Broen's Bimmer Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Hei Kjøpte meg nylig en 1992 BMW e34 520ia, og jeg hatt tenkt å kjøpe en 525 delebeil fra Sverige, å sette over motoren og manuellgirkasse fra den. Så har jeg tenkt å bygge turbo på den etter hvert... Men spørsmålet er om jeg skal kjøpe 525 med eller uten vanos? Hva er best i kombinasjon med turbo
Kristiansan'årn Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Uten vanos er tingen til turbo! Men skal du ha en org 525 ville jeg gått for en med vanos da den er snillere med lommeboka og stiller inn ventilene etter turtallet på motoren Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
oddis Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Om du skal kjøre turbochip så er vanos like greit. De kan du kan få til å funke med VANOS uten store kostander så ser jeg ser få ulemper der. Vanosen kan også låses om du vil gå over til noe annet senere. Kompresjonen er 10,5:1 på vanos og 10:1 på ikke-vanos, så det er en marginal forskjell i forhold til ladetrykk. Men det kan du løse med neddreiing av stempler eller tykkere toppakning. En alternativ løsning er å ta ikke-vanos råder og putte i vanos motoren og få lavkomp. Alle vil jo ha vanos stemplene...
Broen's Bimmer Skrevet November 13, 2012 Forfatter Skrevet November 13, 2012 Okei, men jeg har tenkt å få ca 500hk, så det blir nokk så jeg skifter til smidde stempel og råder... men konklusjonen er altså at det er best uten vanos med turbo?
oddis Skrevet November 13, 2012 Skrevet November 13, 2012 Skal du bygge en seriøs motor så spiller det liten rolle hvilken av dem du velger. Jeg hadde tatt det jeg fant billigst. Om du skal kjøre dobble ikke-vanos innsugskammer er det selvfølgelig en fordel å finne en ikke-vanos motor.
Broen's Bimmer Skrevet November 14, 2012 Forfatter Skrevet November 14, 2012 men tåler vanosen 500hk, eller må man "forsterke" den på noe vis...
OLEZZ Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 Den tåler 500 hk. PPF bremsa vel en med vanos til 4-500hk. Helt orginal motor / innmat.
Joachim_M5 Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 Eneste bakdelen med vanos er at du må ha noen til å mappe det som har peiling på hva de driver med, og det koster noen kroner ekstra. Ellers er vanos bare en fordel! Og vanosen driter fullstendig i hvor mye hester motoren yter. Men det funker også bra med ikkevanos og doble innsugskammer. Og litt enklere er det jo.
TurboLag Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 VANOS, HELT klart. Kontroll på overlapp er DIGG!, kjøre mindre overlapp på tomgang, og aktivere VANOS der det passer best ifht VE på motoren
Fekzen Skrevet November 15, 2012 Skrevet November 15, 2012 Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig. Mvh A.Fekzen.
Broen's Bimmer Skrevet November 15, 2012 Forfatter Skrevet November 15, 2012 ÅÅÅÅkei Tror kanskje jeg går for ikke-vanos, for å holde det så enkelt som mulig
TurboLag Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 er ikke vanskelig å sette opp VANOS da! Kjør et pull med VANOS aktivert og et uten, så setter du aktiveringspunkt der VANOS-kurva får mer moment enn uten.
Kristiansan'årn Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.Mvh A.Fekzen. Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Fekzen Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.Mvh A.Fekzen. Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Det är denna, http://www.fekzen.se/dyno_thell_E30M50B25_16bar.pdf Vehicle: BMW E30 Engine Model: m50b25 Vanos Engine Description: Turbo, GT37 @ 1.6 bar Fuel Description: Bensin 98 oktan Mvh// A.Fekzen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå