Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jag har gjort många program till både ickevanos och vanos M50 Turbo. Tycker det känns som att man kan få lite bättre prestanda ur vanosmotor, men är i det stora vilket som. Har tex en M50 Vanos Turbo som bänkat 407 hk på bakhjulen (ca 450 hk i motorn) på 1,6 bar med original motorstyrning, vanos inkopplad och anpassat Turbochip mappat av mig.

Mvh

A.Fekzen.

Hvilke deler/oppsett ble brukt på vanosmotoren?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det är denna,

http://www.fekzen.se/dyno_thell_E30M50B25_16bar.pdf

Vehicle: BMW E30

Engine Model: m50b25 Vanos

Engine Description: Turbo, GT37 @ 1.6 bar

Fuel Description: Bensin 98 oktan

Mvh//

A.Fekzen

Ser ikke akkurat ut som en kjørbar motor for gatebruk :) Mindre nm enn original under ca 4000...

Skrevet
Hvis du hadde brukt øya litt før du sa noe så ser du i venstre marg på bremsepapiret at det er målt på hjula...!

100 nm på hjula v/3700 o/m imponerer ikke akkurat, det er mindre enn det er i en M52B20.

Trenger heller ikke se på tallene for å skjønne at denne motoren ikke våkner før ved 4.5-5k. Se på grafen... Dobling i moment fra 4200 til 4700 o/m.

Men det har vel du allerede sett!?

Skrevet

Vanos bruker oljetrykk til å justere kammen/kammene for å optimalisere forbrenningen i forskjellige deler av turtallsregisteret. Enkelt forklart.

Skrevet
Hvis du hadde brukt øya litt før du sa noe så ser du i venstre marg på bremsepapiret at det er målt på hjula...!

100 nm på hjula v/3700 o/m imponerer ikke akkurat, det er mindre enn det er i en M52B20.

Trenger heller ikke se på tallene for å skjønne at denne motoren ikke våkner før ved 4.5-5k. Se på grafen... Dobling i moment fra 4200 til 4700 o/m.

Men det har vel du allerede sett!?

Så du mener en m52b20 har mer på hjula i bunnregisteret en denne har?

Hvor mener du momentet skal ha "blitt av" da, iogmed at det er en standard motor med standard motorstyring hvor tenning og fuel har blitt endra i de områder der det kreves pga ladetrykk? Og det er da ikke så vanskelig å skjønne at momentkurva stikker avgårde når turboen passerer boost treshold og ladetrykket havner på 1,6 bar... 400 hjulhester er ei ganske stor økning kontra det en slik motor leverer originalt, målt på hjula. Yter nok max 140-150 hjulhester uten blåser på.. Grunnen til at den våkner seint er det strengt tatt bare turboen som kan for, den er større enn nødvendig til den effekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...