bmw25 Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Bmw e46 320ci 99mod. Var ute å kjørte idag, hørte en ulyd, så jeg bestemte meg for å kjøre inn på en parkeringsplass for å sjekke, 10m før jeg var kommt inn på p-plassen slukker motoren. Åpne panseret og ser at reimen på bildet har hoppet av. Hjulet som er på det øverste bildet var slakkt som faen, helt sikkert det som har gjort det. Kan noen fortelle meg hvilken reim dette er, hvilken skade dette sannsynligvis har gjort, og om det er mye jobb å få fikset det igjen? Er takknemmlig for all hjelp!
Daniel.B Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Dette er viftereima. Den driver vannpumpa/vifta, dynamo og servo. Du sier at motoren slukker. Så du om den gikk varm da? Kan være den hydrauliske strammern som er dårlig. Hvis det er som på E34 kan du sette en umbrako på strammern og slakke den. Du kan da sette på beltet og kjenne om det er slakt. Skal være litt slakk, men ikke mye.
Bliza Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 mest sansynelig så har det ikke gjort noe skade, vis den ikke har slått inn i vifta. det kan være ekkelt å få den på igjen vis du ikke demonterer litt av fronten. kanskje du får til å sette den på vis du demonterer vifta men det er litt trangt. det hjulet som er på mitdten av bilde nr 2 er det som strammer reima, det kan du presse nedover eller oppover. husker ikke helt hvordan det var, men for å få på reima igjen så må du presse den en eller annen vei. ellers er det for stramt å få den på . lykke til! edit: slik skal det gjøres!
bmw25 Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Motoren slukkte ja, trilla bilen vekk fra veien da. Startet den heller ikke etterpå Håpte på at det var viftereima ja Da har d forhåpentligvis ikke gjort særlig skade
Lars89 Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Det øverste hjulet er vannpumpa. Er den slarkete må den byttes. Ville bytta reim og evt løpehjul med ulyd også.
bmw25 Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Det øverste hjulet er vannpumpa. Er den slarkete må den byttes. Ville bytta reim og evt løpehjul med ulyd også. Hele pumpa?
Lars89 Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Hva ellers??? Koster noen hundrelapper og er grei å skifte hvis man har skrudd litt før. Ligger masse DIYer på nettet.
ogis Skrevet November 28, 2012 Skrevet November 28, 2012 Skift halve pumpen du.. ta ut hjulet og skift bare lagrene
bmw25 Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Skift halve pumpen du.. ta ut hjulet og skift bare lagrene Hvor selger de kun lager? Finner bare hele pumpen eller kun reimhjulet på gs og koed.
Lars89 Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Det var nok ment som en spøk. Kjøp ny vannpumpe, reim og termostat så blir det nok bra
bmw25 Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Haha skjønner, har aldri bytta vannpumpe før så nå virket jeg vel som en komplett idiot. Ja er vel like greit å bytte dritten når jeg først er igang, var greie priser på vannpumpe hos Koed. Men løpehjulet er ikke nødvendig å bytte sålenge det ser helt og greit ut?
bmw25 Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Er det forresten noen forskjeller i konstruksjonen fremme blant e46? Jeg har ikke det hjulet som er øverst til høyre på min, men på alt av bilder jeg finner på nettet så er den der
Espen02E30 Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Ser folk kaller dette viftereim selv om viften er elektrisk... Du MÅ ikke bytte løpehjulet, men om dette lager lyd (som blir ganske høy med tiden) er det veldig enkelt å bytte dette nå når du holder på
Azeton Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Er viskovifte, og en elektrisk vifte som er til AC. Heter det ikke noe sånt som multireim?
Lars89 Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Multireim er en av mange navn ja Finnes 2 typer ja, 1 med makanisk og 1 med hydraulisk strammer. Reima er lik så ingentibg å tenke på. Reimhjulet på vannpumpa er ikke vits å bytte med mindre det er skadet, men løpehjulet kan være greit å bytte. Mener det skal være nr 5 her: http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... lternator/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå