TurboGrythe Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Hei. Lurer på om noen vet hvordan det er å sette mekanisk dieselpumpe i 525tds motoren. Har lest att det skal passe fra 324td motoren (?) er det sant? På en måte bare plug and play? Og om det er sant, da burde det vel ikke være noe problem å sette mekanisk pumpe fra den 24td motoren i omegamotoren? Det er jo i bunn å grunn samma motoren? Har en sånn motor stående som skal, etter planen, ned i en volvo 760. Men hvis en må koble den elektroniske pumpa og det inn i volvoen, kan det fort bli mye jobb. Noen som har erfaring med å bytte pumpe i disse? Legger opp bilde av en Volvo med motoren i. (på sidene til mannen på garaget sier han att han har montert mekanisk pumpe)
Forbiss Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Kommer litt ann på motoren om det er bolt on men mest sansynleg er det ikkje det. Må dreie ein ring som må sitte på dieselpumpa pga hullet i blokka der dieselpumpa skal stå er større enn flensen på den mekaniske pumpa. Men som sagt så finnes det også tds motorer som den er bolt on uten ring og men denne trur eg det er svært få av. Eg hadde ein tds motor der pumpa var bolt on men mistenker dette var ein av dei første tds'ene. Var 91-92 modell. Er litt forskjell på registerdelen. Motoren eg hadde som pumpa passa rett på hadde skrudd alt av registerdeksel i blokka, tilogmed den delen som pumpa satt på. Men han som kjøpte bilen av meg bygde ny motor til den og der var "bakdelen" av registeret ein del av blokka viss du skjønner. Han måtte dreie ring til pumpa når han skulle bruke den på "nye" typen blokk. Blei litt rotete dette men du blei forhåpentligvis litt klokere.
TurboGrythe Skrevet Oktober 1, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2012 Blokka jeg har er 98`modell. Så da må jeg dreie den ringen? Men hvis du bygger om til mekanisk, da trenger du verken hjerne eller luftmengdemåler eller noe? Ikke hele den railen med ledninger som ligger under innsug portene på blokka? For da blir vel motoren... ja... gammal? Bare strøm til gløding, stoppsolenoid og starter. Wire til gassen. det er vel bare det for å starte den? Så kommer diverse følere og slikt?
Forbiss Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Trenger vel i utgangspunktet bare strøm til starter og solenoid for å få den til å starte ja. Men kan vel være kjekt med dynamo og diverse følere i tillegg. Iallefall temp og kanskje turtallsensor.
TurboGrythe Skrevet Oktober 1, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2012 Ja, det er klart. Men MYE enklere enn å måtte legge opp til elektronisk pumpe. Veit ikke om noen som kan ha ei slik pumpe liggende. Om det må dreies, så er det null stress å gjøre det selv Men da blir det på en måte bare en gammel dieselmotor? Du kan justere pumpa som på en gammel motor også?
Forbiss Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Da kan du justere som på ei gammeldags pumpe ja. Men siden motoren. Du skal bruke er såpass ny burde du dobbeltsjekke innfestningen til pumpa. At den faktisk passer på skruene på motoren. Har hørt snakk om ein gong at dette kunne være litt annerledes på så ny motor men er ikkje sikker. Har ikkje vært borti dieselpumpa på så ny m51.
TurboGrythe Skrevet Oktober 1, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2012 Hvordan kan jeg kontrollere det?
TRF Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 den passer nok, men trenger å dreie ring som forbiss sier, også går ikke toppen av pumpa klar innsuget,så må finne på noe lurt der.
Forbiss Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Eg har aldri hatt problemer med toppen på pumpa. Kun den armen som står på pumpa inn mot blokka som måtte kuttes litt. Men eg hadde gammelt type innsug så det er kanskje ein forskjell der?
TRF Skrevet Oktober 1, 2012 Skrevet Oktober 1, 2012 Tror forskjellen er innsuget ja... jeg måtte kutte stopp armen, greit nok, men måtte også slipe på toppen av pumpa (alda), og likevel gikk det ikke klar.
TurboGrythe Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Er vel ikke samme innsug på omega og bmw? kanskje det ikke går på omegamotoren? Noen som vet om sånn pumpe? Kunne vært intresant med motor da, broren min gjerne vil ha dieselveiv i sin
Forbiss Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Er innsuget i alu eller plast? Trur ikkje det er så stor forskjell på BMW å Opel.
TurboGrythe Skrevet Oktober 2, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2012 Alu... Kanskje det er litt flatere.... Men vet ikke. Greier ikke finne noen som selger dieselpumpe. Er vist etterlengta forstår jeg... Hehe... Men du må ikke skjære i innsuget? Bare noe brakett greier?
TRF Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 alu er gamle typen innsug, og skal gå fint. ref forbiss
Forbiss Skrevet Oktober 2, 2012 Skrevet Oktober 2, 2012 Som sagt så måtte eg kun kutte stopparmen på pumpa og eg hadde alu-innsug. Men eg vil ikkje garantere nokon ting. Syns det er litt rart at det er alu-innsug på såpass ny motor for gammel type og ny type innsug passer ikkje om hverandre trur eg. Men for alt eg veit så kan det være at det kun har blitt brukt gammel type på omega. Ang dieselpumpe så er det nok ikkje så mange igjen av disse. Veit om to stk men ingen av dei er tilsalgs. Men det hender det ligger sånne til salgs her på forumet. Skriv på "ønskes kjøpt" forumet så kan det hende du får napp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå