annen forklaring får kanskje noe bedre respons..

Har ett strømproblem med den, er en M50B20 motor , E36 Sedan.

Når jeg ikke har brukt bilen på ei stund, foreksempel over natta, lyser intstrumentpanel og alt i normal lysstyrke.

Det kan gå 5 min, eller 50 min, så byner den å kødde får meg, og hvis jeg trykker på bremsen, blinker alle lysa og strømmen byner å bli dårligere. Trenger heller ikke trykke på bremsen, den bare byner å fucke.. dauer ut, smeller i potta ( ettertenning ? ) og oppfører seg helt merkelig. målerne slutter å funke og kommer tilbake og etc etc..

Har akkurat byttet dynamo og batteri!

Har noen noe godt svar på hva dette kan være? Har sjekket jordingen til karosseri blandt annet..

Hååper på ett godt svar!! :D

Skrevet

Det virker som du fortsatt har problemer med dynamo eller batteri da.

Du sier du har sjekket jording. Men hva med + og - på batteriet

+ koblet til starter og dynamo.

Jording mellom motor og karosseri.

Skrevet

Skal sjekke etter på det du sier , så får vi nå se :P

Hva annet kan det være vis den på en måte "stjæler , mister " strømm?

Kan det være noe med bremsekraftforstærkeren siden det skjer mye greier når jeg bremser?

Kan det være en spenningsregulator?

Skrevet

Hadde akuratt somme problem på min e36 for noen år tilbake! Sjekket lading der var alt ok.. så deretter byttet jeg batteri siden det var dårlig men fortsatt så sleit jeg med samme problemet.. Var ganske sikker på at dette var laderelè på dynamoen som var problemet. Men kom aldri så langt at jeg fikk byttet den delen.

Men hadde jeg vært deg så ville jeg skrudd opp laderelèt på dynamoen og sjekket om den var slitt ut! så lenge ikke dynamoen er ny da?? om den er slitt så prøv å bytt denne.

Skrevet

ok da er den sikkert i orden, men skader ikke å sjekke. Den sitter i bakenden av dynamoen der ledingene går innpå.

Legger ved et bilde, så ser du sånn ca ossen den ser ut.

hvqxuku70cscd754rd4k.jpg

Skrevet

Var bilen lik før og etter batteribytte?

Hender at det er feil med nye batteri.

Det kan enkelt måles da.

Mål på fulladet batteri og vent et par timer og mål igjen.(med frakoblet batteri)

Skrevet

den er lik som den var før batteribytte ja.. skal prøvd å få målt litt rundt om.

sitter rele inn i dynamon? bak det svarte dekslet?

takk får hjelp så langt :)

Skrevet

Vis du har bytta det og du hadde samme problemet før du bytta så er jo ikke det ladereleet feilen. Er ikke så mange feil det kan være egentlig. Kjøpt en sliten dynamo, dårlig batteri, jordingsfeil eller gåen hjerne. For meg så høres det ut som at du ikke trenger og prøve og starte for at problemet skal oppstå. Da virker det jo som at feilen er før dynamoen. Dårlig batteri høres veldig reelt ut. Du burde måle mens tenning er av for og se om bilen bruker strøm mens tenning er av for og utelukke at noe tømmer bilen din for strøm. Er det ikke noe som gjør det sitter du igjen med mindre muligheter for feil.. Og vis det funket en stund? Har du kjøpt dynamo som lader nok?

Skrevet

Forsøk å mål spenning mellom jord på batteri og gods på motor (må muligens ha en lang kabel for å måle på begge steder). Sjekk også spenning mellom gods på motor og chassis, og mellom batteri og chassis. Alt dette når en sitter inni bilen og pumper på bremsen.

Sjekk deretter spenning mellom pluss på batteri og pluss på starter, gjerne også i f.eks sigarett-tenneren.

Grunnen til dette er at det virker som du har et spenningsfall ett eller annet sted i bilen. Når du bremser og bilen begynner å hoste/skyte, så er det mest trolig på grunn av dårlig gnist, lav spenning til hjerne eller noe slikt.

Får du målt en større spenning enn f.eks 1 volt noen steder på overnevnte målinger, finner du feilen der.

Trolig eiring eller dårlig kontakt i ett punkt.

Skrevet
Vis du har bytta det og du hadde samme problemet før du bytta så er jo ikke det ladereleet feilen. Er ikke så mange feil det kan være egentlig. Kjøpt en sliten dynamo, dårlig batteri, jordingsfeil eller gåen hjerne. For meg så høres det ut som at du ikke trenger og prøve og starte for at problemet skal oppstå. Da virker det jo som at feilen er før dynamoen. Dårlig batteri høres veldig reelt ut. Du burde måle mens tenning er av for og se om bilen bruker strøm mens tenning er av for og utelukke at noe tømmer bilen din for strøm. Er det ikke noe som gjør det sitter du igjen med mindre muligheter for feil.. Og vis det funket en stund? Har du kjøpt dynamo som lader nok?

Den nåværende dynamoen stammer fra 328, så den lader vell ikke for lite? Men batteriet ble byttet ut med et som vi VET fungerer.

Men skal prøve å måle litt :)

Skrevet

Kom til å tenke på at hvis startmotor spinner greitt rundt, så er det trolig ikke noe problem mellom batteri og dynamo.

Kan det være dårlig kontakt til eller i hovedstrømledning som går inn til elektronikken inne i kupeen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...