Gå til innhold

bmw 523ia varmeapperat blåser bare kaldtpå tomgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har seg da slik at varmeapperatet blåser bare kaldt på tomgang. Fant ut at det var lite frostvæske på bilen, har derav fyllt opp til "cold" (bilen var kald btw). Har også prøvd å lufte, men er ny til bil og bmw. Skrudde lufteskruen ut litt og det piplet ut litt luft og litt vann uten luft før en liten utblåsning av luft, og så ingenting. Skrudde da opp litt mer, men ingenting som skjedde. Bilen stod på tomgang og var varm da jeg luftet. Hvor langt ut skal lufteskruen? Skal bilen stå på tomgang? Kald? Varm? Skal varmeapparatet stå på fullt? Kan også nevne det at på førersiden blåser det varmere enn på passasjersiden..

Har bare hatt bil i 4mnd så er ikke så god på dette greiene :P

Skrevet

Har ikke 100% kunnskap på akkuratt dette, MEN, har et par spørsmål!

Blåser den bare kaldt når den er på tomgang, altså, blir det varmt når du begynner og kjøre/ruse motoren?

Viss motoren er varm, og den står på tomgang, er det da kald eller varm luft som kommer ut?

Tror ikke det har noenting som helst og si (er såklart ikke sikker) når du lufter. Den kan være kald, varm, hva enn som helst. Når jeg lufter en bil etter og foreksempel ha skiftet register/vannpumpe, så heller jeg bare opp til cold, lar korken på termostaten/radiatoren være av, og så starter jeg den og lar den gå på tomgang, evt. etterfyller jeg viss den har brukt litt mer væske etter å ha stått i 5-8 min på tomgang. Det ville ivertfall jeg sagt var en grei luftemetode!

Har heller ikke noe tro på at det har noe å si hvor langt lufteskruen skal ut. Hører du luft som kommer ut, så kommer alt som skal ut, uansett.

Kan forresten være termostaten som er gåen. Hvor langt har bilen gått? Har den nylig blitt skiftet? Koster rundt om 2-400kr hos BMW-forhandler. Eneste vanskelige med å skifte den er å få av "linksskruen" bare, ivertfall det jeg hadde problem med.

Skrevet

Blåste kaldt med driftvarm motor. Blir varmt straks jeg ruser eller kjører. Når jeg lufter, skal da korken der du fyller være skrudd på eller av? Kom lite luft ut da jeg luftet på tomgang. Fikk da bruttern til å gi gass til mellom 2500 og 3000rpm, og da kom de mye luftbobler. Har nå fått varme.. På førersiden.. Stod på tomgang i 10-15min og merket en betraktelig forskjell i varmen, begge stod på maks temp. Kom 32grader på førersiden og mellom 16 og 22grader på passasjersiden..

Bilen er en '97mod som har snart 211 000km på seg.

Skrevet

Hmm, har aldri hørrt om et sånnt tilfelle! Kan jo være sirkulasjonspumpen som Azeton sier.

Trenger nok ikke være helt skrudd ut, men om den er skrudd ut skader det ivertfall ikke.

Ruse den imens du lufter skal du ikke trenge å gjøre. Etter 5 minutt skal luften i systemet ha kommet ut, sålenge det ikke er en lekkasje da såklart!

Viss du prøver og skru på kald luft, kommer det da like mye luft ut på begge sider? Eller er det mindre på passasjersiden? Viss det er saken, så kan det være noe med viften vil jeg tro.

Skrevet

Blåser litt mindre og kaldere på passasjersiden.. Men etter litt kjøring er de på samme nivå. Står jeg 3-4min på tomgang er det varmt på førersiden, men iskaldt på passasjersiden. Kan det være termostaten i bilen? Skal vel være to inni bilen?

Skrevet

Høres mer ut som luft.

En kompis hadde nøyaktig samme problem, men da trodde vi det var vannpumpen.

Men etterpå skjønte vi at det var luft.

Skrevet

Aell, da får jeg prøve å lufte mer etter jobb. Luftet vel ikke mer enn 1-2min igår :P er det nok å bare ta av lokket der du fyller å la bilen stå på tomgang? Eller er det bare lufteskruen som skal skrues litt ut?

Skrevet

Luftet nå med å bare åpne påfyllingslokket og fylte på frostvæske etterhvert. Klima anlegg ser ut til å gi det den skal nå. MEN, nå får jeg en rar lyd fra motoren av og til. Bilen var kald og stod på tomgang da jeg luftet. Er som om et deksel vibrerer. Høres også ut som om motoren gir en litt lysere lyd nå enn før luftinga..

Når jeg kjørte så hørtes de ut som om bilen hadde turbo :P var såvidt den seig seg opp til 3000rpm i 4gir, fikk da en rar skranglelyd i 2sek før lyden ga seg.

Edit: luftet den nå med bilen av og v.app på fullt og da hørte jeg noe som ble "sugd" ut, etter de så var ulyder borte og bilen går godt igjen, har også fått varme i apparatet på tomgang. Er pigede ikke bare bare dette :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...