Gå til innhold

Diff bytta, men resultat ble litt halvveis. Se siste innlegg

JonasFB
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg handlet bolter. Fant syrefaste bolter på biltema. Skulle være av bra kvalitet, var relativt dyre!

Men har et lite problem her. Om jeg skal få tatt ut de gamle boltne, og bytte ut med de nye, er jeg nødt til å fjerne nr. 12 på bildet. Hvordan er fremkommeligheten til bolt nr. 3? Håper jeg ikke må demontere halve bilen for å få satt inn de nye boltene... Noen som vet? Det er bolt nr. 8 jeg skal jeg skal erstatte med en gjennomløpsbolt!

bqd8vc5w5mjv2l24vd2k.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg handlet bolter. Fant syrefaste bolter på biltema. Skulle være av bra kvalitet, var relativt dyre!

Jeg ville ikke benyttet syrefast til den jobben. Syrefaste bolter har ikke den samme styrken som en ordinær stålbolt. Syrefast kan også reagere med stålet og fremprovosere korrosjon. Dette er basert på egne praktiske erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterkeste graden av syrefast er vel tilnærma lik en standard 8.8 bolt. Hva står det på hodet på skruene du kjøpte?

Jeg kjøpte syrefast med tanke på at dette er bolter som sitter under bilen, og utsettet for vann og salt (om vinteren). Det er 8.8 bolter ja :) Om det ikke er "krise" at de er syrefaste bolter, noe jeg ikke tror det er, så kliner jeg til med disse boltene. Nå har jeg jo kjøpt dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Det står "A4 70 yts" på min bolt. Lest litt om dette, og tror dette fungerer helt fint til å holde en diff på 25 kg på plass. Hvorvidt det framprovoserer korrosjon vet jeg ingen ting om. Står at disse boltene var spesielt gode når det gjalt og ikke framprovosere korrosjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke benyttet syrefast til den jobben. Syrefaste bolter har ikke den samme styrken som en ordinær stålbolt. Syrefast kan også reagere med stålet og fremprovosere korrosjon. Dette er basert på egne praktiske erfaringer...

Når det gjelder korrosjon. Mener du at det vil oppstå en reaksjon mellom den syrefaste bolten, og stålet i feste på diffen? Lest litt om dette, og ser det er mange ulike meninger. Men spørsmålet er da hvor lang tid det eventulet vil ta før det vil oppstå korrosjon om dette er tilfellet, og hvor alvorlig det eventulet utvikler seg. Som flere sa: Bilen er antakeligvis rustet vekk før det blir problemer med korrosjon rundt bolten.

Jeg er virkelig blank på dette ormådet, men om du ikke anbefaler å bruke syrefeste bolter bør jeg vel kjøpe nye. Når det gjelder styrken på bolten, mener jeg at etter det jeg har lest, bør denne duge mer enn godt nok til å holde diffen på plass. Ble litt mer skeptisk da du nevnte dette med korrosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det jeg tenkte på ja. Dette er en prosess som akselererer ved kontakt med salt og fukt, men du trenger nok ikke bekymre deg så lenge du har bilen som du selv sier. Dersom du ikke må skru på dette igjen selvsagt. Da vil du måtte lire av deg noe bannskap når bolten skal av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruen skal sikkert være bra, men i diffen så tror eg skruen vil være utsatt for viberasjoner og rykk og napp. Derfor vil eg anbefale at du skaffer deg en med strekkfasthet på 12.9 (vanlig 6 kant er 8.8, mens de fleste umbrako skruer er 12.9)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...