kjetilaf Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Heisann, idag skulle jeg bytte dekk på mutterns sin bmw X3 E83 2006modell. begynte med venstre fremme, løsna bolter og det. men da satt fortsatt hjulet fast? rikka det frem å tilbake ta bare søren men fast satt det ! noen her som før har byttet på X3, og har noen tips? som sagt så er ALLE bolter løsna, henger i løse lufta men sitter fortsatt. når jeg rykker i dekket drar jeg nesten bilen av jekken. er takknemlig for alle svar
carburetion Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Skru ein bolt litt inn sånn at hjulet ikkje spretter vekk. Spenn alt du kan rett inn i frammsida av dekket. Der det står: "Nokian/continental/jalladekk" Hjelper ikkje da så tar du den største hammeren du kan finna. lika stor som bakenden på ei øks. Så slår du på baksida av dekket med hammeren/slegga. Ungå å treff bil/felg med hammer.
todleif Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Skru ein bolt litt inn sånn at hjulet ikkje spretter vekk.Spenn alt du kan rett inn i frammsida av dekket. Der det står: "Nokian/continental/jalladekk" Hjelper ikkje da så tar du den største hammeren du kan finna. lika stor som bakenden på ei øks. Så slår du på baksida av dekket med hammeren/slegga. Ungå å treff bil/felg med hammer. +1 på dette. Eg bruker alltid ein annen jekk som sikring. Ei stor slegge fungerer kjempebra!
glue Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 her er det bare aluminium som har spist seg fast i stål ja, litt makt og vold så går dette fint
Odd-M Skrevet Oktober 9, 2012 Skrevet Oktober 9, 2012 Jeg har plagdes med dette på min E61, men aldri på tidligere biler. Løsne boltene 1,5-2 runder og kjørte noen meter frem og tilbake med sving begge veier. Da løsner felgen. Mye enklere og mer effektivt enn å sparke og slå. De som skjer er at navet korroderer pga. veisalt. Rustproduktet er som kjent 10 ganger større enn sin opprinnelse og vips, så sitter felgen klemt fast på navet.
kjetilaf Skrevet Oktober 9, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 9, 2012 fikk bytta tilslutt men har aldri opplevd at det satt så fast som det gjor der det jeg gjor var bare at jeg tok ut alle boltene, å rett å slett jekka bilen ned igjen noen ganger til dekket bare poppa av gruer meg til neste gang
Odd-M Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Prøv mitt triks neste gang. Løsne alle hjulboltene og trill litt før du jekker opp.
bmwmaxi Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Dra over med stålbørste, og ta litt kobberfett på navet. Det gjør susen til våren.
Odd-M Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Kobberfett skal man aldri, aldri, aldri, aldri, ALDRI bruke på aluminium! Bruk i såfall aluminiumsfett.
bmwmaxi Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Vet det, skulle nesten tro du brukte et svar som jeg skrev for noen år siden angående kobberfett vs. alubremsekaliptere. Men i dette tilfelle kan man allerede anse stålnavet som oferanode med eller uten kobber/alufett. Man har egentlig driti seg ut allerede når man setter alufelger på bilen. Men felger kan man anse er godt skrudd til bilen og mister ikke den termiske kontakten med stålet. Noe som utjavner spenningsforkjellen. Det samme tar bil/båtprodusentene og gjør ved bruk av alutopp/grenrør på stålblokk. På alu.kaliptere er det mye beveglige sleider foringer som gjør at kaliptern har dårlig jording mot bil. Et godt exsempel kobber muttere på pinneboltene på eksoss. Går bra så lenge det er god jord mot pinebolt/grenrør. Hilsen en som er over gjennom snitt opptatt av galvaniske forkjeller. Er ikke alltid teori og praksis sammsvarer.
Odd-M Skrevet Oktober 10, 2012 Skrevet Oktober 10, 2012 Kobber ligger lengre unna aluminium enn stål på spenningsrekka, noe som forverrer problemet med korrosjon. Jeg har sett mange gode eksempler på katastrofale utfall av forskjelige galvaniske potensialer, f.eks aluminiumsdører som rett og slett forvitrer bort på noen få år pga. kontakt med stål. Hvorvidt det har noen stor praktisk betydning i dette tilfellet har jeg ikke kunnskap nok til å begrunne, men det er i allefall frarådet fra de fleste hold. Jeg har gjort tabben selv en gang og mener bestemt at nav-flaten på felgen ble rimelig heftig korrodert pga. det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå