midlertidig Skrevet Oktober 23, 2012 Skrevet Oktober 23, 2012 Jeg vurderer et motorbytte i min 520 97mod. Lurer bare på om dette er plug-n-play? Eller er det annerledes hjerne, ledningsnett osv? Tenkte også å sette en 530D girkasse i den, i og med at den tåler en go del mer. Er det noen mulighet for det? Bilen er manuell. OGSÅ, viss du har tenkt å spørr/si "hva er vitsen, bortkastet penger, kjøp heller ny bil" så kan du la være. Jeg trenger ikke et annerledes syn på mine meninger, vil helst bare ha svar på det tekniske
Netlandet Skrevet Oktober 23, 2012 Skrevet Oktober 23, 2012 Veldig enkelt motorbytte! Du kan bruke original hjerne, dette har minimalt å si. Da slipper du tullet med EWS (startsperre) osv Husk at om du kjøper motor fra automat bil må du flytte over ledningsnett og montere svinghjulslager i veiva. Ellers trenger du dyser (rosa), luftmassemåler (+ evnt tilhørende filterboks) og innsugsbelg fra B28 motoren. Anbefaler å bytte utløserlager/svinghjulslager, veivhusventilasjon, toppdekselpakning, oljefilter og plugger i samme slengen. Motorfester (væskefyllte) har også en tendens til å ryke ved motorbytte om de er gamle og morkne Det var stortsett det du trenger å huske på. Mulig jeg har glemt noe! Husk at b28 har 240mm svinghjul og clutch kontra 228mm på b20/b25. 530D ZF kasse har også større inngående aksel enn vanlig ZF og Getrag, så du behøver lamell og eventuelt spakstell (det originale er "lett" å modifisere) fra 530D. Lykke til!
midlertidig Skrevet Oktober 23, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2012 Wow, se der ja! Der summerte du jo opp alt sammen jeg trengte å vite. Tusen takk Får sjekke opp litt mer på pris osv på det me girkassen! Kan evt. kjøpe 2.8 motoren med girkasse, får se. Skal prøve å få tatt en del bilder og dokumentere mesteparten når dette blir gjort! Kanskje det kan bli en liten DIY av det her )
Netlandet Skrevet Oktober 23, 2012 Skrevet Oktober 23, 2012 ZF kassen som originalt står på 528i er en veldig god kasse og holder til ca 450-500 hk etter det jeg har lest. Har tatt livet av 1 stk Getrag/523i kasse, den ble veldig slarkete på slutten. ZF kassene jeg har hatt har vært veldig tighte og fine, selv etter 300k + km. Så den burde holde til en original 528i motor uten problem Lag gjerne en DIY, finnes ørten tråder med spørsmål rundt dette temaet. Hadde vært fint med en komplett DIY å linke til
midlertidig Skrevet Oktober 25, 2012 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2012 Allright, da blir det nok den orginale kassen da! Jepp, får se ann en DIY
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå