Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Siden jeg er den av oss bilstereo-freakene på forumet vårt som fortsatt driver med ting selv "mannen i gata" kan klare, tenkte jeg å vise dere hvordan jeg lagde panelene til 12" mellomtonene mine. Utstyrsliste: MDF Trelim/limpistol Glassfiberstrie Glassfibersparkel + herder Finsparkel + herder Polyester + herder Slipemaskin (frivillig ) Slipepapir: 120, 240, 500 Fyller-grunning og lakk, eller vinyl Kappe til plate: Kappe hull i plate og lage baffel (ring) til elementet. Deretter bygge opp baffelen med mdf-biter til man finner den ønskede vinkelen. Det går fortest å bruke limpistol til dette, men jeg brukte tre-lim. Trekke med filt eller bomull, selv brukte jeg ei gammel t-skjorte. Sørg for å få dette STRAMT og bruk stiftemaskin på undersiden. Smør inn stoffet med så mye polyester du "får plass til" og la tørke. Polyester får du kjøpt på Biltema og skal blandes med 2% herder: Smør på nytt med polyester. Del opp og legg på mange overlappende biter med glassfiberstrie og dynk med polyester. Jo mer glassfiber jo stivere blir panelet. Pass på å klemme glassfiberen godt inntil, så det ikke blir for mye luftbobler og mellomrom. Pass også på at polyesteren trekker godt gjennom glassfiberen og inn på det forrige laget polyester. La herde igjen. Klipp/skjær vekk det værste av glassfiberen som stikker langt utenfor. Lag også hullet til høyttaleren, her er det bare å klemme stoffet rundt kanten til det knekker pga polyesteren. Finpusses inntil baffelen med fil/slipepapir. Dra over med slipepapir eller "rødklut", og sparkle med glassfibersparkel. La herde: Slip ned glassfibersparkelen til du får den fasongen du vil ha, legg evt på mer hvis det trengs. Slip over med 240-papir til slutt. Sparkle deretter et tynt lag med finsparkel for å fylle porer/sliperiper og la herde: Slip ned finsparkelen med 240 og så 500 papir, blås godt av og vask med avfetting. Nå velger du om du vil lakkere eller trekke med vinyl. Jeg skulle lakkere, så jeg påfører fyller-grunning: Når fylleren har tørket nok til at den har fått en matt overflate (akkurat så du kan ta på den) kan du påføre første laget lakk. Deretter vente til lakken har blitt matt og da påføre et lag til. La herde, og monter med f.eks skruer og tec7 (bass-elementet på bildet har jeg kun brukt som mal, det er DD VO W12 som skal inn i dørene): Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Meget bra DIY! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Takk for det Dette er veldig enkelt hvis man er litt kreativ av seg, men kan jo gjøre enorme forskjeller i bilen. Enten det gjelder stereo, gauges eller andre ting. Jeg skulle gjerne sett flere gjøre dette, for det er jo så enkelt å komme i gang med og uansett resultat blir det jo noe unikt Mange tror man må ha skikkelig peiling for å gjøre dette, men dette er første gangen jeg gjorde det selv og ble meget fornøyd. Så bare å sette i gang folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Flott DIY! skulle gjerne prøvd meg litt på dette ser jeg, synd jeg ikke tør å gjøre noe sånt i bilene mine med det første :/ Men kan hende det blir litt stereo-oppgraderinger til våren/sommeren, så da kommer denne godt med! Dette er vel ikke noe man bør gjøre inne mtp lukt osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Jeg gjorde det på gjesterommet, lot bare vinduet stå oppe over natta når jeg var ferdig så var all lukta borte Støver jo en del når man sliper sparkel da. Så det og må tas i betraktning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Får ta det i garasjen når det blir varmere tenkte å få tak i nye deksler på sidene bak i touringen, og støpe kasser til 10" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Det høres ikke dumt ut Må stive av en del mer enn jeg har gjort her da, helst bruke mdf på så mye du kan Jeg skal ha inn 12" mellomtoner, altså vil ikke panelene jeg har lagd utsettet for noe lydtrykk, det hadde dem ikke tålt. Men mdf og glassfiber hører bra sammen, så det er bare å drive på til man er fornøyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Æsj, nå ble jeg gira ass! men begynner jeg, så ender det med at alt skjer med en gang og det orker jeg ikke hverken økonomisk eller fysisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Er ikke mye du får gjort mellom hver gang ting skal tørke da, når det gjelder glassfiberen Ikke koster det "noe" heller. Glassfiberstrie og polyester med herder fra Biltema, samt glassfibersparkel og finsparkel også fra Biltema, havner på rundt 350,- Også kan du jo bruke spon i stedet for mdf, da koster ikke det stort heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 mdf = DB spon = SQ Var det ikke sånn? Men har jo en stor plate 19 eller 22mm mdf hjemme, så blir nok å bruke den holder det ¨å lime, eller bør jeg bruke skruer osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Motsatt. Men til slike paneler jeg har lagd har det jo ikke noe å si, siden de ikke skal fungere som ei tett kasse uansett. Høyttalerne får spille fritt inni dørene Til basskasse ville jeg brukt mdf uansett, 19 eller 22mm. Så spar på plata de til basskasse, og kjøp heller spon til høyttalerpanel, med mindre du har mer enn nok. Bruk både lim og skruer når du skal bygge basskasse Til høyttalerpanel som jeg har lagd, holder det å lime. Alt blir jo til slutt til én stiv konstruksjon. Bostik Winter tre-lim funker fett, fra Byggmakker. Casco og, hvis du får tak i det. 4x35mm treskruer med torx-hode er også gull å bruke Bare husk å bore 2mm hull før du skrur, ellers vil platene sprekke opp Limpistol funker bra til høyttalerpanel, og det tørker jo en del fortsere enn tre-lim. Men til basskasse må skikkelig trelim benyttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 har bygd basskasse for en kamerat tidligere, og ble ganske bra, uten at jeg skal skryte altfor mye:p Jeg tenkte på basskasser helt bakerst med 10", så blir nok tette, og mdf ja;) ble født med hammer i hånda, og har bygget mye, så det skal nok gå fint:) men takk for tips!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet November 21, 2012 Forfatter Share Skrevet November 21, 2012 Da har du det du trenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 Om du legger glassfiber på innsiden sparer du deg selv for mye sparkel jobb.. Det som også hadde vært grei er om du hadde rundet av kantene på mdf platen så hadde den ikke blitt synlig gjennom fleecen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tzunami Skrevet November 21, 2012 Share Skrevet November 21, 2012 var det jeg så for meg ja, cleanest mulig;) Edit: trodde det var til meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå