Gå til innhold

Viskosekobling, hvordan virker den??


jojr
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen min høres ut som en gjennomsnitt volvo 740 ved pådrag.

vifta går hele tiden.

Men hvordan virker en viskosekoling, når motoren er av kan man snurre den rundt lett.

når motor er i gang går den hele tiden å det virker unulig å stoppe den.

Noen som har litt peiling å forklare en 5 åring hvordan dette virker.

Har kjøpt ny fra koed men den virker som den er mye større-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en siliconmasse inne i viskosekoblingen, når den er kald skal den snurre lett og når den blir varm endres viskositeten så den ikke slurrer så mye lenger. Funker på samme måte som viskosekobling på enkelte 4 hjulstrekkere. e30 ix f.eks.

Men da ville vel ikke vifta fulgt med rundt når motoren er kald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følger med rundt, men mye saktere en når motoren blir ordentlig varm. Det som ofte skjer er at de ikke går noe fort rundt lenger enda de blir varme. Skjedde på 324td'n min. Der sveisa jeg vifta så den holdt full fart hele tida. På patrolen jeg har skjedde det motsatte, den hadde full fart enda den var kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hos meg nå, går den rundt hele tiden uansett turtall, men kan fint snurre vifta rundt når bilen står, Litt usikker på hvordan denne egentlig virket.

Fikk bytta viskosekobling i dag, da ble plutselig følelsen av å kjøre volvo 740 borte.

Å diesel sekseren tror jeg har en lyd jeg kan lære meg å like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å kjøre rundt hvis man får den volvolyden fra vifta. Er flere eksempler hvor viskosivifta har hengt seg opp, for så å eksplodere når motoren får turtall nok. Resulterer ofte i en anseelig mengde ødelagte delere rundt vifteområde, samt i ekstreme tilfeller har viftebladene slått hull i panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E30'n min så fikk den plutselig omvendt effekt. Gikk tregt når motoren var varm og når den var kald så blåste det storm i motorrommet. Tokk jo en evighet før motoren ble varm og når det ble varmt så ble den veldig varm. Så byttet viskosekoblingen så var det løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...