John Kr Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Hei Min bil har i den senere tid stått urørt lenge, ser i min loggbok at jeg siste fylte diesel var 20. oktober, tanken er full, nå skal jeg på en kjøretur i et område hvor det er ca 15 - 20 minusgrader. Begynner å bli engstelig for at jeg har sommerdiesel og vil få driftsstans på turen... Hva er frysepunktet på sommerdiesel vs vinterdiesel? Når begynner de å selge vinterdiesel? Hva anbefaler dere?
Morty999 Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 det går nok fint, dieselen er vell i "omløp" så den varmes nok opp når du kjører.
bmw-520i Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 så lenge ikke bilen blir stående i -20 for lenge omgangen skal det gå greit med sommerdiesel.
John Kr Skrevet Desember 13, 2012 Forfatter Skrevet Desember 13, 2012 Skal overnatt og bilen blir stående i denne kulda i 36 timer før jeg returnerer... Må prøve å tappe av noe diesel trur jeg, for å fylle på vinterdiesel, påfyllingshullet er sikkert sperret for slange slik at tyveri er umulig. Men jeg kunne tenkt meg å få høre når de begynner å selge denne vinterdieselen, dersom dette er før 20. oktober så er jo problemet løst.
internetdude Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Fyll full tank før du parkerer og start den opp ett par ganger mens den står. Lønner seg uansett med diesel under sånne temperaturer.
a100abt Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Som nødløsning fyller du på opptil maks halvparten med parafin. Dobbeltsjekk med merkeverksted at motoren tåler dette, ikke alle har godt av det. Men da tåles i alle fall kulda. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
John Kr Skrevet Desember 13, 2012 Forfatter Skrevet Desember 13, 2012 På grunn av svovelinnhold så er det forbudt å blande inn parafin i dieselen, samt at alle nyere biler tåler ikke denne blandingen, så parafin er en dårlig løsning. Der hvor jeg bor er det meget sjelden at det er under -5 grader, så problemet er ikke her, men jeg skal til innlandet hvor det er - 15-20 grader. Sommerdiesel stivner ved -11-12 grader, da har jeg et problem, garantert, ingen vits i å prøve en gang...
BlueM Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Om jeg husker rett fra min "karriere" på bensinstasjon så skal norsk "sommerdiesel" tåle ned til -24 grader. I tillegg så begynner de å kjøre ut vinterdiesel til bensinstasjonene 1. oktober, så du har nok allerede vinterdiesel på tanken. Om du topper tanken før du parkerer bilen som nevnt over her, så skal det bli sabla kaldt før du får problemer. Tut & kjør. Ingen grunn til bekymring.
BlueM Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Der hvor jeg bor er det meget sjelden at det er under -5 grader, så problemet er ikke her, men jeg skal til innlandet hvor det er - 15-20 grader. Sommerdiesel stivner ved -11-12 grader, da har jeg et problem, garantert, ingen vits i å prøve en gang... Mja. Dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Ren diesel vokser seg ved -10 til -12 grader, men slik diesel selges så vidt jeg vet ikke i Norge. Det ble i alle fall ikke det.
John Kr Skrevet Desember 13, 2012 Forfatter Skrevet Desember 13, 2012 Tror ikke du skal bekymre deg for mye. Om jeg husker rett fra min "karriere" på bensinstasjon så skal norsk "sommerdiesel" tåle ned til -24 grader. I tillegg så begynner de å kjøre ut vinterdiesel til bensinstasjonene 1. oktober, så du har nok allerede vinterdiesel på tanken.Om du topper tanken før du parkerer bilen som nevnt over her, så skal det bli sabla kaldt før du får problemer. Tut & kjør. Ingen grunn til bekymring. Satser på dette, fyller før jeg parkerer, det er ca 120 km dit jeg skal så det blir nok en skvett.
Otis Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 På toppen av det hele så kan jeg legge til at spesielle kuldehøl, som feks Tynset har en annen diesel igjen enn ellers, da det er enda kaldere der enn veldig mange andre plasser i Norge. Så dieselen der tåler enda mer minus grader. Vanlig sommer diesel, tåler -12 grader og vinter diesel tåler -27 mener jeg det var. Ved disse punktene begynner de å danne større partikler eller "vokse" som det også heter.
Otis Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Okei, det var -32 grader at man får trøbbel med vinterdiesel. Ref. http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sd ... aq&faqid=6
Otis Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Ny info igjen! Blokkeringspunkt på sommerdiesel er -11 Vinterdiesel har blokkeringspunkt på -32 Ref: http://www.statoil.no/file_archive/prod ... Diesel.pdf Nå antar jeg at de andre stasjonene også har samme type egenskaper.
bricks Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 finnes det ikke tilsetningstoffer som kan fylles på tanken for å hindre dette?
Eksos Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Tror faktisk grensa er 22. oktober, mener jeg å huske fra min bensinstasjonkarriere for lenge siden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå