JonasFB Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 Heisann, var på langtur her om dagen. Kjørte på motorveien da jeg plutselig hørte et smell bak fra bilen. Etter det har det vært en konstant ulelyd, hvinelyd når jeg kjører (ikke spesielt høy). Var på verkstedet idag, og de mente med 90% sannsynelighet at det var kardagen som hadde tatt kvelden. Merker ingen forskjell i kjøringen bortsett fra denne lyden. Bilen har ikke gått mer en 130 000 km og er en 2000 mod 316i e46. Er dette vanelig? Vil nesten ikke tror at det er dette som har skjedd, kommer jo til å bli svinedyrt!! Hvordan er mulighetene for å skaffe en brukt? Ser at en nye en koster hele 15k. Hva tror dere, fint med innspill? Kan en kardang bare ryke på denne måten! De anbefalte å ikke kjøre med bilen, men er 100% avhengig av den. Hva tror dere?
winchester Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 Tror du fint kan kjøre med den videre om du kjører fint og rolig. En brukt differensial koster ikke mange lappene, du finner dem helt nede i 500-1500,- og helt opp i 6000,- avhengig av om du skal ha differensialbrems eller ikke. Anbefaler jo å bytte den selv for å spare deg for mangfoldige tusenlapper i bortkastet arbeid som lett gjøres hjemme i garasjen om du har verktøy tilgjengelig.
Mattae Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 røyk på bror min sin c180 på sånn 130k km(i følge speedo værtfall) har vell kjørt 20-30k med uling nå han fikk tak i en brukt til 3000-4000kr tror jeg som ligger klar til skifting.
JonasFB Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2012 Har sett den del rundt, og funnet mye brukt. Men hva kreves det for å bytte en diff? Har ikke sånn altfor mye erfaring selv, men er ikke på jordet heller. Vet det finnes mange gode DIYs, har bukker så kan få løftet bilen. Hvordan kan jeg få sjekket om det er diffbrems på min bil? Som det står i innlegg er det en e46 316i 2000 mod med M43TUB19 motor. Vet dere? Hva kommer ulingen egentlig av?
oddis Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 Mer en noe annet, sørg for at den har nok olje på diffen. Det er nok også derfor den har rast. Fordi du har kjørt den tørr. Kjører du med en rast differensial kan du risikere å få full låsing. Det anbefales ikke å kjøre med for egen sikkerhet. Sjekk med Koed.no eller andre delekjeder i Norge om de har. Send også en PM og hør med M3 Yngve ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=2962 ) her inne... han har masse E46 deler til enhver tid. Burde ikke koster så mange tusenlappene dette..
JonasFB Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2012 Har allerede sendt melding til han har en masse nr. jeg skal ringe nå på mandag. De sjekket oljen på diffen idag, og det var visst nok olje. Skjedde da jeg kjørte på mortoveien hjem fra hytta. Lå vel i rundt 120 i en times tid. Ble sikkert tørr da. Var jo også da jeg hørte dette smellet.
oddis Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 Om det er nok olje på diffen er det merkelig...! Om ikke verkstedet som sjekka etterfylte da..
JonasFB Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2012 De skrudde opp fyllingspluggen, og det rant olje ut. Stod og så på
LarsBMW Skrevet Oktober 5, 2012 Skrevet Oktober 5, 2012 E46 er kjent for dårlige differ. Kjøp en brukt og spør verkstedet om pris på skift.
JonasFB Skrevet Oktober 5, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2012 Har sjekket litt rundt nå. Virker som en relativt lett jobb å bytt. Trenger jeg å kjøpe noen flere deler utenom? Eller er det "plug and play" når jeg får tak i en ny? Noen som har erfaring, noe jeg burde passe ekstra på?
Lars89 Skrevet Oktober 6, 2012 Skrevet Oktober 6, 2012 Trenger ikke noen andre deler. Ville dog bytta olje på den "nye" dffen. Kan jo bytte bakre foring/oppheng på diffen da denne er kjent for å ryke (ligger DIYer på nettet) men vil ikke tro det er nødvendig med din km-stand. Lykke til! Er en helt kurant jobb dette
M3 Yngve Skrevet Oktober 6, 2012 Skrevet Oktober 6, 2012 Jeg har diff, men kun til 320D med 3.07 i utvekksling.
JonasFB Skrevet Oktober 6, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2012 Passer vel ikke til en 316 den? Vet ikke hvordan utvekslingen på den jeg har er. Hørt noen om 3.1 om det stemmer?
winchester Skrevet Oktober 6, 2012 Skrevet Oktober 6, 2012 320d diffen passer jo, men får jo litt treg akselerasjon på den lille motoren du har fra før av. 316i har vel 3.23 og 3.38 utveksling?
JonasFB Skrevet Oktober 6, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2012 Ønsker ikke noe tregere akselerasjon en det jeg allerede har Så får lete videre etter en 316/318 diff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå