Gå til innhold

Kjøpe e46 med 200k på telleren risikosport?


Talker
 Share

Anbefalte innlegg

Er det risikosport å kjøpe en facelift e46 2.0 dieselbil som har rundt 200.000km på telleren?

Tenker da på dyre komponenter som turbo, _dieselpumpe_ og partikkelfilter.

Når kan man forvente at slikt ryker? Og hva bør man regne med å måtte bruke for å få dette byttet? Tenker spesielt på dieselpumpe, siden jeg ser for meg at det er en jobb jeg ikke kan gjør selv, til tross for noe bilskruings-kunnskaper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselpumpa koster rundt 20.000,- å få byttet på verksted har jeg hørt.

En turbo koster vel fra 7-10.000,- + at den må byttes, men dette kan gjøres selv også.

Sitter selv og vurderer å kjøpe en 320d jeg også som har rullet 200.000km, og lurer på hvor dyrt dette kan bli.. Men her er ihvertfall dieselpumpen skiftet allerede vet jeg.

Hvor dyrt det blir kommer vel an på vedlikeholdet når bilene er så gamle, km. stand er ikke like viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det slik at deler blir somregel skiftet når de trengs å skiftes, enten det er noe som blir påpekt ved EU-kontroll eller service. Eller om det er en ikke kritisk feil som er plagsom.

Sånn sett så skulle jo de fleste biler ha det samme utgangspunktet. Er da ikke ofte man skifter deler før man trenger det? :P Men det er vel gjerne disse ikke kritiske tingene som skiller en "godt vedlikeholdt" bil eller en "dårlig vedlikeholdt" bil.

Ting som dieselpumpe har vel f.eks ikke så mye med vedlikehold å gjøre, men heller antall km og evt. hard bruk skulle en tru. Pluss en slump tilfeldigheter da. :)

Er ikke sikker på når man kan forvente at en dieselpumpe ryker, men ser det som en fordel at denne er byttet. Turbo ol. skal jeg få til selv :)

Hvilken prisklasse er bilen(e) du ser på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det slik at deler blir somregel skiftet når de trengs å skiftes, enten det er noe som blir påpekt ved EU-kontroll eller service. Eller om det er en ikke kritisk feil som er plagsom.

Sånn sett så skulle jo de fleste biler ha det samme utgangspunktet. Er da ikke ofte man skifter deler før man trenger det? :P Men det er vel gjerne disse ikke kritiske tingene som skiller en "godt vedlikeholdt" bil eller en "dårlig vedlikeholdt" bil.

Ting som dieselpumpe har vel f.eks ikke så mye med vedlikehold å gjøre, men heller antall km og evt. hard bruk skulle en tru. Pluss en slump tilfeldigheter da. :)

Er ikke sikker på når man kan forvente at en dieselpumpe ryker, men ser det som en fordel at denne er byttet. Turbo ol. skal jeg få til selv :)

Hvilken prisklasse er bilen(e) du ser på? :)

Jeg ser etter førstebil, så jeg har ikke planer om å betale mer enn 60-70.000 ihvertfall!

Men dette er dog pre-facelift 136hk, rundt 2000 modell, du skal vel ha facelift med 150hk, som er en del dyrere. Har hørt at turbo ryker ganske tilfeldig på disse ihvertfall, men de er ikke mye dårligere enn pre-facelift tror jeg.

Dieselpumpa ryker vel når den ryker, men kjører man pent og vedlikeholder bilen normalt, så skal den nok holde noe lengre forhåpentligvis. Den bilen jeg ser på nå, ble dieselpumpa byttet på 150.000km, men jeg har hørt om mange som ikke trenger å bytte denne før 200-300.000 også. Er vel mye ren tilfeldighet også, i tillegg til kjørestil. Veldig synd og kostbart dette her, men du kan jo prøve å finne et eksemplar som har byttet dieselpumpa, så kan du ihvertfall spare de 20.000 kronene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 2002 E46 318d Touring har nå kjørt 314000 kilometer med original turbo og pumpe. Oljeforbruket er normalt og motoren (M47D20) går som den alltid har gjort. Vi har ikke hatt mange problemer med bilen siden vi kjøpte den for snart 9 år siden da den hadde kjørt 16000 Km, men akkurat rundt 200K kilometer påløp det noen kostnader i form av svinghjul, clutch, bærearmer foran, støtdempere, bremseskiver og bremseklosser. Dette er alt sammen slitasjedeler, men når alt skal skiftes mer eller mindre på den samme tiden blir det fort dyrt.

Umiddelbart ville jeg ikke ha vært bekymret for turboen og pumpen hvis bilen ellers virker fornuftig og godt vedlikeholdt. Serviceintervallene bør som et minimum være fulgt med tanke på oljeskiftene. Dette påvirker bl.a turboens levetid i betydelig grad.

Lykke til... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2002 320dat har ikke rullet riktig så langt som Fredrik sin, men når snart 265.000km. Har liggende litt dokumantasjon på div som har blitt gjort av tidligere eiere, men finner ingenting om hverken turbobytte eller pumpebytte. Å garantere det vil jeg ikke gjøre, men det er ingenting som tilsier at de har vært byttet.

Vedlikehold og jevnlig service hjelper fint på å forebygge slike ting. En bil som har høyere km.stand har gjerne vært langkjørt. Dette er mye bedre for en motor, da den oppnår driftstemperatur og gjerne ligger på jevnt turtall over lengre tid.

Å kjøpe en bil som f.eks har blitt brukt til småkjøring/bykjøring ville jeg vært mere skeptisk til. Korte turer gir lavere motortemp, og kanskje ikke en gang driftstemp på høst/vinters tid. Dette kan føre til at EGR-ventil osv kan kokse igjen. Dette kan videre føre til turbohavari..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en e46 320d som hadde rullet 258000 når jeg solgte den, fra 245000 og oppover kom problemene på rekke å rad, først lmm, så dynamo, så turbo, så dieselpumpa. anbefaler og ikke kjøpe noe som har gått så langt på en slik bil uten att disse tingene er byttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...