Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg?

Hvor mange dioder er det i en dynamo og hvilken jobb har de forsjellige?

Mener det er 9 styk som er vanlig men husker ikke hva de gjør...

Kan noen hjelpe meg :(

Finner ikke igjen notatene mine fra skolen

Skrevet

Pga. vekselstrømmen som disse dynamoer genererer er dynamoene både

meget kompakt og effektivt. Men vekselstrøm kan brukes verken for

lading av batterier eller likestrømforbrukere.

Derfor finnes det likerettere på nesten alle dynamoer.

Disse likerettere bygges ved hjelp av dioder som

gjør at bare en halvpart av en hver sinusbølge kan passere.

(liksom en enveisventil).

Diodene er montert i tre grupper som kan være montert på en enhet,

eller også hvert stykke for seg.

En gruppe er montert på minus-siden, en på pluss-siden, og en gruppe

er montert mot D+.

D+ er tilkoblingen som vanligvis får "start"-spenning fra ladekontrollampen og

som leverer spenning for selvforsyning av dynamoen.

Senere, når dynamoen produserer strøm, gjør dynamoens egenprodusert

spenning som er større en batterispenningen at ladekontrollen slukker.

Disse dioder er utsatt for tre faremomenter som kan ødelegge en

eller flere dioder.

Hovedsakelig er det:

a) for høy temperatur

B) kortslutning, f.eks. direkte på dynamoen eller på ladesystemet.

c) overspenning når dynamoen mister kontakt til batterien, som kan sker

- f.eks. hvis man slå av hovedbryteren mens motoren fortsatt går,

- eller når batteriene ikke øker spenning mens dynamregulatoren

senser på batteriene, m.m.

Det er nyttig å vite at man kan ødelegge dioder.

Men ofte blir det ikke oppdaget med en gang at det finnes skader allerede.

Allerede 1 diode som er skadet utgjør ca. 33% tap av dynamoens effekt. Men er man uheldig at det blir en skadet diode til, da kan

også statoren ødelegges totalt pga. kortslutning på vekselstrømdelen.

Reparasjon av dioder/diodebro koster relativt lite.

Men skader på statoren medfører ofte at reparasjon ikke er lønnsomt.

I så fall blir det bare å kjøpe en bytte- eller helt ny dynamo.

Slik snikende diodeskader oppdager man skjelden direkte, fordi med

vanlig W-regulering leverer dynamoer skjelden mer enn 25% av

maksimalt mulig effekten sin uansett.

Så er det relativt normal at man bare registrer lengre ladetider, eller at

spenninger ikke er helt stabile, men at ladespenningen kommer

i nærheten av vanlig ladeslutspenningen likevel.

Vi anbefaler å sjekke dynamoer regelmessig også ved hjelp av oscilloskop.

Med en slik måleinstrument oppdager man diodefeil, feil på stator og

regulator, eller bare første tegn både pålitelig og med en gang.

Alle dynamoer som sendes til oss for enten sjekk,

overhåling eller modifikasjon, blir kontrollert med oscilloskop uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...