Martin80 Skrevet Oktober 9, 2012 Share Skrevet Oktober 9, 2012 Det er så mange meninger ang. dette emnet at jeg klinker inn en ny tråd om dagens frostvæsker. For mitt vedkommende gjelder det motorene M52TU og M43. Har flushet begge. Det er noen som sier at blå frostvæske kan tære på aluminiumstopp/blokk ? Og det er noen som sier at rød frostvæske kan tære på pakninger ? Er det grønn frostvæske som er mest riktig/trygg ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Oktober 9, 2012 Share Skrevet Oktober 9, 2012 Du burde bruka den kjøleveska som bilen blei levert med ny. Står kanskje i instruksjonsboka? Rød kjøleveske er longlife ca 10år før skift. Skal ikkje blandast med blå. Blander du så blir da graut. Blå kjøleveske kan du blande med grønn. Blander du blå med grønn kjøleveske så blir den grønn. Hugser ikkje kva som gjer at kjøleveska blir grøn men det er vel ein kjemisk reaksjon. Blå kjøleveske er dårligare enn rød. Blå burde du skifta kvart 2-år på gammal bil. Kjøleveska skal smøre vannpumpa, forhindre tering i toppakning, legge seg som eit lag på innsida av blokka sånn at den ikkje begynner å ruste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin80 Skrevet Oktober 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 9, 2012 Rød må ikke blandes med blå nei, og heller ikke med grønn. I instruksjonsboken står det: "For at undgå eventuelle følgeskader må der kun andvendes de av fabrikken frigivne nitrit- og aminofrie langtidsvirkende frost- og korrosionsbeskyttelsesmidler. Enhver BMW Service kender disse midler." Blir ikke så klok av det akkurat Er jo litt drøyt/unødvendig å kjøpe "original" BMW frostvæske synest jeg.. Har sendt en mail til den lokale BMW forhandleren, så får vi se. Har nå lest at blå kan tære alu, grønn kan tære alu og rød kan tære pakninger..kanskje alle fargene går fint nå til dags, at det var før tiden dette var et problem ? Vet heller ikke om man får kjøpt grønn lengre egentlig ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Oktober 9, 2012 Share Skrevet Oktober 9, 2012 Grønn skal være fin. Skal være bedre enn blå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet Oktober 10, 2012 Share Skrevet Oktober 10, 2012 Det blir litt feil å si at rød, grønn og blå frostvæske ikke kan blandes med hverandre. I utgangspunktet er dette sant og man bør fylle på samme type som er på bilen fra før, dette står som regel i instruksjonsboken eller man for opplyst dette ved henvendelse til et merkeverksted da de sitter på riktig informasjon. Det finnes flere typer frostvæsker i de forskjellige fargene med forskjellige spesifikasjoner. F.eks Opel har en type rød som ikke kan blandes med noen andre typer. VW/Audi har en type rød, mener denne heter G30 og den kan vistnok blandes med alt. Subaru har 2 typer grønn(hvorav en type er til Diesel og fåes kun kjøpt ferdigblandet med vann fra Japan) og disse kan ikke blandes med andre farger og absolutt ikke blandes med hverandre. Valvoline og diversen andre produsenter har oversikt over hvilke av deres væsker som kan brukes på hvilke biler. Så det eneste riktige er å finne ut hvilken væske produsenten, i dette tilfelle BMW anbefaler. Ved å gjøre det på denne måten sparer man seg for evt. frustrasjon og utgifter som kan komme ved bruk av feil type kjemikalier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Oktober 12, 2012 Share Skrevet Oktober 12, 2012 Mekonomen har en grønn som funker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin80 Skrevet Oktober 13, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 13, 2012 Har forhørt meg litt rundt og funnet at man til BMW bør bruke frostvæske som er BMW(BMW N600 69.0) godkjent. Dette har med hvilken legeringer som er i BMW motoren(kjølesystemet), at det ikke skal tære på metall/pakninger osv. Disse frostvæskene går trolig inn under betegnelsen grønn og bør ikke blandes med andre farger og aldeles ikke med rød. Jeg vet om Castrol NF(blågrønn ?) og Comma Extreme G48(blågrønn). Begge disse er nitritt-, amino- og fosfatfri og BMW N600 69.0 godkjent. Skiftintervall 3 år ? Den lokale BMW forhandleren bruker Castrol NF som de sa var blå, men jeg antar at den er blågrønn og ikke som de som er knall blå ? BMW hadde ikke mer Castrol NF tilsalgs, bare tønner på verkstedet, jeg kjøpte derfor Comma G48 på bilextra: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW Rep Skrevet Oktober 13, 2012 Share Skrevet Oktober 13, 2012 Vi bruker Knall blå castrol. Usikker på eksakt navn på den. Skiftintervall 4 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå