Yngve Skrevet Januar 4, 2013 Forfatter Skrevet Januar 4, 2013 Diffkjøler er en fin oppgradering, klarte 139 grader på min på Rudskogen i sommer. hehe Hehe Sopass ja, du har hadt god gang då Det går hardt utover både lameller&lager med sånne temperaturer. Hadde liggende pumpe og kjøler fra 200sx, de har dette orginalt- og de er billige brukt. (Trur eg ga en 500lapp) så da er en ganske rimelig og grei oppdatering. Tenkte å sette inn temp bryter/rele på det, for sånn stort sett er det vel sjeldent behov for kjøling? Ser ut som et bra prosjekt! Jeg er 100% enig i at det er best med original-look! Jeg har forøvrig ei preface-leppe liggende, som jeg mener skal være i bra stand. Kan sjekke den opp i morgen om du er interessert. Har en leppe på gang nå, en annen som skulle sende meg en. Tar kontakt om den ikke skulle dukke opp. Men takk for tilbudet anyway Er det noen som har en god link, som omhandler forskjeller på s50 vs s54 blokk?
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Januar 4, 2013 Skrevet Januar 4, 2013 Diffkjøler er en fin oppgradering, klarte 139 grader på min på Rudskogen i sommer. hehe Hehe Sopass ja, du har hadt god gang då Det går hardt utover både lameller&lager med sånne temperaturer. Hadde liggende pumpe og kjøler fra 200sx, de har dette orginalt- og de er billige brukt. (Trur eg ga en 500lapp) så da er en ganske rimelig og grei oppdatering. Tenkte å sette inn temp bryter/rele på det, for sånn stort sett er det vel sjeldent behov for kjøling? Hadde noen lengre pass utpå banen ja, når en kjører langs veien pleier den å ligge på 70-90grader. Du får kjøpe deg et Vipec så kan det styre kjølinga . hehe.
Yngve Skrevet Januar 4, 2013 Forfatter Skrevet Januar 4, 2013 Hadde noen lengre pass utpå banen ja, når en kjører langs veien pleier den å ligge på 70-90grader. Du får kjøpe deg et Vipec så kan det styre kjølinga . hehe. Det blir vipec, er bare ikke komt til det pungtet på lista endå ..hehe. Klarer ikke bli helt enig med meg sjøl ka motoroppsett eg skal kjøra.. Men, sånn når du er her- er det noensomhelst fordel, som eg i praksis kan dra nytte av med V88 fremfor V44?
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Januar 4, 2013 Skrevet Januar 4, 2013 Det blir vipec, er bare ikke komt til det pungtet på lista endå ..hehe. Klarer ikke bli helt enig med meg sjøl ka motoroppsett eg skal kjøra.. Men, sånn når du er her- er det noensomhelst fordel, som eg i praksis kan dra nytte av med V88 fremfor V44? Eneste store fordelen er at en får sekvensiel bensin, med det får en litt finere gange/justering på lett belastning. Jo større/dårlige dyser jo større utslag. Kan også kjøre lavohm med V88n men de beste dysene er nå høyohm uansett. Får jo også sekvensiell tenning, men det er ikke noe "big deal". Sånn ellers så er det nok inn/utganger på V44
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Januar 4, 2013 Skrevet Januar 4, 2013 Tar en liten follow up på "problemstillinga". Kom på noen flere fordeler når eg fikk slappa av etter jobb . En anna fordel med V88 er at den har 4 kontra 2 tempratur innganger. Men kan bruke ledige voltinnganger til tempratur ved å lage til en pullup motstand. Sammt V88 har 6 flere voltinnganger (5 vs 11) til sensorer. Så hvis du vil overvåke mye på motoren/bilen (feks, bensintrykk, oljetrykk,eksosbaktrykk,eksostemp,difftemp, vanntrykk, oljetemp,girkassetemp...)med mulighet til logging så må en til med V88. Med slikt tilkobla sprutet kan en feks, styre diffkjøling via sprutet. Turtallsperre mot olje/bensintrykk/temp eller eksostemp om en ønsker det, høyt kjølevannstrykk etc... V88 har jo også bankesensorstøtte innebygd, men V44 støtter eksterne slike. (kommer i neste firmware). Så er noen fordeler med V88 kontra V44, kommer an på hvor "hardt" en vil gå til verks. Blir jo litt ekstra kost både med tanke på sprut, sensorer osv.
Thunegutt Skrevet Januar 4, 2013 Skrevet Januar 4, 2013 Bra at det er flere som velger kompressor Luft-luft intercooler? Planer ang trykk, kompresjon, innmat etc?
Yngve Skrevet Januar 5, 2013 Forfatter Skrevet Januar 5, 2013 Takk for utfyllende info Eivind Det er sannsynligvis overkill delux for meg å gå for v88, men som du vet ligge da jo allerede et her i garagen som er tilsalgs tilsalgs-så det er jo en mulighet. Bra at det er flere som velger kompressor Luft-luft intercooler? Planer ang trykk, kompresjon, innmat etc? Ja, har trua på pressa- :)Er eglentlig s54 eg har lyst å bygge på Så er det din motor eg skulle hadt! Men siden eg skal ha motoren i vognkortet får eg holde meg til s50. Klare ikkje å bli heilt ening med meg sjøl, men foreløbige planer er vipec, fungerende vanos. 280isj kammer. Lett frisert topp (sannsynligvis b32 både topp og veiv). Kompresjo er eg litt usikker på, men ønsker i utgangspunktet så høy komp som mulig, med 98okt ca o.7bar. Bygger innsug selv, og tenkte å legge inn et vann kjøleregister.. Men dette er bare løse planer, mye kan forandre seg enda.. Eg ser jo at eg ender opp med å bygge opp en motor som nærmer seg s54 spekk, som blir mye dyrere en bare kjøpe en :/ har prøvd å finne ut hvorvidt s54 motoren lar seg "parre" med s50 blokka, dette kan sikkert dere svare på?
oddis Skrevet Januar 5, 2013 Skrevet Januar 5, 2013 S54 øverst, S50B30 nederst. Svaret sier seg selv.. Du får vel godkjent en Z3M S54 spec med 325hk? Vet iallefall at folk har fått godkjent søknad om det i E30. Men blir ikke rom for presse da nei. Skal du søke om S50B30 + presse i vognkortet? Om du skal selge S50B32 toppen så gi meg beskjed iallefall!
Yngve Skrevet Januar 5, 2013 Forfatter Skrevet Januar 5, 2013 S54 øverst, S50B30 nederst. Svaret sier seg selv..Du får vel godkjent en Z3M S54 spec med 325hk? Vet iallefall at folk har fått godkjent søknad om det i E30. Men blir ikke rom for presse da nei. Skal du søke om S50B30 + presse i vognkortet?Om du skal selge S50B32 toppen så gi meg beskjed iallefall! Se der ja, da slipper eg å gruble mere på det. Takkfor det. Motor i vognkortet blir 3L s50 med presse. Har allerede avklart det med tilsynet. men Ingenting er bankens før vognkortet er stemplet. Kommer tilbake med mere om dette når det skjer.Tror eg må beholde b32 toppen, men da bar eg jo en b30 topp til overs etterhvert:)Er ellers intr i god info ang s50 og overlading av disse. Noen snakker om at b32 veiva ikke er så stabil på høye turtall. Noen som har erfaringer ang det? Toler den høy nm på 8000rpm i lengden? Orginale ventilfjærer, hvor lenge henger de med?Bra at det er flere som velger kompressor Luft-luft intercooler? Planer ang trykk, kompresjon, innmat etc? Du kjører uten vanos sant? Hvilken kamtiming du har brukt? Prøvde å leite i tråden din, men den er laaaang så eg gav opp. Men fortell gjerne om motorspec her om du gidder. En s50b32 med tilsvarende s54kammer er jo slik eg ser det godt sammenlignbare. (Selv om s54 vanos har større "virkeområde")
Thunegutt Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Jeg kjører uten vanos ja. Smidd innmat, 9:1 kompresjon. Ang kamtiming var dette vanskelig å finne da det var veldig liten erfaring rundt om på S54, men den havnet rundt ca 115 grader på max løft. Tror fremdeles jeg har litt å hente på å finjustere kammene.
