Gå til innhold

**Hvordan jeg bytter toppakning på BMW E39 m52b20.

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
  Hanspolden skrev:
må e ta av trykk slangen på vanosen? :)

ja. det er bare en helt vanlig banjobolt med en kobberskive på hver side :) null problem!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet
  Tordah skrev:
Eksosen må av ja :) Burde holde å skru den løs fra toppen, og lene den ut fra toppen. Jeg tok av hele fronten på min ja. for å få av frontplata må du ta av fangeren foran også, og skru av bjelken som ligger bak fangeren, så får du med radiatorerene på kjøpet når du tar den av :) Innsuget må bort, ja :) du trenger ikke å løsne dysene eller railen fra innsuget, dette tar du av i ett stykke.

Fant spesialverktøyet btw :)http://www.kochtools.com/index.php?p=productid=100

Du løser ikke manifoilene inn mot toppen, men på di to "3 kant" flensene i bunn av manifoilene. mye mindre arb.

Hvorfor skal fronten av btw? Vifte og radiator går jo lett ut uten å demontere front..

Skrevet

lettere å få av toppen når eksosen ikke er skrudd fast :) pluss at det er lettere å skru den av på toppen. Jeg tok av fronten fordi Jeg skulle bytte frontplata.

Skrevet
  Tordah skrev:
lettere å få av toppen når eksosen ikke er skrudd fast :) pluss at det er lettere å skru den av på toppen. Jeg tok av fronten fordi Jeg skulle bytte frontplata.

Ja for all det, mye lettere å skru av 24 stk muttere hvor du må slite av deg handa for å komme til flere av dem, kontra 6 stk muttere som tar en brøkdel av tiden :roll: Topp paknings bytte bruker jeg mellom 4 og 5 timer på en slik type motor og det innebærer at man må være litt fornuftig med tanke på hva man skrur av og ikke. Løsne 24 bolter kontra 6 er ikke veldig fornuftig mener jeg.

Skrevet

Jaja for all del. For ikke å nevne kostnaden med 6 nye eksospakninger kontra 2....

Jeg hadde hjelp når jeg skiftet på min b28 siden jeg ikke har vært borti vanos og kam kjeder før.

Men skulle gjerne likt å sett en video der du skifter pakning på en m52 inkl rengjøring av topp og blokk på 4 timer

Skrevet

Skru av kamdrevene, skru av kjedestrammer til ytre kjede og deretter skru ut skinna til veivkjeden , løsne veivkjedestrammer og ta av kjede fra veiv, skru ut to torxbolter i registerdekselet. Har du vektøy som kommer til toppboltene uten å fjerne kambrygga så sparer det deg mye tid, hvis ikke må du av med kammer og kambrygge.

Skrevet

Ja. Du skal egentlig bruke denne til å montere/demontere vanosenheten. Demontere går fint uten, montere korrekt derimot uten det verktøyet kan bli en liten nøtt. For å ikke snakke om det å teste korrekt innstilling av vanos når du har montert. Dette gjøres med å sette trykkluft der hvor oljetilkoblingen er og så aktivere solenoiden med strøm. Forflytnningen av homeposisjons giveren skal være minst 8,5mm i x-retning.

Skrevet
  ///Naitsirk skrev:
  Tordah skrev:

Ja for all det, mye lettere å skru av 24 stk muttere hvor du må slite av deg handa for å komme til flere av dem, kontra 6 stk muttere som tar en brøkdel av tiden :roll: Topp paknings bytte bruker jeg mellom 4 og 5 timer på en slik type motor og det innebærer at man må være litt fornuftig med tanke på hva man skrur av og ikke. Løsne 24 bolter kontra 6 er ikke veldig fornuftig mener jeg.

hva du gjør, og hva du foretrekker er opp til deg. jeg syntes det var lettere å skru den av på toppen :) må ikke slite av seg hånda heller hvis man bruker riktig verktøy ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...