Gå til innhold

Diff bytta, men resultat ble litt halvveis. Se siste innlegg


JonasFB
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe brukt diff idag. Har egentlig en 316i e46 som skal ha utveksling 3.23 på diffen, men har fått tilbud om en 318 diff med utveklsing 3.38. Går dette fint?

Hvordan blir det med akselerasjon og fart i forhold til 3.23? Noen større sjasner for mer slitasje på driverk girkasse?

Takk for raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ok, syntes vel bilen ligger høyt nok som den allerede er med 3.23 utveksling. Ihvertfall på motorvei. savner ett 6. gir. Vet at bilen ligger på 2000rpm ved 80km/h i 5. gir. Skal hente 3.38 diffen på høggern i morgen og montere, så håper det ikke blir for store forskjeller! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ren matematikk - men begrepene må først på plass. Utvekslingen du har er 1:3,23 og 318 har 1:3,38 som igjen vil si at motoren går 3,23 eller 3,38 runder rundt før hjulet(dersom 5. gir har utveksling 1:1) går en runde rundt.

Dvs høyere tall etter 1:, jo høyere turtall på en gitt fart. Men så kommer spørsmålet - hvor stor forskjell?

Forskjellen er :3,38-3,23=0,15

Også prosentregning:

0,15/3,23*100= 4,6%

Dvs ligger du i en gitt fart på et turtall på 2500 med original diff, vil du nå ha 4,6% høyere turtall med ny diff, dvs 2615.

I mitt hode er dette så lite at det ikke spiller noe rolle.

Og ja, den vil akse bittelitt bedre ;)

Men er du sikker på at du har tallene riktig her?

Det er ikke logisk at en sprekere bil ha lavere utveksling(høyere tall etter 1:) en en svakere bil. Det er ikke motsatt da? Slik at du har 1:3,38 og 318 har 1:3,23?

Når jeg nå gikk inn på to tilfeldige 316i og 318i på delekatalogen fikk jeg opp at begge hatte utveksling på 1:3,38.

Men har du motortype og årstall på de 2 forskjellige bilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Ble litt klokere på hva dette handlet om nå. Bra forklart! :D

Ja, jeg stusset på nettopp det du nevner der. At en sprekere bil har lavere utveksling, enn en bil men svakere motor, men det viser seg at det er tilfelle. Har brukt dagen på å undersøke dette, og har kommer fram til at 318 har 3,38 i utveksling mens 316 har 3,23 i utveksling. Har sjekket mot flere sider. Om du sjekker de forskjellige bilene på GS har 318 og 316 de utvekslingene jeg nevnte. Gjelder ihvertfall for pre-face. Begger har M43TUB19 motor. 316 med 77kw og 318 med 87 kw om jeg ikke husker feil.

Bra det var så lite forskjell prosentmessig. Synets bilen ligger på høyt nok turtall som den er når jeg kjører på motorvei. 120 km/h = 3100 rpm. Skal bytte imorgen kveld. Satser på et bra resultat :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var diffen byttet. Jeg og en kompis prøvde oss på dette, og må si det gikk relativt greit for å være første gang MEN... Da vi skulle montere den nye diffen var vi vel litt for raske. Vi fikk den greit på men da vi skule stramme til skruene (nr. 2 på bildet) ødela vi gjengene på skrua/eller i diffen, på den ene siden. Det resulterte i at vi ikke fikk den ene skrua helt inn. Den stoppet på et tidspunkt og begynte å spinne rundt uten å gå lengere inn. Dumme som vi var strammet til og satset på at det gikk bra, så nå er den vel mer eller mindre kilt fast på den ene siden (amatørmessig og irriterende!!). Men ihvertfall.. For øyeblikket er diffen festet ordentlig til skrue nr. 3 og nr. 2 på den ene siden, og halvveis på den andre (den vi ødela). Siden vi ikke fikk den en skrua ordenlig inn på den ene siden, er det derfor en ørliten skjevhet i diffen slik den står på bilen nå.

a3e2wkrdzw100r4jg6g2.gif

Derfor lurer jeg:

- Kan jeg kjøre med den slik den er?

- Bør jeg demotere og få fikset det, og kan reparasjonssett for gjenger fungere?

- Må jeg kjøpe ny diff og skrue?

- Eller kan jeg la det være som det er (diffen satt bom den, men er vel denne lille skjevheten jeg er mest bekymra for, siden alle ledd fra akslingene som er koplet til diffen er bøylige og tøylige i alle rettninger, kan det kanskje ikke ha noe å si?).

Men alt i alt gikk den forferdelige ulyden vekk, og bilen er god å kjøre igjen. Og som 2000Touring nevnte ligger jeg på litt høyere rpm nå i en gitt fart, men ikke for mye til at forskjellen er altfor merkbar. Dilemma nå er om jeg skal demontere igjen og fikse det, eller la det være? Noen innspill fra noen som har litt mer erfaring enn to amatørmessige guttunger som ønsker å gjøre alt selv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs..tenk på at dette er ting som roterer fort, greit å beholde orginalgeometrien så man ikke flytter massesenter og skaper vibrasjoner

Tull, skrue nr 2 roterer da ingen steder.

Du tenker nok på boltene som fester mellomaksel til diff.

Gjør som nevnt tidlige, bolt igjennom med mutter. (husker ikke om det er plass til dette?)

Når jeg måtte bytte var jeg faktisk så heldig at jeg så at disse gjengene ikke var helt gode (rust) og frisket dem opp før jeg monterte.

Det er ikke de villeste kreftene igjennom denne bolten så en om det er plass bruk en gjennomgående, uten å borre opp hullet.

Ang den som sitter nå kan du kanskje kappe litt av slik at du får bedre plass til å ta den ut? Husker som sakt ikke helt hvordan det der var..

En siste mulighet som er vell drøy, du få diffen min og bytte innmat :wink: (kronhjul mangler 2 tenner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...