Gå til innhold

Skal oppgradere lyden, trenger hjelp med handleliste!

Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ønsker og gjøre d samme med min bil, jeg har tydligvis base sette, men du oveN har da ikke bilen min annen forsterker en den som er i proff spilleren?

Jeg har ikke tweeter så da regner jeg med att jeg har base, jeg har idag bestilt meg tweeter dekler på døren, sånn att jeg kan få det mest mulig orginalt,

Jeg har til nå funnet 2 sett som kan vere en bra løsning;

http://www.iceaudio.no/?func=varer&vnr=17258&

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Glad ... omp/AS6022

Hva tror dere om disse to? Hvem hvilken? :)

Og hvilken kabling/forsterker passer til dette?

Og i og med att jeg ikke har noen forsterker, må jeg da helt bak orginal spilleren for og koble meg på ledningene og ta signal til en evt forterker??

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Hei, da har du nok basic-systemet, og etter det jeg har skjønt er det bare om du har hifi proff at du trenger å kode om, så her er du trygg.

Linken nr. 2 er det samme systemet jeg har, der refereres det til forsterkeren som er brukt hos meg. Dette er det eneste av ettermonteringssystemene jeg har kjennskap til og jeg er fornøyd. Som sagt mener jeg dette spiller et godt hakk over hifi proff (mer kraftfullt, dypere bass og klarere). Om du bytter hele frontsettet vil det være best om den nye forsterkeren driver hele frontsettet. Slik det er hos meg driver den gamle forsterkeren bare bakhøytalerene. Det blir nok litt kabling fram og tilbake med et nytt oppsett, og hvor du henter signalet fra er jeg usikker på, men det finner du sikkert en tråd på. Evt. om du tenker å kjøpe settet jeg har kan du ta kontakt med Oslo Bilstereo som selger dette (mener å huske at prisen er den samme der som på linken), de kan helt sikkert gi deg noen hint om prosessen.

Om du vil ha enda mer bass kjøper du denne http://www.bavariansoundwerks.com/produ ... 0-E91-E92/

og en fem- eller seks-kanals forsterker til å drive alt. Da får du iallefall et gromt og velspillende anlegg som ikke synes.

Om du vil gjøre det mye billigere, kan du få kjøpe hifi-høytalerene som jeg hadde tidligere for en tusenlapp. Siden du har Radio proff tror jeg at den originale forsterkeren din fint skal kunne drive disse.

Godt at du har kjøpt deg tweeter-deksler, de får du bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, siden jeg hadde bare hifi pakken, trengte jeg ikke dette. Det gjelder bare for hifi proff. Jeg har navi proff, men det skal ikke ha noe å si med kodingen.

Men hifi proff har man originalt en forsterker i bagasjerommet, og til denne går det en fiberoptisk kabel. Tipper dette er grunnen til at man må omprogramere denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, sorry litt treig her..

Man bør kode om head unit'n om man har basis anlegget og skal oppgradere. Grunnen er at når man har basis anlegget så har BMW "hard kodet" en equalizer som booster de laveste og høyeste frekvensene. Dette for å prøve å kompensere for en heller laber høyttalerpakke. Når du får satt inn 8" under setene, tweeters og skikkelige mellomtone-elementer vil jeg tro at du får problemer med å få ting til å låte som du vil i og med at du ikke har mulighet til å justere på denne EQ'n BMW har lagt inn.

Eventuelt kan man putte inn en DSP (som f.eks MS-8 som er nevt tidligere i tråden her) Denne kan normalisere signalet som kommer fra Head Unit så høyttalerne fores med ett signal som har flat EQ. Så kan du leke med en separat EQ på DSP'n for å justere lydbildet slik du liker det. Jeg har ingen erfaring med DSP men har lest endel rundt på nett at det kan være litt vanskelig å få justert de godt. MS-8'n ser meget brukervennlig ut dog, den fikser det meste for deg mer eller mindre automatisk.

Head unit'n bør kodes til slik den er med 676 HiFi anlegget. Den har flat EQ + at du kan justere bass og treble manuelt.

Aner ikke hva BMW tar for å omprogrammere. Finnes sikkert folk her inne som vet hvordan man gjør det men kanskje ikke så lett å få fatt i disse..

Basis anlegget har ikke separat forsterker. Høyttalerne får signal direkte fra head unit. Jeg er usikker på hvordan du enklest henter signal fra Head Unit'n til en ny forsterker og så distribuerer derfra til høyttalerne. Jeg ser for meg at man blir nødt til å trekke endel kabel (?!)

676 HiFi anlegget har analog forsterker bak i bagasjen.

HiFI Pro/Harman Kardon anleggene benytter fiber fra Head Unit til forsterker bak, disse er derfor litt mer styr å oppgradere enn 676 HiFi.

Det finnes masse masse tråder om lydoppgradering av E9x på E90post.com / bimmerforums.com / bimmerfest.com etc

Man må bare ta seg tid til å lese litt så finner man informative poster i ny og ne. Problemet med basis oppgradering og info om dette er vel at det meste av forumtråder kommer fra USA der de kun solgte E9x med basis anlegget en veldig kort periode (2010), ellers har 676 HiFi vært det minste anlegget man fikk der borte.

Skal se om jeg finner noen bra tråder om basis oppgradering ute på verdensveven.

Edit: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=508584

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=439211

Det kan bli mye å lese men man plukker opp litt ting her og der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=5472

Audison har jeg gode rabatter på,husket jeg hadde pnp blaupunkt i min e39, dette fungerte nå bra på den, mn vet ikke om det finnes lengre, vi på mekonomen molde var importør av blaupunkt før, men sluttet med dette, har nå autohifi som levrandør, så må nesten høre om dem kan noe med e91 sitt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ivertfall muligheten til å justere bass og treable jeg da. Men er det fortsatt noe jeg må kode bort altså?

OK så du har manuell bass og treble justering på basis anlegget også. Uansett har jeg lest så mange steder at signalet ut i tillegg er EQ'et av BMW som du ikke kan justere på, og med dette er det vanskelig å få ting til å låte bra med mindre du 1. recoder HU eller 2. putter inn en DSP som normaliserer signal til flat EQ.

Sakset fra en post:

If base Stereo is what you have, your biggest issue is not adding an amp, but the processed signal coming out of the Professional CD player since it's coded for base Stereo.

You need to reverse or normalize that processing, either by re-coding the HU to HiFi, or by using an external processor to do that. For more on recoding, ask Patrys on this board or search for HU recode. Other means include the JBL MS-8, the audison bitone, Zapco DSP amps, and the JL Audio CleanSweep.

Har sett att mange kjøper en kabel pakke fra en tecnichas , uten att jeg var funne denne person/butikk.

Technic holder til på m3post.com og bimmerpost.com hvertfall. Han lager og selger plug and play ledningsnett til BMW.

http://www.m3post.com/forums/showthread.php?p=8038662#post8038662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Bilradiospesialisten selger dette kittet: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12781&katid=1306&mid=m436&id=&vn=736

Ser brukanes ut i mine øyne, garantert mye bedre lyd enn hva du har nå.

Kan jo høre med dem om de er kjent med å oppgradere basis anlegget, og om de kan kode om spillern. Jeg vil tippe at BMW verksteder tar seg veldig godt betalt for sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke att det er så dyrt å kode om, men heller om dem klarer d? Er det altså sånn att når jeg skal få dem til å kode spillern så skal jeg si att dem skal kode den om til hifi system med 8 høgtalere og forsterker?

Hvis du får det til så fint om du gir meg en tilbakemelding. For jeg er interessert i det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...