Gå til innhold

driver med førerkort BE, og tenker litt høyt

håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fra lokalavisa:

"Vegdirektoratet har derfor utsatt fristen for den praktiske prøven til 1. juli. Men den teoretiske delen må du ha klart innen 19. januar. "

http://www.ta.no/motor/article6387645.ece

Det er for å ta "gamle" BE?

Nei, og nei. ;)

Først, hvis du gjennomfører den obligatoriske (ikke "teoretiske" ;) ) delen av opplæringen før 19. januar og kjører opp mellom 19. januar og 1. juli, får du nytt førerkort med gammel opplæring.

Dvs. du trenger to kjøretimer og evnt. lastsikringskurs; og får BE med maks. tilhengervekt 3500 kg.

Kjøreskolene ser ut til å kjøre full rulle med lastsikringskurs i desember og januar, så løp og bestill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en regel om maks 3500kg hengervekt ved ordinær påløpsbrems, og da har man problemer med å komme noe særlig over 7000kg totalt uansett, da man skal lete lenge etter kjøretøy for klasse B som har opplegg for luft eller hydraulisk brems.

Det er også litt begrenset hvor mange tilhengere som har høyere totalvekt enn 3500 kilo, så den praktiske betydningen av å ha påtegnet maksvekt for tilhenger i førerkortet, tror jeg blir liten for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring på BE 15. januar.

Noen som vet om det er anledning til å kjøre opp med egen bil og henger, eller er det krav om ekstra sett pedaler?

2500,- for å låne bil og henger i 20min er rimelig drøyt..

Det tviler jeg sterkt på at du får lov til..... Skal være en viss last på hengeren også.

Kostet akkurat over 5000.- inkl alt nå når jeg tok det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er anledning til å kjøre opp med egen bil og henger, eller er det krav om ekstra sett pedaler?

Det er lenger kjøretime en 20 min vel? Jeg hadde oppkjøring i går og det varte i 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke anledning til å kjøre egen bil nei, skal ha dobbelt pedalsett nå, dette er endra for 2-3 år siden, før det kunne man kjøre opp til be med egen bil om vekt på bil og henger var i følge kravene.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenger kjøretime en 20 min vel? Jeg hadde oppkjøring i går og det varte i 1 time.

Ok da, uansett høy timepris ;)

Ser du er fra Askim, kjørte du opp i Mysen? Er det kjøring langs veien og rygging rett bakover og i sving du måtte gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da, uansett høy timepris ;)

Ser du er fra Askim, kjørte du opp i Mysen? Er det kjøring langs veien og rygging rett bakover og i sving du måtte gjøre?

Ja, kjørte opp i Mysen :)

Kjørte i Mysen sentrum, landevei og motorvei. Du får 3 rygginger. Jeg fikk rett bakover og inn en vei(sving)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...