Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg må komme med en rettelse angående Alpina B3 3.2 akslingen. I følge eieren har 328 diffen faktisk samme flens som M3 med 6 bolter på inngående aksling.

Det som kanskje kan passe er å bruke fremre del fra en 328ia aksling og bakre delen fra din 320 aksling. Jeg har en slik fremre del liggende. Skal måle hvor mye lenger en aut. kasse er i forhold til en 6 trinns man. kasse. Det er jo ganske mye å justere på lengden på de små E36 akslingene. Kanskje kan du få laget en spacer mellom flensen på kassen og flensen på mellomakslingen. Jeg får kanskje anledning til å måle dette imorgen.

I verste fall kan du bruke min aksling til å bruke som emne til å forlenge røret slik at det passer med lengden til din kasse. Flensen er det jo riktig størrelse på.

Håper at diffen fungerer bra.

Hilsen Eirik. 92 22 65 44.

  • 3 months later...
Skrevet

Interessert i totallengede på den akslingen ja JulianS! Z3M har samme 6-trinns kasse som M3 3,2? Mellomaksellageret har samme innfesting og plassering i karrosseri?

Er også interessert i delediameter og dimensjon på boltene i enden!

Skrevet

Samme kasse ja. Flensen bak er den samme som er på 168 og 188 diffen. Z3m har samme 188 diff som e30.. hvor lag må den være? Hvis den ikke er rett lengse så kan jeg prøve litt forskjellige kombinasjoner :)

Skrevet

Har desverre ikke fått målt eksakt mål, men er denne akslingen delt på samme plass som de andre mellomakslingene til E36 (ikke M3)? Slik at det går an å skjøte med forskjellige bakre deler fra 316-328? :)

Skrevet

Jeg kom først nå på at Z3 bilene har en del kortere aksling bak. Jeg har kjøpt et par fra 2.8 literen. Der er fremre del lik en 328, men bakre del er mye kortere.

Hvis akslingen til Julian har samme type splines som de vanlige E36 og ikke som M3, er jeg rimelig sikker på at du kan bruke fremre del av Z3M akslingen, og bakre del av akslingen som du bruker nå.

Skulle du bytte ut 168 diffen med en 188 diff, bruker du bare bakre del av 325 eller 328 akslingen.

Eirik.

Skrevet

Flott! Hvis lageret og skjøten er på samme plass som på andre E36 da, så vil det vel bare være å sette på bakre del av min 320-aksling så passer det rett på 168-diff? :)

Skrevet

Ja, hvis lageret på Z3M akslingen er av typen med stor mutter og lang splines, skal du enkelt bytte over akslingen. Får bare håpe at lageret med splinesen er på bakre del. Der er akslinger der de er på fremre aksling og.

Så nå ser det ut til at du endelig kan få bruke 6 trinns kassen din.

Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...