Gå til innhold

Må bytte diff etter havari, noen erfaringer/tips? e46 316i


Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, var på langtur her om dagen. Kjørte på motorveien da jeg plutselig hørte et smell bak fra bilen. Etter det har det vært en konstant ulelyd, hvinelyd når jeg kjører (ikke spesielt høy).

Var på verkstedet idag, og de mente med 90% sannsynelighet at det var kardagen som hadde tatt kvelden. Merker ingen forskjell i kjøringen bortsett fra denne lyden.

Bilen har ikke gått mer en 130 000 km og er en 2000 mod 316i e46. Er dette vanelig? Vil nesten ikke tror at det er dette som har skjedd, kommer jo til å bli svinedyrt!! :(

Hvordan er mulighetene for å skaffe en brukt? Ser at en nye en koster hele 15k. :o Hva tror dere, fint med innspill? Kan en kardang bare ryke på denne måten! :(

De anbefalte å ikke kjøre med bilen, men er 100% avhengig av den. Hva tror dere?

Skrevet

Tror du fint kan kjøre med den videre om du kjører fint og rolig. En brukt differensial koster ikke mange lappene, du finner dem helt nede i 500-1500,- og helt opp i 6000,- avhengig av om du skal ha differensialbrems eller ikke. Anbefaler jo å bytte den selv for å spare deg for mangfoldige tusenlapper i bortkastet arbeid som lett gjøres hjemme i garasjen om du har verktøy tilgjengelig.

Skrevet

røyk på bror min sin c180 på sånn 130k km(i følge speedo værtfall)

har vell kjørt 20-30k med uling nå :P han fikk tak i en brukt til 3000-4000kr tror jeg som ligger klar til skifting.

Skrevet

Har sett den del rundt, og funnet mye brukt. Men hva kreves det for å bytte en diff? Har ikke sånn altfor mye erfaring selv, men er ikke på jordet heller. Vet det finnes mange gode DIYs, har bukker så kan få løftet bilen.

Hvordan kan jeg få sjekket om det er diffbrems på min bil? Som det står i innlegg er det en e46 316i 2000 mod med M43TUB19 motor. Vet dere?

Hva kommer ulingen egentlig av?

Skrevet

Mer en noe annet, sørg for at den har nok olje på diffen. Det er nok også derfor den har rast. Fordi du har kjørt den tørr.

Kjører du med en rast differensial kan du risikere å få full låsing. Det anbefales ikke å kjøre med for egen sikkerhet.

Sjekk med Koed.no eller andre delekjeder i Norge om de har.

Send også en PM og hør med M3 Yngve ( memberlist.php?mode=viewprofile&u=2962 ) her inne... han har masse E46 deler til enhver tid.

Burde ikke koster så mange tusenlappene dette..

Skrevet

Har allerede sendt melding til han :) har en masse nr. jeg skal ringe nå på mandag.

De sjekket oljen på diffen idag, og det var visst nok olje. Skjedde da jeg kjørte på mortoveien hjem fra hytta. Lå vel i rundt 120 i en times tid. Ble sikkert tørr da. Var jo også da jeg hørte dette smellet.

Skrevet

Om det er nok olje på diffen er det merkelig...! Om ikke verkstedet som sjekka etterfylte da..

Skrevet

Har sjekket litt rundt nå. Virker som en relativt lett jobb å bytt. Trenger jeg å kjøpe noen flere deler utenom? Eller er det "plug and play" når jeg får tak i en ny? Noen som har erfaring, noe jeg burde passe ekstra på?

Skrevet

Trenger ikke noen andre deler. Ville dog bytta olje på den "nye" dffen.

Kan jo bytte bakre foring/oppheng på diffen da denne er kjent for å ryke (ligger DIYer på nettet) men vil ikke tro det er nødvendig med din km-stand.

Lykke til! Er en helt kurant jobb dette :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...