Auen Skrevet November 26, 2012 Share Skrevet November 26, 2012 Edit: Har tatt opp tråden igjen, og har noen nye spørsmål om bilen på side 2 Hallo i uken! Jeg har to bobler: én godbil som jeg bare bruker på sommeren og en "vinterboble". Jeg vil gjerne lære mer om å skru på mere moderne biler og syns det er helt magisk å ha varme på føttene om vinteren Så har søstera mi litt lyst å selge sin E39. Vi snakker om en 1997 mod 525tds touring som har gått 330 000km. Jeg har hørt at de vanlige plassene de ruster er bakluka, nedre hjørner på dørene og frampå panseret. Bakluka er i alle fall rotten og dørene er litt rustne nederst. Panseret tror jeg er helt nytt fordi en kompis av meg presterte å kjøre inn i bilen hennes på gårdsveien for et par år siden. Panseret ser i alle fall bra ut både oppå og under. Så tror jeg venstre kanal er morken bakerst. Om jeg ikke tar sørgelig feil er den utstyrt med en M51D25TU OL-motor. Står i alle fall at den har 105kW i vognkortet. En av dieseldysene lekker, men hun har kjøpt ny, og en mekaniker skal bytte den. Både grunnmodulen og motoren til viskerene foran er nylig bytta. Jeg har også sett litt rundt på nettet og ser at Bentley selger en verkstedbok som dekker hele bilen utenom dieselmotoren. Også ser det ut som om det er mye bra å hente på spaghetticoder.org. Konklusjonen er i alle fall at jeg lurer på om det er en bil som det er verdt å spare på. En fugl hvisket meg i øret at de motorene fint kunne trille 700 000km. Jeg må bytte bakluke og deler av eller hele venstre kanal. Men jeg driver på å sveise opp godbobla, så sveisinga i seg selv er ikke et problem. Bare jeg får tak noe stål å sveise på? Hva slags utgifter/utfordringer bør jeg regne med på en sånn bil? Har ikke fått oppgitt pris eller om panseret er nytt enda siden søstera mi er på ferie. Men skal jeg selge vinterbobla og kjøpe bimmer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 26, 2012 Share Skrevet November 26, 2012 Om du skal ha bmw istedet for boble, er det kun du som kan svare på. Det er hvertfall en fantastisk bil, og gir myye glede og komfort for lite penger.. Stål kan du enten kjøpe på biltema, mulig du kan kjøpe kapp hos en lokal sveisesjappe. Ellers har du smith stål etc. E39 er forholdsvis lette å skru på, hvis du har litt erfaring fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Auen Skrevet November 26, 2012 Forfatter Share Skrevet November 26, 2012 Nevnte bobla for å sette ting i perspektiv. Jeg er jo bobleentusiast, men når bilen primært er til vinterbruk, er det jo bedre å ha noe jeg sitter komfortabelt i, så kan jeg kose meg med den som faktisk er fin på sommeren Blir bare litt bekymra når noen folk kaller BMW for ting som Big Money Waste og sånn. Tror jeg skal kunne få til stort sett all skruing på egenhånd eller med litt hjelp fra bekjente, men må jeg regne med store utgifter når jeg kjøper deler til den? Og er det noe spesielt jeg bør regne med klikker snart når bilen har gått så langt? Ser for meg at det kanskje er litt vanskelig å få til fin form på kanalen hvis jeg bare kjøper stålplater og former det selv? Takk for svar, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet November 26, 2012 Share Skrevet November 26, 2012 Bestiller man deler fra Koed er det svært billige deler i forhold til de fleste andre bilmerker.. Det er min erfaring hvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Ved overgang fra vag til bmw vil du oppleve at deletilgangen til orginale deler er langt lettere. I de aller fleste tilfellene er også det, det beste valget. Koed anbefales. Gs funker på småting, men ikke ta kundesupporten deres 100% på alvor. Kjært barn har mange navn. Jeg mener at man ikke kjøper bmw hvis man vil ha bil for minst mulig penger. Men mest mulig bil, for minst mulig. Du bør beregne at vedlikeholdsbudsjettet ditt sannsynligvis blir høyere, men definitivt verd det. Så lenge du fikser småfeil samt rust med gjevne mellomrom, så er bmw generelt og e39 spesielt mye bil for pengene. De er ikke skuddsikre som gamle hiluxer, men tilbyr deg langt større bruksglede. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Å si at deletilgangen er bedre er nok stor sett bare fordi det er snakk om ei gammel boble, kontra "normalt" gammel bil. Ellers er det ikke så veldig stor forskjell mellom merkene som enkelte skal ha det til. Forskjell i årsmodell utgjør ofte større forskjell enn mellom merker på tilsvarende modeller. Ellers blir det som allerede nevnt bare du som kan kjenne på om du ønsker å skifte fra bobla. Som du nevner, varme på føtter er jo en relativt kjekk funksjon mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Auen Skrevet November 27, 2012 Forfatter Share Skrevet November 27, 2012 Godt å få klart litt opp! Tenker det blir til at jeg selger vinterbobla til noen som ikke utsetter den for vegsalt. Så blir bimmern en komfortabel bruks/vinterbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Å si at deletilgangen er bedre er nok stor sett bare fordi det er snakk om ei gammel boble, kontra "normalt" gammel bil.Ellers er det ikke så veldig stor forskjell mellom merkene som enkelte skal ha det til. Forskjell i årsmodell utgjør ofte større forskjell enn mellom merker på tilsvarende modeller. Ellers blir det som allerede nevnt bare du som kan kjenne på om du ønsker å skifte fra bobla. Som du nevner, varme på føtter er jo en relativt kjekk funksjon mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Jeg skrev fra vag til bmw. Slik jeg har forstått det, er bmw flinkere til å produsere orginaldeler til eldre modeller enn hva vag er. Uavhengig av hvilken modell det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Å si at deletilgangen er bedre er nok stor sett bare fordi det er snakk om ei gammel boble, kontra "normalt" gammel bil.Ellers er det ikke så veldig stor forskjell mellom merkene som enkelte skal ha det til. Forskjell i årsmodell utgjør ofte større forskjell enn mellom merker på tilsvarende modeller. Ellers blir det som allerede nevnt bare du som kan kjenne på om du ønsker å skifte fra bobla. Som du nevner, varme på føtter er jo en relativt kjekk funksjon mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Jeg skrev fra vag til bmw. Slik jeg har forstått det, er bmw flinkere til å produsere orginaldeler til eldre modeller enn hva vag er. Uavhengig av hvilken modell det er snakk om. Da burde nok utsagnet vært noe mer spesifikt. Dog er ikke 97 modell problematisk enda hos vag heller... Når det er nevnt, har vag en tredjepart som overtar deler og former ved utfasing fra vag sitt system. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Å si at deletilgangen er bedre er nok stor sett bare fordi det er snakk om ei gammel boble, kontra "normalt" gammel bil.Ellers er det ikke så veldig stor forskjell mellom merkene som enkelte skal ha det til. Forskjell i årsmodell utgjør ofte større forskjell enn mellom merker på tilsvarende modeller. Ellers blir det som allerede nevnt bare du som kan kjenne på om du ønsker å skifte fra bobla. Som du nevner, varme på føtter er jo en relativt kjekk funksjon mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Jeg skrev fra vag til bmw. Slik jeg har forstått det, er bmw flinkere til å produsere orginaldeler til eldre modeller enn hva vag er. Uavhengig av hvilken modell det er snakk om. Da burde nok utsagnet vært noe mer spesifikt. Dog er ikke 97 modell problematisk enda hos vag heller... Når det er nevnt, har vag en tredjepart som overtar deler og former ved utfasing fra vag sitt system. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Hvordan kan jeg skrive det mer spesifikt enn i første setning i innlegget? *Ved overgang fra vag til bmw vil du oppleve at deletilgangen til orginale deler er langt lettere" Ikke meningen å egge til en dårlig stemning, men rett skal være rett.. Angående "orginal"delene til vag syns jeg det ikke er spesielt imponerende kvalitet.. Med mindre man handler fra utlandet/UK, er prisene høye også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Kvalitet kan du si hva du orker om, den er ikke bedre på andre merker, generelt sett. Med original forventer jeg at du mener levert fra merkeverksted, ikke alle andre som NBS, de har ikke på langt nær samme deler. VAG har faktisk noen av de strengeste kravene til underleverandører mtp kvalitet og avvikskrav. Prisene er heller ikke så galt, mye har skjedd de siste årene, bare sammenlign å se! Men at du sammenligner tilgang på deler fra en 97 modell BMW og en boble, da har du skivebom. Tilgang på deler må sammenlignes mellom tilsvarende årsmodell og klasse. Så enkelt er det! Finn en BMW fra samme år så kan vi sammenligne! Evt en audi fra samme år! Dessuten, om du ser på deletilgang må du ikke se på VAG generelt, som direkte konkurrent til BMW er kun Audi aktuell. VW er ikke i premiumsjiktet som audi og BMW. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Har en -02 Golf som jeg har kjøpt deler til, og de hadde ikke NBS, så da måtte jeg gå til Møller. Det blir dyrt i forhold.. Hos BMW så har man Schmiedmann, GS Bildeler og Koed som er store på BMW, så føler at man som eier av gammel BMW sitter bedre i det, enn eier av VW, og forøvrig mange andre også. Mine eldre BMW`er har jeg aldri noen problemer med å skaffe deler til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Kvalitet kan du si hva du orker om, den er ikke bedre på andre merker, generelt sett. Med original forventer jeg at du mener levert fra merkeverksted, ikke alle andre som NBS, de har ikke på langt nær samme deler. VAG har faktisk noen av de strengeste kravene til underleverandører mtp kvalitet og avvikskrav. Prisene er heller ikke så galt, mye har skjedd de siste årene, bare sammenlign å se! Men at du sammenligner tilgang på deler fra en 97 modell BMW og en boble, da har du skivebom. Tilgang på deler må sammenlignes mellom tilsvarende årsmodell og klasse. Så enkelt er det! Finn en BMW fra samme år så kan vi sammenligne! Evt en audi fra samme år! Dessuten, om du ser på deletilgang må du ikke se på VAG generelt, som direkte konkurrent til BMW er kun Audi aktuell. VW er ikke i premiumsjiktet som audi og BMW. mvh Frode Neergård. sendt fra min HTC Sensation XE via tapatalk 2 Jeg tror du dikter litt nå. Jeg har aldri sammenlignet deletilgangen til boble mot e39. Jeg har sammenlignet deletilgangen mellom orginale vag deler (og grunnen til at jeg bruker vag, er at det er mange av de samme delene som går igjen på alle bilene deres) og bmws orginale deler. Da må nødvendigvis modellene man skal sammenligne deletilgangen til, være mest mulig lik. Jeg er enig med R Andersen på denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 E39 byr på komfort som matcher mange av dagens biler, hvis den er i god stand da. Minst et par lysår forran en Boble og jeg ville ikke ha tenkt meg om mer enn brøkdelen av et sekund i dette byttet, hvis ikke entusiasmen spiller en større rolle enn kjøreopplevelsen. Angående VAG generelt så synes jeg de utallige variantene på en modell er veldig slitsom. Jeg har hatt en del eldre vag fra 83-96. Eksempelvis Golf 3 så tror jeg de har brukt minst 20 varianter av girkasser. Og ingen kunne med sikkerhet si hva som gikk om hverandre og passet til en aktuell motor (sansynligvis svært mange), foruten entusiaster kanskje men forumet til klubben er jo låst og jeg har ikke vært villlig til å betale for tilgang. Bilene produseres på en rekke forskjellige fabrikker og for meg virker det litt tilfeldig hva de har hatt på lager og brukt. BMW er mye mye enklere sånn sett, mindre varianet og alt er sporbart på web via siste 7 tegn i chassis-nr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Jeg tror du dikter litt nå. Jeg har aldri sammenlignet deletilgangen til boble mot e39. Jeg har sammenlignet deletilgangen mellom orginale vag deler (og grunnen til at jeg bruker vag, er at det er mange av de samme delene som går igjen på alle bilene deres) og bmws orginale deler. Da må nødvendigvis modellene man skal sammenligne deletilgangen til, være mest mulig lik. Når trådstarter spør ifm overgang fra boble til -97 525tds, så må det kunne forventes at utsagn som ikke direkte er mynta på trådstarters emne, blir tydeliggjort. Synes du det er så tydelig her? Må jo tross alt gå ut fra at han har hatt bobler, ikke alle VAG. Ved overgang fra vag til bmw vil du oppleve at deletilgangen til orginale deler er langt lettere. I de aller fleste tilfellene er også det, det beste valget. Har en -02 Golf som jeg har kjøpt deler til, og de hadde ikke NBS, så da måtte jeg gå til Møller. Det blir dyrt i forhold.. Hos BMW så har man Schmiedmann, GS Bildeler og Koed som er store på BMW, så føler at man som eier av gammel BMW sitter bedre i det, enn eier av VW, og forøvrig mange andre også. Mine eldre BMW`er har jeg aldri noen problemer med å skaffe deler til. Mener du originalt er dyrt fordi NBS er billigere? Se på kvaliteten da mann! har du direkte sammenligna eller er det prisen som er eneste vurderingsgrunnlag? Når foringer originalt holder 12-15 år før de må skiftes, men NBS sine er utslitt etter i underkant av 1 år, så henger det jo LITT sammen med pris. Ikke det at alt er slik, men det er litt typisk. Annet eksempel er styrekuler, bærekuler o.l. som gjerne koster ca 800,- originalt, og alt fra 200,- til 600,- uoriginalt. Originalt holder alt fra 4-15 år, mens de uoriginale helt ned i 4-6 mnd. Drivledd er faktisk i samme løypa, har forsøkt det uoriginalt også. Calippere er nede i 800,- pr stk til enkelte modeller originalt. Dette heller kan ikke sies å være dyrt vel? Hva er "eldre BMW'er" som du viser til da? Greit å antyde ca alder om man skal kunne gi et noenlunde saklig svar på det, derfor lar jeg den stå ubemerket inntil videre. Angående VAG generelt så synes jeg de utallige variantene på en modell er veldig slitsom. Jeg har hatt en del eldre vag fra 83-96. Eksempelvis Golf 3 så tror jeg de har brukt minst 20 varianter av girkasser. Og ingen kunne med sikkerhet si hva som gikk om hverandre og passet til en aktuell motor (sansynligvis svært mange), foruten entusiaster kanskje men forumet til klubben er jo låst og jeg har ikke vært villlig til å betale for tilgang. Bilene produseres på en rekke forskjellige fabrikker og for meg virker det litt tilfeldig hva de har hatt på lager og brukt. BMW er mye mye enklere sånn sett, mindre varianet og alt er sporbart på web via siste 7 tegn i chassis-nr. Utvalget er nok dels for å oppfylle nybilkunders ønsker her. Alt er i ett system, og ingen kan med garanti si hvilke girkasser som går om hverandre nei, MEN det er mulig å se at de står på samme motorer, har samme clutch, samme drivaksler osv. Alt dette er relativt enkelt å se i delefilmen om man orker. Det er her problemet er størst, man må orke å bruke litt tid på kunden for å kunne gi slike svar. Jeg tar meg alltid tid til å gi de opplysninger jeg kan klare å oppdrive. At ting ikke er tilgjengelig på web, har en sammenheng med at man ikke har til hensikt å utgi alle opplysninger (som tross alt har kosta dyrt) til hvermannsen. Bedre å få de inn på verkstedet, så vi kan tjene pengene på kunden i stedet for ethvert "grøftekanten auto" som mangler all spesialkunnskap som er merkeverksted kan by på. Egentlig litt samme som ligger til grunn i BMW, men her har BMW tatt et annet veivalg. At du ikke vil bruke en relativt liten sum pr år på tilgang på VACN for så være, men jeg mener absolutt at det er verdt sine kroner om du sammenligner med gratisforum som f.eks dette, hvor graden av useriøse brukere er vesentlig høyere. Det er med andre ord ikke bare du som er stoppa av noen kroner Dog er ikke summen kun for forumet, det er jo bare en del av det som er tilgjengelig som betalende medlem der. Nok en gang forskjellige veivalg Ble mye OT dette, men kanskje noe som er av interesse for trådstarter likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå