Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller noen her inne med erfaring ? :)

Tenker da hovedsakelig på E39 d10.

Hvor holdbare er disse motorene ? Hørt det skal være tull med turboer, injektorer og egr. Noen måte å sjekke dette på ?

Egr er det vel mulig å fjerne no så man unngår problemer med det ?

Takker for svar :)

Skrevet

Har aldri vært borti de selv, men de skiller seg jo ikke så mye fra sine "opprinnelige" modeller, så tror de fleste bmw-verksteder kan ta på seg jobber :)

Skrevet

Ja men nå tenker jeg på generelle svakheter på di.

Hørt at injektorer har tendens til å ryke å burde byttes uansett for å være sikker. Disse koster visst 1200 euro pr stk.

Problemer med egr og turbo.

Med andre ord er dette en bil som vil kunne by på problemer ?

Skrevet

Høres litt merkelig ut at man bør bytte 6 stk injektorer til 1200 euro pr.stk bare for å være sikker.

Det vil jeg kalle å safe seg ihjæl: 1200 x 6 = 7200 euro, som da blir ca kr 57 000,-

Skrevet

Jeg har vært litt borti denne bilen, spesielt mtp utvikling av vår tuning til "vanlig" m57, handla noe deler fra alpina, og har faktisk hatt en fin og trivelig dialog rundt noen av de tekniske løsningene alpina valgte.

Den skiller seg faktisk litt fra m57, og fremstår mer som en "m57n prototype". Dette går spesielt på innsp system. Men som andre her påpeker, en motor er en motor.

Turboer kan takke for seg, som på alle andre biler. Har vært noe overrepresentert på d10, men tror nok veivhusventilasjon er stikkordet også her.

Ingen grunn til dyre injektorer, de er vanlig bosch, men med en litt spesiell dysespiss. Vi skaffer disse vesentlig mye rimeligere enn prisene du oppgir.

EGR kan vi dekativere i software.

Ellers en nydelig bil og motor :)

Skrevet

Takk for utfyllende svar :)

Bare lest her det med injektorer.

http://www.m5board.com/vbulletin/alpina ... s-d10.html

Fler tråder hvor den motoren blir negativt omtale.

Trodde egr var noe man fysisk måtte fjerne ?

Men programmerer bare bort med software ? Hvor gjøres det og hvor mye koster det ? :)

Holder det å bare å bytte åndefilter, eller må man bytte no oljerør etc. ?

Skiftintervall som anbefales på dette ?

Uten om feil jeg har hørt så virker den motoren helt kanon :)

Skrevet

Man kan (og bør) fjerne egr fysisk. Også kan man fjerne funksjonen i software slik at du kan koble bort hele systemet (el ventil og alt) uten feilkoder.

Hvor det gjøres? Av oss naturligvis ;)

Holder "alltid" med filteret.

Anbefaler hvert andre oljeskift (minimum), bmw sier hvert tredje, også ble det ofte glemt på service da det var litt knotete skrevet.

Injektorene er bosch som alle andre injektorer, ferdig med det. De er bare litt spesielle, men skulle man få problem med dette kan vi fint sette sammen en "original" alpina injektor, til normal pris.

Skrevet

Hehe tenkte på hvor dere holder til ? :)

Pris på å fjerne det a ? :)

Bilen det gjelder så var ikke selger sikker på når det var gjort.

Men er komplett servicehefte så da burde det vært fulgt opp ?

Evt vis det ikke er gjort på en stund å motor alikevel fungerer greit så er det ikke no problem bare det blir skiftet ?

Er vel grei jobb å bytte ? Var ikke så verst på 320d jeg hadde en gang ihvertfall.

Har og hørt at det er no oljekanaler til turbo som kan tette seg når det slurves med skift så derfor jeg tenkte det kunne være greit å se over og.

Er det no enkel måte å sjekke turboer på ?

Pris på injektorer ?

Den her skjønte jeg ikke helt :)

bmw sier hvert tredje, også ble det ofte glemt på service da det var litt knotete skrevet.

Ble mange spørsmål her gitt :)

Å takker og bukker for gode svar :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...