Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kjøpte meg nylig en 1992 BMW e34 520ia, og jeg hatt tenkt å kjøpe en 525 delebeil fra Sverige, å sette over motoren og manuellgirkasse fra den. Så har jeg tenkt å bygge turbo på den etter hvert... Men spørsmålet er om jeg skal kjøpe 525 med eller uten vanos? Hva er best i kombinasjon med turbo :?:

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Uten vanos er tingen til turbo! Men skal du ha en org 525 ville jeg gått for en med vanos da den er snillere med lommeboka og stiller inn ventilene etter turtallet på motoren

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet

Om du skal kjøre turbochip så er vanos like greit. De kan du kan få til å funke med VANOS uten store kostander så ser jeg ser få ulemper der. Vanosen kan også låses om du vil gå over til noe annet senere.

Kompresjonen er 10,5:1 på vanos og 10:1 på ikke-vanos, så det er en marginal forskjell i forhold til ladetrykk. Men det kan du løse med neddreiing av stempler eller tykkere toppakning.

En alternativ løsning er å ta ikke-vanos råder og putte i vanos motoren og få lavkomp. Alle vil jo ha vanos stemplene... :)

Skrevet

Okei, men jeg har tenkt å få ca 500hk, så det blir nokk så jeg skifter til smidde stempel og råder...

men konklusjonen er altså at det er best uten vanos med turbo?

Skrevet

Skal du bygge en seriøs motor så spiller det liten rolle hvilken av dem du velger. Jeg hadde tatt det jeg fant billigst.

Om du skal kjøre dobble ikke-vanos innsugskammer er det selvfølgelig en fordel å finne en ikke-vanos motor.

Skrevet

Eneste bakdelen med vanos er at du må ha noen til å mappe det som har peiling på hva de driver med, og det koster noen kroner ekstra. Ellers er vanos bare en fordel! Og vanosen driter fullstendig i hvor mye hester motoren yter. :)

Men det funker også bra med ikkevanos og doble innsugskammer. Og litt enklere er det jo. :)

Skrevet

Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.

Mvh

A.Fekzen.

Skrevet
Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.

Mvh

A.Fekzen.

Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Skrevet
Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.

Mvh

A.Fekzen.

Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det är denna,

http://www.fekzen.se/dyno_thell_E30M50B25_16bar.pdf

Vehicle: BMW E30

Engine Model: m50b25 Vanos

Engine Description: Turbo, GT37 @ 1.6 bar

Fuel Description: Bensin 98 oktan

Mvh//

A.Fekzen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...