Gå til innhold

Motorvarmer fungerer ikke?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg måler på kontakten i frontfangeren har jeg ingen kontakt med jord på noen av pinnene og når jeg ohmer mellom pinnene til varmeren får jeg 178ohm. (For de som kjenner til ohms lov så har jeg da 300w element).

Har målt at jeg har 230v i ledningen og ikke jordfeil i den, samt prøvd flere ledninger.

Alikevel når jeg plugger i ledningen en time før jeg skal til jobb om morran (uten tidsur) så er bilen fortsatt kald når jeg setter meg inn.

Hva i allverden er det som skjer da?

Edit: Formulert meg dumt her, mener når jeg setter meg inn og starter opp bilen, så har det ikke skjedd noe særlig på nåla og det blåser kaldt.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Skrevet

Motorvarmer gjør ingenting med varme i kupé.

Edit: Du mener sikkert at motoren ikke virker varm. Kontaktvarmeren gjør heller ikke motoren direkte varm. Men du bør merke at den bli raskere varm ettet start.

Skrevet

Nei såklart mener jeg motortemp og ikke kupé, den er jeg veldig klar over jeg må ettermontere nå kjenner jeg.

Men ja, etter en time med varmeren tilkoblet har det ikke skjedd noe merkbart på temperaturnåla når jeg starter opp, og er jo som sagt 300w element.

Hva er forskjellen på kontaktvarmer og vanlig motorvarmer?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Skrevet

En kontaktvarmer står på bunnpanna og varmer opp olja. Til en viss grad vil aluminiumen føre til at temperaturen sprer seg i motoren, men i liten grad. På den positive siden vil du med en gang etter start ha god smøring.

En gammeldags sirkulasjonsvarmer (leverers ikke til din bil) er det en elektrisk pumpe og varmeelement på kjølevannskretsen, som varmer opp motoren. Denne varmer i liten grad olja, men gjør nok at motoren blir varmere før start.

Skrevet
En kontaktvarmer står på bunnpanna og varmer opp olja. Til en viss grad vil aluminiumen føre til at temperaturen sprer seg i motoren, men i liten grad. På den positive siden vil du med en gang etter start ha god smøring.

En gammeldags sirkulasjonsvarmer (leverers ikke til din bil) er det en elektrisk pumpe og varmeelement på kjølevannskretsen, som varmer opp motoren. Denne varmer i liten grad olja, men gjør nok at motoren blir varmere før start.

Må korrigere deg litt der. Den andre typen varmer er kun en varmekolbe som monteres i et av frostplugg hullene i blokken. Denne varmer opp kjølevannet og gjør slik at kjølevannet til en viss grad vil sirkulere pga varmen. Ingen elektrisk pumpe.

Skrevet

Nja.. Varmekolben som står i frostplugg er en annen og gammeldags form for kontaktvarmer. Brukes på støpejernsblokker. Defa selger en variant med varmeelement som står på en av kjølevannsslangene. Den kan se slik ut:

http://www.defa.com/no/automotive/warmu ... /400serie/

http://www.defa.com/no/automotive/warmu ... 423_serie/

http://www.defa.com/no/automotive/warmu ... /700serie/

http://www.defa.com/no/automotive/warmu ... 757_serie/

http://www.defa.com/no/automotive/warmu ... 1734serie/

Men jeg skal gi deg rett i en ting, jeg ble usikker på om det brukes en egen pumpe for å sirkulere kjølevannet.

Skrevet

Dieselvarmer som Webasto eller Eberspächer... Kan fjernstyres også slipper en å måtte ha tilgang på strøm overalt.

Selve installasjonen er jo selvsagt dyrere enn DEFA varmer, men jeg skal ha dette heller enn DEFA.. Og jeg bor 200m fra DEFA fabrikken..

Skrevet

Det kan jo oppklare saken noe, har ikke hatt muligheten til å demontere halve motorrommet for å se hvor motorvarmeren faktisk er montert enda.

Takk for svar.

Skrevet

Har du diesel? Da vil du vel merke at at glødingen går fortere.

Det er ikkje sikkert at temperaturmåleren vil bevege seg i det heile tatt. Dette avhenger vel litt av kva slags type motorvarmer som er tilgjengeligt for bilen din.

Eg har og kupevarmer i min bil. Men siden det er dårligt med strøm tilgjengeligt hjå meg, må eg ha kupevarmeren på halv effekt.

So eg har motor og kupevarmer på i allefall på 2 timer.

Prøv med å øke tiden til iallefall 2 timer for å sjekke om det blir forandring.

Men vil du ha litt varme i kupéen, monter kupévarmer.

Skrevet

300W element er ikke mye, og LANGT ifra nok til å få varme i kupéen. Jeg har montert en 5kW brenner (drøye 16 ganger mer) i min for å få nok effekt til å varme opp kupéen liksom, og på de kaldeste dagene må den stå en time for å få normal temp innvendig..

Skrevet

jeg har 300w element i e28n. plugger jeg den i kvelden før rundt 12 tiden på kveld/natta, så kl 6 er den over blåfeltet på målern.. da var det 3 minus ute ca.

Skrevet

E46 320d.

Hmm, jeg skal prøve det ut i kveld å plugge den i før jeg legger meg, og se i morra hvordan det ligger an.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Skrevet

Eg lot motorvarmeren stå på lenge idag. (rundt 8 timer)

Det vart null økning på temperaturmåleren ved start. (eg har ein volvo dieselbil)

Men eg merker jo at bilen er lettare å starte og at glødingen skrur seg av med ein gang. So den virker hjå meg sjøl om eg ikkje har utslag på temperaturmåleren.

Eg har null peiling på kva slags varmer eg har.

Har og kupévarmer, so kupéen får jo varme og. Skaff deg ein viss du ikkje har.

Skrevet

BMW bruker disse aluminiumsblokkvarmerne som skrus/limes på bunnpanna eller i nærheten av bunnpanna avhengig av modell, disse varmerne er normalt på ca 300 watt. Hensikten med disse varmerne er å varme opp oljen og ikke kjølevannet i motoren. Det er bedre for motoren med varm olje en stiv kald olje med varm blokk (kjølevann).

Selv om disse varmerne står på døgnet rundt utendørs i mange minusgrader inkludert vind så vil du aldri komme opp i en temperatur på motoren som vises på tempmåleren. Så ikke tru det er noe galt med selv varmeren om temperaturnålen står i bunnen.

Du sjekker om varmeren virker med å ta på selve varmeren når den har stått på en stund, da må du under bilen, pass fingrene. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...