Yngve Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 Jeg kjører uten vanos ja. Smidd innmat, 9:1 kompresjon. Ang kamtiming var dette vanskelig å finne da det var veldig liten erfaring rundt om på S54, men den havnet rundt ca 115 grader på max løft. Tror fremdeles jeg har litt å hente på å finjustere kammene. Ja det var intresant å se, insugskammen din er timet til 15grader BTdc/65grader ABDC. Hvis eksos kammen din og peaker på 115 grader er den timet 65bbdc/15atcd. Hvis eg har rekna rigtig her så gir dette 30 grader overlapp og 115grader lobe seperasjon. Uten at eg er noe ekspert, men med litt googling vil sikkert du også se at dette er kanske vel litt "snillt" kam oppsett på din motor . Orker den mye turtall med denne timingen? Eg tipper det er en fin turbo timing du har der. Men selfølgelig det er ingen fasit på dette. Litt prøving og feiling blir det alltid Men eg tror nok eg ville knepet litt mere ned på lobe vinkelen hvis eg skulle prøve noe finjustering. Edit: Uansett grom motor du har der, som lett hadde svelgt unna det denne kan levere : http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... kompressor Den passer rett i brakketten din og mener eg Eg ser du har jo ganske lav kompresjon, den kan kansje bli litt lat helt på bunn med for liten lobe.. var inne å myste litt i tråen din nå, du har jo prøvd både høy og lav komp med presse? Hadde du samme timing på høykomp? Var det stor forskjell på bunn? Det aller beste er vel å aktivere vanosen, da har du jo et sykt spellerom å forske på : 1) OEM U.S. & Euro-spec M3 cams are 260/260 (intake/exhaust) 2) OEM CSL cams 288/280 duration (intake/exhaust) 3) OEM U.S. & Euro spec camshafts both have 12mm (.472) lift (intake/exhaust) 4) OEM CSL camshafts both have 11.6mm (.457) of lift (intake/exhaust) 5) OEM U.S. & Euro camshafts have a maximum VANOS enhanced spread angle of 60° on the intake side (70°-130°) and 45° on the exhaust side (83°-128°). 6) OEM CSL camshafts have a maximum VANOS enhanced spread angle of 60° on the intake side (72°-132°) and 45° on the exhaust side (85°-130°). FYI: Regardless of which type intake and exhaust camshafts you have, they are constantly adjusted by the VANOS system depending on RPM and load. This is done via 4 factory installed high-pressure VANOS solenoids. All these adjustments are controlled by the factory DME. It can advance or retard camshaft timing as needed to keep the engine within normal (safe) operating parameters. Note: The OEM CSL cast-iron camshafts are hollow and use a proprietary heat-treating process to increase strength and reduce weight. The CSL cams were designed to work with the CSL Carbon Fiber Air Box and the BMW proprietary Alpha-N CSL software only.
Thunegutt Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 Jeg kunne lett hatt den kompressoren ja For å kjøre mer trykk på motoren min skal gå greit. Har jo ikke fått testet motoren enda, så jeg vet ikke hvordan den er. Men får ikke håpe den blir for lat på bunn. Første året kjørte jeg med ca grunnstillingen på kammene. Hadde også da senket kompen litt med mls pakning. Mener jeg gikk ned til 10.
Spjotvoll Skrevet Januar 9, 2013 Skrevet Januar 9, 2013 Tøft prosjekt blir fart i denne vil jeg tro! hadde vært utrolig bra og fått den godkjent i vognkort stå på
Yngve Skrevet Januar 9, 2013 Forfatter Skrevet Januar 9, 2013 Jeg kunne lett hatt den kompressoren ja For å kjøre mer trykk på motoren min skal gå greit. Har jo ikke fått testet motoren enda, så jeg vet ikke hvordan den er. Men får ikke håpe den blir for lat på bunn. Første året kjørte jeg med ca grunnstillingen på kammene. Hadde også da senket kompen litt med mls pakning. Mener jeg gikk ned til 10. Har faktisk lyst på den pressa selv Men det er vel best å lavær. Fant begge bremsepapirene dine nå ja, ser ut som mye den samme innstillinga ja! Ser nå ikkje så verst ut! Kan ha mye morro med det registeret i en e30. kommer nok til å forske mye på kaminstilling i benken når den tid kommer ( har en gammel dyno selv) Så da kan vi nok dele erfaringer. (Når eg regna på kam timingen din brukte eg 260 grader som utgangspunkt, reell/effektiv durasjon er nok nermere 240grader eller noe i den dur.. For min del er planen å legge meg på rundt 10.5-1 i comp, kammer er litt uvisst enda, utvalget er slunkent. Og vil helst ikke ta helt av med custom greier. Oppunder 280 grader og 11+mm løft blir bra tror eg. Er første s50 eg tar i, og dette ser jo lovende ut: Ca27mm venturier, noen som har måla på s54? Tydelige spor etter ekte håndverk fra bmw motorsport Litt rom for forbedringer er det her og: Ser jo solid ut dette, men blir litt oppgradering her og. Dette ser bra ut, følger med i stillhet. Takk for det . Tøft prosjekt blir fart i denne vil jeg tro! hadde vært utrolig bra og fått den godkjent i vognkort stå på Takker, håper på litt fart ja- det ser ut for ut for at prosjektet dreier seg mer og mer mot en skikkelig ræser Vognkortet blir bra, er gammal til å kjøre noe som ikke er godkjent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå