Gå til innhold

Skal oppgradere lyden, trenger hjelp med handleliste!

Share

Anbefalte innlegg

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har Technics kabelbunt. Husk bare at denne bør brukes med en forsterker som aksepterer balansert differensiert linjesignal(!). Hvis ikke taper du 6dB og kan få en del støy.

Selv har jeg 676 og har bestilt forsterkere fra Zapco i statene sammen med deres DSP. Bruker Gladens 3-veis system på front og en ekstra 10" i bagasjerommet under gulvet i min E91. Skal begynne med monteringen om ikke lenge når Dsp'en dukker opp fra statene.

Mosconi/Gladen har vel også en kabelbunt for BMW for PnP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Technics kabelbunt. Husk bare at denne bør brukes med en forsterker som aksepterer balansert differensiert linjesignal(!). Hvis ikke taper du 6dB og kan få en del støy.

Selv har jeg 676 og har bestilt forsterkere fra Zapco i statene sammen med deres DSP. Bruker Gladens 3-veis system på front og en ekstra 10" i bagasjerommet under gulvet i min E91. Skal begynne med monteringen om ikke lenge når Dsp'en dukker opp fra statene.

Mosconi/Gladen har vel også en kabelbunt for BMW for PnP?

Etter mange spørsmål, mye mas, og masse lesestoff har jeg kommet frem til en foreløpig handleliste. Hvordan tror du dette vil fungere?

Front dørene: Focal 100KRS K2

Under setene: 2 x Earthquake SWS8X

Centre,bak dørene og hattehylle: 2 x Vibe Slick 4

Forsterker: JBL GTO1004

Og muligens JBL MS8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange spørsmål, mye mas, og masse lesestoff har jeg kommet frem til en foreløpig handleliste. Hvordan tror du dette vil fungere?

Front dørene: Focal 100KRS K2

Under setene: 2 x Earthquake SWS8X

Centre,bak dørene og hattehylle: 2 x Vibe Slick 4

Forsterker: JBL GTO1004

Og muligens JBL MS8

Disse Focal setta har jeg lest om flere som har brukt i E9x og E6x, skal være veldig bra. Vibe Slick 4 har jeg også sett nevnt i ett par installasjoner og skal være bra. Jeg har også handla Earthquake SWS'ene.

Forsterkere har jeg ikke lest meg særlig opp på. Jeg gikk for JL Audio HD900/5 fordi en annen her på forumet med samme anlegg som meg har brukt den og var veldig fornøyd. Den tar lite plass så skal gå greit å skjule den. Aberet er at den er dyr, spesielt her til lands vil jeg tru. Jeg handla alt mitt i USA før jeg flytta hjemover nå nylig. Veldig mye hyggeligere priser over there på alt :) Går og venter på at container'n min skal komme men det tar endel uker. Så får ikke begynt installasjon før om ett par måneder antagelig.

Når det gjelder dette med koding så vet jeg dessverre ikke noe mer enn det lille jeg har finni på forumer rundt om. Kanskje det finnes noen svenske eller britiske forum som har mer info om dette. Skal sjekke litt.

Går jo ann å høre med GS om de kan oppdatere software/firmware på spillern så den er satt opp identisk med en bil som har utstyrskode 676 HiFi. Det er jo en start hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det vært mulig å kjøpt en brukt HU som allerede er åpnet for dette, og montert denne i bilen uten noe mere om og men? Eller er det billigere å investere i en MS8, forutsatt at jeg kjøper denne i utlandet?

Kan nok godt tenkes at det ligger brukte slike på ebay ja! Men vet ikke om HU'en er kodet spesifikt til bilen, så om du putter inn en HU fra en annen bil så må man kanskje inn og fortelle system at nå er det en ny HU her? Jeg vet rett og slett ikke men svaret på det ligger garantert ute på ett eller annet forum hehe.

Har du iDrive? Eller kun radio/CD spiller og ikke noe hjul i midtkonsollen? Samme som det bilde som ble lagt ut for noen poster siden? Dette vil vel også avgjøre hva slags HU du skal ha, du bør ha samme typen som du har nå bare en som er kodet for 676 høyttaler pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen iDrive. Lignende som det bilde som lå her ute. Men har pratet med en kompis som fikk kodet om spilleren sin. Han mente verkstedet tok mellom 1000 og 2000 kr for dette. Men hvis jeg velger å kjøpe en MS8 istede. Trenger jeg å kode om spilleren da?

Når det kommer til handlelista så varmer det hjertet til en "noob" at jeg har fått til noe i hvert fall :D Skal måle litt imorgen for å se hva jeg har plass til i bagasjen. Skal til London i løpet av Januar, og så at prisen på mye av dette er veldig mye billigere der, så får se hva jeg får med meg hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

........... Men hvis jeg velger å kjøpe en MS8 istede. Trenger jeg å kode om spilleren da?

Med MS-8 er du ikke nødt til å kode om HU. Grunnen til det er: (lett forenklet) Det kommer noen lydspor med MS-8. Disse kjøres mens du har en mikrofon på lytteplassen. MS-8 hører da altså hva som kommer ut av speakerne dine og sammenligner det med det den vet at det egentlig skal høres ut som. Nå kan den korrigere for avvik og lagrer dette i en intern EQ. Den kompenserer altså for "fargeleggingen" HU gjør og nøytraliserer dette. Så har du også en custom EQ som du kan fidle med selv.

Jeg tenkte på å handle MS-8 etterhvert selv da jeg har sett så mange tråder fra audiofreaker i USA som skryter lyden opp i skyene ved bruk av denne. Men er litt dyrt da.. Får se åssen lyden blir uten denne først, kanskje jeg putter inn en litt seinere om jeg ikke blir helt happy med lyden av det jeg har handlet nå. Mye vil ha mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg forstår deg rett, må jeg montere en mikrofon i bilen ? Ja, den er ikke noe billig. Koster 8000 kr hos bilradiospes, men ligger på rundt 2800 i London så får se om jeg tar meg meg to derfra og selger en i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg forstår deg rett, må jeg montere en mikrofon i bilen ? Ja, den er ikke noe billig. Koster 8000 kr hos bilradiospes, men ligger på rundt 2800 i London så får se om jeg tar meg meg to derfra og selger en i Norge :)

Mikrofonen kopler du jo bare opp mens du driver å tester og setter opp MS-8'n. Mikrofonen følger med i pakka. Når du er ferdig putter du den i skuff i gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofonen kopler du jo bare opp mens du driver å tester og setter opp MS-8'n. Mikrofonen følger med i pakka. Når du er ferdig putter du den i skuff i gangen ;)

Okei. Noen forslag til steder jeg kan handle Bmw deler? Trenger de tweeters holderne, og grillen til centre høyttaleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og leser litt MS-8 tråder nå. De proffe gutta får til dette greit men jeg ser det er flere "amatører" som sliter lenge og vel med å klare å få satt den opp med bra resultat. Den har jo en masse fancy ting som timedelays, diverse filtre, dB slopes, etc etc. Over mitt hode foreløpig endel av dette. Så man kan vel si at en MS-8 mest sannsynlig vil koste deg endel svette og tårer, men når du får justert alt riktig så blir det j.... bra.

Han her sliter litt..

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=713405

Jeg har en PDF skrevet av en forum fyr med endel inputs fra en av utviklerne bak MS-8. Lang som ett vondt år og mye teknisk språk. Hvis du vil ha den kan du sende meg mail adressa di på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og leser litt MS-8 tråder nå. De proffe gutta får til dette greit men jeg ser det er flere "amatører" som sliter lenge og vel med å klare å få satt den opp med bra resultat. Den har jo en masse fancy ting som timedelays, diverse filtre, dB slopes, etc etc. Over mitt hode foreløpig endel av dette. Så man kan vel si at en MS-8 mest sannsynlig vil koste deg endel svette og tårer, men når du får justert alt riktig så blir det j.... bra.

Han her sliter litt..

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=713405

Jeg har en PDF skrevet av en forum fyr med endel inputs fra en av utviklerne bak MS-8. Lang som ett vondt år og mye teknisk språk. Hvis du vil ha den kan du sende meg mail adressa di på PM.

Kjenner frykten for å ikke greie å gjennomføre dette bare blir større og større! Er litt av en oppgradering å starte på for en som har null peiling og erfaring med dette. Kan du ikke bare laste opp pdf`en? Mulig det er flere som kan ha bruk for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...