Kristiansan'årn Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Takker fekzen! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
bcrazy Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.Mvh A.Fekzen. Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Det är denna, http://www.fekzen.se/dyno_thell_E30M50B25_16bar.pdf Vehicle: BMW E30 Engine Model: m50b25 Vanos Engine Description: Turbo, GT37 @ 1.6 bar Fuel Description: Bensin 98 oktan Mvh// A.Fekzen Ser ikke akkurat ut som en kjørbar motor for gatebruk Mindre nm enn original under ca 4000...
Joachim_M5 Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Hvis du hadde brukt øya litt før du sa noe så ser du i venstre marg på bremsepapiret at det er målt på hjula...!
Broen's Bimmer Skrevet November 16, 2012 Forfatter Skrevet November 16, 2012 Men hvordan fungerer egentlig vanosen?
bcrazy Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Hvis du hadde brukt øya litt før du sa noe så ser du i venstre marg på bremsepapiret at det er målt på hjula...! 100 nm på hjula v/3700 o/m imponerer ikke akkurat, det er mindre enn det er i en M52B20. Trenger heller ikke se på tallene for å skjønne at denne motoren ikke våkner før ved 4.5-5k. Se på grafen... Dobling i moment fra 4200 til 4700 o/m. Men det har vel du allerede sett!?
bcrazy Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Men hvordan fungerer egentlig vanosen? Endrer overlap, lave turtall; lite overlap, høye turtall; mer overlap. Lite overlap forbedrer bunndraget. http://en.wikipedia.org/wiki/VANOS
Jokka Skrevet November 16, 2012 Skrevet November 16, 2012 Vanos bruker oljetrykk til å justere kammen/kammene for å optimalisere forbrenningen i forskjellige deler av turtallsregisteret. Enkelt forklart.
TurboLag Skrevet November 17, 2012 Skrevet November 17, 2012 heh.. "justere".. *BANG!* -av- *BANG!* -på-
Broen's Bimmer Skrevet November 17, 2012 Forfatter Skrevet November 17, 2012 heh.. "justere".. *BANG!* -av- *BANG!* -på- eeeeeem hva mente du med det?
TurboLag Skrevet November 17, 2012 Skrevet November 17, 2012 VANOS er ikke no hokus pokus på M50/M52. Den er enten av eller på, ikke no imellom Derfor veldig enkel å "justere"
Broen's Bimmer Skrevet November 17, 2012 Forfatter Skrevet November 17, 2012 VANOS er ikke no hokus pokus på M50/M52. Den er enten av eller på, ikke no imellom Derfor veldig enkel å "justere" [/qÅÅÅja, sjønner
TurboLag Skrevet November 17, 2012 Skrevet November 17, 2012 joda, men å overhale VANOSen når du først har motor i deler for å forsterke klarer du
Broen's Bimmer Skrevet November 17, 2012 Forfatter Skrevet November 17, 2012 Jauda, men er det bare stempelringene som er svakheten, eller hele vanosen...?
TurboLag Skrevet November 17, 2012 Skrevet November 17, 2012 bare tetninger/ringer såvidt jeg har forstått hvertfall VANOSen på e39en min fungerer helt nydelig fortsatt, og den har gått LANGT siden den blei lagd i 1997
Joachim_M5 Skrevet November 17, 2012 Skrevet November 17, 2012 Hvis du hadde brukt øya litt før du sa noe så ser du i venstre marg på bremsepapiret at det er målt på hjula...! 100 nm på hjula v/3700 o/m imponerer ikke akkurat, det er mindre enn det er i en M52B20. Trenger heller ikke se på tallene for å skjønne at denne motoren ikke våkner før ved 4.5-5k. Se på grafen... Dobling i moment fra 4200 til 4700 o/m. Men det har vel du allerede sett!? Så du mener en m52b20 har mer på hjula i bunnregisteret en denne har? Hvor mener du momentet skal ha "blitt av" da, iogmed at det er en standard motor med standard motorstyring hvor tenning og fuel har blitt endra i de områder der det kreves pga ladetrykk? Og det er da ikke så vanskelig å skjønne at momentkurva stikker avgårde når turboen passerer boost treshold og ladetrykket havner på 1,6 bar... 400 hjulhester er ei ganske stor økning kontra det en slik motor leverer originalt, målt på hjula. Yter nok max 140-150 hjulhester uten blåser på.. Grunnen til at den våkner seint er det strengt tatt bare turboen som kan for, den er større enn nødvendig til den effekten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå