Nietsoj Skrevet Oktober 23, 2012 Share Skrevet Oktober 23, 2012 Hei, jeg vet at det er best med ett ekstra batteri, men jeg har ikke det nå, så jeg pønsker på og bestille meg en kondensator fra usa. Det står at den er 20v dc, men dette går vell på 12volten i min bil? Skal ha en kondensator på 6,6 farad, har allerede en på 1farad men alt på hele bilen blinker når jeg skrur opp litt Foresten, noen som vet hvor mange amper en orginar dynamo på en 520ia e39 2001 mod er? Kanskje feil side og spørre om bilanlegg, men jeg tror det er mange her inne som har mye greie på dette her! Takk på fårhond! PS, denne jeg har sett på http://www.ebay.com/itm/BULLZ-AUDIO-BCA ... 929wt_1397 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 23, 2012 Share Skrevet Oktober 23, 2012 en kondensator som er merka 20vdc tåler maks 20v, så det går naturligvis bra på 12v. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 23, 2012 Share Skrevet Oktober 23, 2012 Dette er totalt bortkasta. At ting blinker i bilen din vil aldri kunne fikses med en kondensator. Ingenting annet vil heller noensinne kunne fikses med en kondensator. Det er lagd for å tjene penger på folk som ikke vet bedre. Ikke ta dette personlig, jeg bare sier det som det er. Oppgrader dynamoen din og bytt ut batteriet ditt med et agm-batteri, eller ikke gjør noe. Har du ikke strøm nok til å dra anlegget ditt, så har du ikke strøm nok. Så enkelt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nietsoj Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2012 Takker for infoen, vet ikke hva dynamo som sitter i bilen? kjøpte også nytt batteri på rundt 90ampertimer også... skulle være bra batteri, dyrt Borch batteri Er kanskje litt tynne orignale ledninger bag til batteriet, men det er da lite man får gjort med, rart det tar så mye strøm for og dra 2x TS-W3001D4 :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Takker for infoen, vet ikke hva dynamo som sitter i bilen? kjøpte også nytt batteri på rundt 90ampertimer også... skulle være bra batteri, dyrt Borch batteriEr kanskje litt tynne orignale ledninger bag til batteriet, men det er da lite man får gjort med, rart det tar så mye strøm for og dra 2x TS-W3001D4 :S Forsterkeren drar hva den trenger, originale ledninger blir for tynne ved ganske små forsterkere i de fleste biler. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Er jo ikke noe hokuspokus å legge opp en ny/ekstra strømkabel fra dynamo til batteri vel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Hvilken forsterker bruker du? En forsterker med større effektivitet vil trekke mye mindre strøm, men levere minst like mye. Høres ut som du kanskje har en Boss/Soundmagus eller lignende? Skal opp på ganske mye effekt før lysene begynner å blinke, sålenge batteriet er fullt og i orden. Og det er det jo siden det er nytt. Kanskje du har dårlig ladespenning (dårlig dynamo), mål Volt på batteriet først med bilen av, så starter du bilen og måler på nytt. (VDC 20 på multimeteret) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Kanskje du har dårlig ladespenning (dårlig dynamo), mål Volt på batteriet først med bilen av, så starter du bilen og måler på nytt. (VDC 20 på multimeteret) Eller, det kan være så enkelt som dårlig kontakt, eller for liten kabel fra dynamo til batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nietsoj Skrevet Oktober 24, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 24, 2012 Murlig det kan være for liten forsterker, så man trenger mindre strøm med en kraftigere en? merkerlige greier er en a/d/s 7000.1 (står 2800w pån) hvor mye watt den gir i mono er jeg litt usikker på. Baklysene blinker som noen disco lamper når bassen slår Har målt og batteriet lades på 14,20v så det er nok ikke noe problem, men skal måle det nøyere i morgen. Er 35 kvadrat cobber fra batteriet gjennom en 1f kondensator og til forsterkeren, er ca 2 meter så er ikke prat om noe tap pga lengde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Nei det er ikke at du trenger mindre strøm med en større forsterker, men en forsterker som er mer effektiv! Det vil si at den vil ha mindre effekttap, altså mindre energi av det den forbruker går til varme, men mer går til effekt ut til høyttalerne. Skjønte du noe mer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Japsewatt! badonkadonk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 A/D/S er noe av den største MØKKA du kan kjøpe, men det er ikke den alene som er problemet her. Du MÅ trekke ekstra kabel fra dynamoen og til batteriet, og du skjønner hvorfor hvis du måler over batteriet mens du spiller for fullt, og så måler over dynamoen. Tipper du har ganske store forskjeller der. Har du jordet forsterkeren rett i batteriet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 24, 2012 Share Skrevet Oktober 24, 2012 Jeg har sett denne forsterkeren dra 2x12" opp til 147dB i en toyota carina, så den leverer nok den effekta du trenger, men derimot trekker den sikkert 3 ganger så mye fra batteriet som den leverer til elementene, og det er dette vi kaller DÅRLIG effektivitet. Dette og lydkvaliteten er det som suger med ADS. Så med en mer effektiv forsterker (Rockford, Hifonics, Ground Zero, Gladen etc.), større kabel fra dynamo til batteri som cossiemk1 sier, og absolutt et AGM batteri, så er du i mål! Forsterker er ikke det første du må bytte ut, men batteri og kabel. At du jorder rett i batteri er også det beste, som cossiemk1 spør om du har gjort. Du vil kjenne en enorm forskjell med et AGM batteri, tro meg. Og ikke kjøp et som er vesentlig større (Ah) enn det originale, det vil bare gjøre at dynamoen sliter med å holde det fulladet. Jeg vil anbefale et North Star batteri fra bilradiospesialisten.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 25, 2012 Share Skrevet Oktober 25, 2012 ...Og ikke kjøp et som er vesentlig større (Ah) enn det originale, det vil bare gjøre at dynamoen sliter med å holde det fulladet... Dette er en sannhet med modifikasjoner. En dynamo har ikke noe problem med å lade dobbelt så stor batteribank som originalt, eller trippel for den saks skyld, det tar bare tilsvarende lenger tid om man har benyttet og brukt den større reserven man har! Og det er det som i så fall medfører trøbbel for folk, at de tapper ned batteriet uten å lade tilstrekkelig, og kanskje har småkjøring. Problemet kommer ikke bare om man har stor batteribank og liten dynamo, men det kommer raskere i en slik situasjon. Vet nå ikke hva du mener med vesentlig større batterikapasitet, men kan gjerne komme med konkrete eksempler på velfungerende dynamo/batterikapasitetsforhold som er relativt store om det skulle være ønskelig... Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå