Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en '04 E60 525D med en originalmontert (tror jeg) Webasto Thermo Top Z/C.

Denne har fungert helt fint i flere år, men når kulden satte inn for denne gang har jeg ikke fått liv i den.

Har prøvd å starte den på alle måter

- Fjernkontroll

- Direktekjøring via iDrive

- Timer

Mener å ha sett at lyset i kupeen gikk på i et lite sekund ved låst bil og forsøk på trigging via fjernkontroll. Ved forsøk via "Independent Heater" i iDrive tente det røde viftesymbolet i klimakonsollen et par sekund, men sluknet så igjen. "Haken" som settes i iDrive-menyen forsvant også like kjapt.

I alle startforsøk er det ingen av disse vanlige klikke/tennelydene fra Webastoen bak venstre forskjerm, lyder fra pumper el noe.

Med andre ord, det virker å være null respons fra enheten.

Dette skyldes ikke at det er over 15 gr C, lite diesel på tanken, dårlig batteri eller noen av disse sperrefunksjonene for Webastoen. Har også skrudd meg frem til enheten og hatt den frakoblet i flere minutt i forsøk på å låse opp et evt sperremodus pga x antall mislykkede startforsøk.

Koblet bilen til en diagonemaskin hos det som dog var et ikke-merkeverksted og klarte der faktisk ikke å finne Webastoen i menyene, så det var ikke mulig å slette evt feilmeldinger.

Antar dette kan skyldes:

-Diagnoseapparatet hos dette verksted klarer ikke finne alle funksjoner

-Elektronikken i Webastoen er ødelagt, og responderer derfor ikke. (Noe som som selvsagt er en evt forklaring på hele problemet)

Uansett, noen som har tilsvarende erfaringer og dermed tips angående problemet?

Evt blir det vel å krype til korset og kontakte merkeforhandler... :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Dette er samme problem som jeg har på min E61. Hadde min på merkeverksted idag. Fikk da beskjed at det var hele varmeren som hadde tatt kvelden. Så det er nok det samme med din antar jeg så lenge du har akkurat samme symptonene som jeg har på min webasto.

Skrevet

Jeg hadde samme problem på min webasto. Årsaken var kortsluttet og brent styreenhet. Dette er dessverre ikke mulig å få kjøpt løst, så her må hele enheten byttes.

Skrevet

Vet ikke hvor dere bor men firmaet Heatco på ensjø er de som er eksperter på disse varmere!

Har hatt problemer med min webasto termotop c, men feilen ligger muligens i en duoventil på bilen, MB C220 Cdi, som styrer varme inn i bilen. Det er liv i webastoen, men den varmer ikke.

Skrevet

Hadde samme symtomer som deg på min 2008 E61, da hadde webastoen gått i heaterlock. Det vil si at du har prøvd og starte webastoen 3 ganger uten hell. Årsaken kan være lite diesel på tanken, for høy temp. osv.

Når denne er i heaterlock så for du ikke start på webastoen, heller ikke fra diagnose. Jeg fikk tilslutt slettet denne feilmeldingen ved bruk av INPA og fant så ut at vannpumpa til webastoen var gåen.Byttet denne så ble den OK igjen.

Får du ikke kontakt med webastoen ved diagnose kan det være at sikkringen er defekt.

Skrevet

Er som regel ett kretskort som blir ødelagt av korresjon/fuktighet og i verste fall kortslutter hvis ikke webastoen blir brukt regelmessig året rundt med friskluft funksjonen om sommeren og varmen på vinter.Slik var det på min e39 i hvert fall,vurderer å kjøpe en brukt av samme type,blir billigere enn verksted.Defekt Aux water pump som sitter under varmeventiler(bensinbil)kan også gjøre at pumpa går uten å tenne/varme.

Skrevet

Nå har jeg montert inn en annen brukt varmer som er testet og funnet i orden på den bilen som den ble demontert ifra, men denne funker heller ikke i min bil. Varmerene er helt identiske så de skal gå om hverandre. Har luftet dieseltilførselen til varmeren og kontrollert at matepumpa går ved å kjøre direkte spenning på den, sirkulasjonspumpa går som den skal. Alle sikringer er sjekket, fulladet batteri og full dieseltank så alle forhold for å dra i gang skal være tilstede. Glødeplugg og brenfilter er også byttet. Den røde lampa tenner når jeg slå varmeren på, men den slukker etter ca 2 sek uansett hvordan jeg prøver å starte varmeren. Jeg hadde bilen på merkeverksted før jeg byttet varmeren for å være sikker på at det var varmeren som var defekt, de bekreftet at det var den som var defekt.

Jeg har et billig diagnoseapparat selv som jeg har koblet til bilen og fått lest av feilkoder på varmeren, men får ikke slettet disse feilkodene. Disse feilkodene ligger lagret 9B2E Control- module fault og E784 SHZH K-CAN line fault. Noen som har vært borte i tilsvarende.

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei

Ny her inne.Kjøpte meg en 06 modell 525 DAT i høst som hadde original webasto motor og kupevarmer.

Da kulden satte inn og jeg skulle ta i bruk webastoen var det ikke mye liv.Hadde bilen inne på verksted rett før jul.Der kom det opp feilmelding på sirkulasjonspumpa når bilen ble koblet til diagnosemaskin.Alarmen ble nullet ut og webastoen prøvd startet igjen.Samme feilmelding på pumpe kom opp igjen umiddelbart.Nå er pumpa byttet,men jeg får fortsatt ikke startet webastoen.

Når jeg bruker fjernkontrollen tenner kupelyset slik det skal,men ingenting skjer.

Ved forhåndsinstilling av switch on time får jeg konstant rødt lys på viftesymbolet,men i det øyeblikket at klokken når instillt starttid slukkes bare det røde lyset og ingenting skjer.

Ved direct operation får jeg kun til og huke av på direct ventilation.Da starter vifta og viftesymbolet blinker rødt.

Direct heater får jeg ikke huket av i det hele tatt.

Noen kloke hoder her inne som kan tipse meg om mulige løsninger?

Dieseltanken er full og har fått ettermontert DEFA batterilader,så spenning på batteriet bør ikke være noe problem(har ikke målt spenning)

Skrevet

Ja da er det feil med webastoen min igjen. Den funker som den skal noen ganger. Men det hender at vifta på webastovarmeren ikke stopper igjen. Den kan gå i timevis uten at den stopper. Prøver å starte varmeren igjen når dette skjer, men det går ikke. Må da ta ut sikringen på varmeren for å stoppe den.

Det kan virke som at det er noe som har innvirkning på selve vifta på varmeren slik at den kanskje får strøm fra et annet sted enn den skal.

Er det noen som har noen gode tips?

Skrevet
Da må du nok innom verkstedet igjen for å slette feilkodene på varmeren. Den starter ikke hvis det ligger feilkoder på den.

Verkstedet sjekket webastoen etter å ha byttet sirkulasjonspumpa.....det var ingen feilkoder som lå inne.

Men skal tilbake i morra,så får de prøve på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...