TorErik Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Hei! Da har jeg også kjøpt meg direktørbil og tenkte det var greit å lage en liten tråd om den, så jeg muligens kan få litt tips og info om E38. Bilen er da altså en 1996 modell Bmw 728Ia som har rullet ca 210.000km(pixelfeil i speedo så vanskelig å se). Visstnok ombygd til 2000modell front? Planen var egentlig å selge 3serien og kjøpe en E39 eller E46, men fikk et tilbud om denne her som jeg ikke kunne si nei til. Syns først den virket veldig stor, men etter og ha kjørt den noen km så er jeg godt fornøyd egentlig. Så får se om jeg ikke beholder den. Litt mer info om bilen: Type Value VIN WBAGE21000DJ33177 Type code GE21 Type 728I (EUR) E series E38 () Series 7 Type LIM Steering LL Doors 4 Engine M52 Displacement 2.80 Power 142 Drive HECK Transmission AUT Colour ARKTISSILBER METALLIC (309) Upholstery STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW) Prod.date 1996-01-25 Close Options Code Description (interface) Description (EPC) S214A AUT.STABIL.-CONTROL+TRAKTION(ASC+T) Automatic stability control (ASC+T) S295A LM RAEDER/STERNSPEICHE 96 BMW LA wheel, Exclusive styling S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Green windscreen, green shade band S401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH Lift-up-and-slide-back sunroof, electric S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats, velours S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE Seat heating, rear S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight aim control S629A AUTOTELEFON MIT KARTENLESER VORN Car telephone (GSM) w card reader, front L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria Dette sier meg egentlig fint lite, men er klar over at dette ikke er versjonen med mest utstyr Planer så langt: -Fikse lekk bensintank -Fikse noen småflekker med rust -Bytte ratt? -Fikse pixelfeil i speedometer -Bytte ut kasettspilleren -Bytte dynamo da den gamle ikke lader. -Ny eksos/endestusser? Bilen står per dags dato på vinterfelger fra en E46 da forige eiger har kjøpt inn feil. De vil bli byttet ut ganske kjapt da det ser litt dumt ut med helt feil innpress Fikk også med noen 17" m5 felger som hadde egnet seg greit til vinterfelger. Samt noen 20" RH Crossline felger som må pusses opp i vinter da de er greit kantkjørt. Så et par spm: Et dumt et sådan, men er det dette som er OBC? Prøvde å få unlocke den som det står om her: http://www.meeknet.co.uk/E38/OBC_Unlock.htm Men det fikk jeg ikke til. Nå skal det siest at det er lite strøm på bilen grunnet gåen dynamo, kan dette ha noe med saken og gjøre? Neste spm er ang bakluka. Jeg har jo en knapp inne i bilen som åpner luka, men hvordan fungerer dette egentlig? Skal luka gå helt opp når jeg trykker på denne? Eller bare "gå ut av lås"? Altså såvidt åpne seg. Virker jo for meg mest logisk at den skal åpne seg helt opp da, men har aldri vært borti noe lignende så har ikke peiling. Ser at demperene til bakluka er ulike, men det har kanskje ikke så mye med saken og gjøre. Legger ved et bilde av den dagen jeg hentet den: Sånn som den står i dag: 20": Bakenden: Litt usikker på hva jeg syns om de pottene der Og til slutt et lite bilde av bilene sammen. Er en liten forskjell her! Veldig dårlige bilder her, men nye og bedre kommer når ny dynamo kommer og bilen er kjørbar igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 grattis me rett bil. bakulek din popper bare litt opp. din kan ikke åpnes helt opp voa bryter eller nøkkel. ja du har facelift front. displayet mellom kasettspiller og varmeapparat justering er radio og obc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreLM Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Det der er ikke obc nei, obc står for on board Computer, og finnes i speedoen din kjørecomputer altså. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Gratulerer med e38! Ser ut som et bra eksemplar det der Ser støtlistene og dørlistene er lakkert i bilens farge Hadde villet vurdert å få dem sorte igjen. Displayet som nevnes heter MID = Multi Information Display, og inneholder kjørekomputer (OBC), styring av musikkanlegg (radio, kasett, cd), ventilasjon osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Fin bil ja enig med listene som nevnt. Ende stusser ville jeg behold eller i værste fall byttet til runde Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Flott bil det her. Ser ut som den trenger en GOD vask både innvendig og utvendig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet November 1, 2012 Share Skrevet November 1, 2012 Veldig pent med denne fargen på facelift fronten. Kjempefin bil. Dog må jeg si meg enig i at jeg tror faktisk det hadde vært penere med sorte støtelister. Imidlertid tror jeg ikke forskjellen er stor nok til at jeg selv hadde gidda å gjort noe med det. Du burde istedet få lakkert listene under dørene. Disse skal være lakkerte i bilens farge (eller er det bare på facelift?). Skal du bruke litt penger på bilen, ville jeg begynt med de små rustrosene som er rundt på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet November 1, 2012 Forfatter Share Skrevet November 1, 2012 Takk for gode tilbakemeldinger og god info! Bilen trenger nok en grundig vask både innvendig og utvendig ja. Forige eiger har ikke stelt så fint med den. Ser det nå på bilder av andre biler at listene er lakket ja. Det var jeg ikke klar over. Men er enig i at sorte lister ser bedre ut så det blir gjerne gjort noe med. Tenkte jeg skulle få orden på det lille som er av rust på den ja. Viser så veldig godt igjen på denne fargen også så det er noe jeg må få orden på litt kjapt. Ang denne guiden: http://www.meeknet.co.uk/E38/OBC_Unlock.htm har jeg vært på feil plass jeg da? Når jeg har prøvd på den enheten til radioen, eller fungerer ikke dette i min bil uansett? Hadde vært greit og fått opp litt info, da jeg ikke ser noenting i speedometeret lenger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hemidog Skrevet November 2, 2012 Share Skrevet November 2, 2012 Når de sier "L" og "R", prater de om de to knappene du har i instrumentpanelet ditt Left og Right. http://www.bmwcarx.com/web/DocumentosBM ... ingles.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet November 4, 2012 Forfatter Share Skrevet November 4, 2012 Ah, takker! Idag har jeg demontert dynamoen og åpnet den. Den var mildt sagt skitten innvendig. Ser ut til at forige eiger har glemt slangeklemme på servooljetanken så den har rent fritt ned og inn i dynamoen min. Den såg dermed sånn ut: Fikk renset den med rødsprit på badegulvet og pusset forsiktig over den. Monterte den sammen igjen og satt den i bilen, og nå lader den 14.4 volt på dynamo Men har fortsatt problemer med lite strøm på batteriet. Ligger på 11.6 Volt. Etter litt feilsøking rekner jeg med feilen ligger her? Såg virkelig ikke bra ut den sikringsboksen over batteriet. Rekner med det ordner seg når jeg får fikset opp i den. Virker også som noen har hatt ute speedometeret av en grunn, og muligens satt nålene på feil? Syns iallefall det er noe rart med nål til motortemp og bensinmåler. Sånn ser de ut med tenning av: Tenning på. Her burde måleren stått rett opp da motor har driftstemp: Skal uansett fikse pixlene i speedometeret så rekner med jeg kan ordne det da. Tenkte og skaffe meg noe lakk til den, har de på lager på BMW eller er det like greit og få tak i på et lakkverksted? Gjerne i Bergen om noen har tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet November 5, 2012 Forfatter Share Skrevet November 5, 2012 Og så lenge varte det. Rengjorde alle kontakter og sikringer og pusset de rene idag, og når jeg startet opp bilen igjen viser den fortsatt 11.6 på batteriet. Måler på dynamoen igjen og den ligger og veksler mellom 5 og 6 volt Ser at spenningsregulatoren min kom til tollen idag, så håper den kommer innen onsdag og at bilen er i orden igjen da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ervik Skrevet November 5, 2012 Share Skrevet November 5, 2012 Fin bil! så en helt lik bil på kaien i bergen i går, kan det ha vert deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TorErik Skrevet November 5, 2012 Forfatter Share Skrevet November 5, 2012 Takk for det! Det er godt mulig ja! Var ute og prøvekjørte litt igår etter dynamoen var på plass igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreLM Skrevet November 5, 2012 Share Skrevet November 5, 2012 Den sikringsboksen så ikke helt frisk ut nei.. Prøvd å skru av en og en og rense kontaktene? Kan se ut som at det har rent vann inn i der faktisk, mye eir ser det ut som? Bagasjeromspakning i god stand? Hel og pen bil ellers Bra det kommer flere e38'er til bergen! Edit: Tror de målerne er satt på spor i klusteret. Går helt sikkert an å bare stille de et klikk til høyre når du åpner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spiff Skrevet November 5, 2012 Share Skrevet November 5, 2012 først av alt, gratulerer med ny bil, så flott ut denne. også et pluss med facelift front, koster litt og bygge om til det. egentlig ikke så mye og si uten at noen andre allerede har nevnt det da. men ser ut som at noen har prøvd og fikse pixelfeil uten og vite helt hva dem har drivd med, også klart og snurre på tank og temp måler også. kan egentlig ikke skjønne hvordan ellers de skal klare og få de ut av posisjon. hehe. klarte det selv med min temp måler når jeg bytta, så den står 2mm ut av posisjon enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå