Vulturous Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Har nå byttet ut Kicker-anlegget mitt med 2x12" Alpine Type-R (500w rms per element, 2x4 ohm spole per element), og en Rockford T10001BD (eller noe, rundt 1100w rms i 1 ohm) Jeg lurer da på hvordan jeg kobler dette til 1 ohm, fordi elementene og kassa er litt annerledes enn Kicker-anlegget. Her har forsterkeren 2 kanaler (selvom det er en monoblokk?, er hvertfall 2x + og 2x -), og kassa har 2 høyttalerterminaler, og elementene har 2x + og 2x - "utganger" hver, alle 4 på en slags liten kloss, istedenfor 1 "utgang" i hvert hjørne av elementet slik det var på L7ene mine.. Så hvilke kabler skal hvor for å få elementene i 1 ohm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
monssen91 Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Grunnen til at forsterkeren har "2" kanaler er slik at det skal være lettere å koble flere kabler på. Disse kanalene er uansett delt, så hakke noe å si hvor du kobler elementene. For og få lastet forsterkeren i 1 ohm, må du paralell koble. Da tar du + fra ene spolen til + på andre spole , - fra ene spolen til - på andre. Deretter tar du + og - fra subben til forsterkeren. Så gjør du akkurat det samme på andre elementet. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Samle alle plussene sammen og minusene sammen så får du 1 ohm. Men bil ikke anbefale 1 ohm. Du har mer enn nok effekt med den forsterkeren til de to elementene så jeg ville kjørt den i 4 ohm. Mye mer kontrollert og presis bass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Du må nok koble i 1ohm for å ha nok effekt å gå på her. 4ohm vil yte 500w og det er jo ikke nok til å trekke disse skikkelig, selvom inlegget over sier noe annet. Som monssen91 sier, samle alle pluss sammen, og alle minus sammen. Evt om du tar to og to inn på hver sin utgang på forsterkeren, det blir akkurat det samme. Da slipper du å slite med å få inn en kjempetykk kabel i en av utgangene. Men igjen, bruk en rimelig grov kabel inn til elementene. Jeg ville brukt minst 10mm2 strømkabel bare for å være på den sikre siden, jo tykkere kabler jo mindre effekttap Hvilken av bildene under du velger blir altså akkurat det samme. Den nederste kan nok være den greieste for å få plass til kablene, det er derfor du har to utganger på forsterkeren Disse utgangene er sammenkoblet inni forsterkeren og er altså ikke to separate utganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet Oktober 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2012 Har gjort det slik det er på den nederste tegningen nå, men når jeg nesten er ferdig med montering av alt sammen så har selvfølgelig skruen til inngangen til strømmen på forsterkeren kilt seg fast... Flott Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Oktober 30, 2012 Share Skrevet Oktober 30, 2012 Det gjorde den på rockforden min og, men det var bare å skru den opp igjen med drill. Måtte dog ta i litt, men det gikk bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet Oktober 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2012 Har prøvd 3 forskjellige driller... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå