E30 er tingen Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Kan noen hjelpe meg? Hvor mange dioder er det i en dynamo og hvilken jobb har de forsjellige? Mener det er 9 styk som er vanlig men husker ikke hva de gjør... Kan noen hjelpe meg Finner ikke igjen notatene mine fra skolen
lagunilla Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Få fram boka og les frem til mandag i det minste! Kan man ikke dynamo, så kan man nesten ingen ting Lykke til uansett!
E30 er tingen Skrevet November 24, 2012 Forfatter Skrevet November 24, 2012 Finner ikke boka.... har alle de andre men finner ikke den om dynamo
E30 er tingen Skrevet November 24, 2012 Forfatter Skrevet November 24, 2012 er ikke dioder som lyser. er sperredioder som gjør at spenningen bare kan gå en vei.
E34Stvg Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Pga. vekselstrømmen som disse dynamoer genererer er dynamoene både meget kompakt og effektivt. Men vekselstrøm kan brukes verken for lading av batterier eller likestrømforbrukere. Derfor finnes det likerettere på nesten alle dynamoer. Disse likerettere bygges ved hjelp av dioder som gjør at bare en halvpart av en hver sinusbølge kan passere. (liksom en enveisventil). Diodene er montert i tre grupper som kan være montert på en enhet, eller også hvert stykke for seg. En gruppe er montert på minus-siden, en på pluss-siden, og en gruppe er montert mot D+. D+ er tilkoblingen som vanligvis får "start"-spenning fra ladekontrollampen og som leverer spenning for selvforsyning av dynamoen. Senere, når dynamoen produserer strøm, gjør dynamoens egenprodusert spenning som er større en batterispenningen at ladekontrollen slukker. Disse dioder er utsatt for tre faremomenter som kan ødelegge en eller flere dioder. Hovedsakelig er det: a) for høy temperatur kortslutning, f.eks. direkte på dynamoen eller på ladesystemet. c) overspenning når dynamoen mister kontakt til batterien, som kan sker - f.eks. hvis man slå av hovedbryteren mens motoren fortsatt går, - eller når batteriene ikke øker spenning mens dynamregulatoren senser på batteriene, m.m. Det er nyttig å vite at man kan ødelegge dioder. Men ofte blir det ikke oppdaget med en gang at det finnes skader allerede. Allerede 1 diode som er skadet utgjør ca. 33% tap av dynamoens effekt. Men er man uheldig at det blir en skadet diode til, da kan også statoren ødelegges totalt pga. kortslutning på vekselstrømdelen. Reparasjon av dioder/diodebro koster relativt lite. Men skader på statoren medfører ofte at reparasjon ikke er lønnsomt. I så fall blir det bare å kjøpe en bytte- eller helt ny dynamo. Slik snikende diodeskader oppdager man skjelden direkte, fordi med vanlig W-regulering leverer dynamoer skjelden mer enn 25% av maksimalt mulig effekten sin uansett. Så er det relativt normal at man bare registrer lengre ladetider, eller at spenninger ikke er helt stabile, men at ladespenningen kommer i nærheten av vanlig ladeslutspenningen likevel. Vi anbefaler å sjekke dynamoer regelmessig også ved hjelp av oscilloskop. Med en slik måleinstrument oppdager man diodefeil, feil på stator og regulator, eller bare første tegn både pålitelig og med en gang. Alle dynamoer som sendes til oss for enten sjekk, overhåling eller modifikasjon, blir kontrollert med oscilloskop uansett.
Dekkbrenneren Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Ska du ha han berømte faen i helvedde sensoren?? Isåfall, lykke til
E30 er tingen Skrevet November 24, 2012 Forfatter Skrevet November 24, 2012 kommer ann på hvilken hellvettes sensor du mener
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå