Gå til innhold

E90 320i n46 drar ujevnt/lugger helt plutselig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

fikk lite problem med e90n min i kveld med at den drar ujevnt og dårlig. plutselig slutter den å dra litt på lavt turtall så drar den igjen. eller kanskje drar bra helt til 5000rpm så tuller den. eller motsatt. ganske tilfeldig. plutselig drar den helt fint. eller generelt dau over hele registeret.

tenkte dette kanskje var lmm så prøvde plugge den ut. dro helt jevnt så og si da, bare noe dødt.

får ingen feilkoder på slik billig bluetooth mobil obd leser.

noen som har godt tips? tenkte på prøve rense lmm.

har kjørt med power filter i par mnd.

Skrevet

På en annen motor (m52b20tu) men med helt lik feil/problem var det hos meg tomgangsmotoren som tullet. Den var full av møkk så den hang seg opp i "litt åpen posisjon", rare var at den gikk normaltnpå tomgang. Renset og smurte opp regulatoren og nå går motoren bedre enn noen gang.

Skrevet

hvor står denne regulatoren som oftest?

er forresten elektronisk gasspjeld på denne motoren såvidt jeg har fått med meg, om det skulle bety noe.

Skrevet

noe god feilkodeleser å anbefale?

tenker på slik som viser hvilke målinger alt fra lambda, lmm osv gir til hjernen. og som leser alt av feilkoder. har funnet mer feilkoder med skikkelig leser før enn den bluetooth mobil saken.

helst ikke aaalt for dyrt.

Skrevet

i dag ville ikke bilen min svive sånn helt plutselig. trykka start knapp. gikk som en snekke i et par sek og daua igjen. prøvde dette 3-6 ganger med og uten gass.

kobla ut lmm så fyrte den opp med en gang og svev fint. daua igjen og kobla i lmm så gikk den fortsatt fint.

er vell rimelig sikkert at det er lmm som er gåen da? drar ujevnt og lever sitt eget liv sånn ellers. stort sett jævla dau. kjedelig å vente 2 uker på å få feilkodeleser :P

forsåvidt kjørt med powerfilter noen tusen km, som sikkert ikke har vært så lurt :P org boks kommer på nå.

Skrevet

Motorstopp på motorveien i dag... Ny lmm i morgen. Fungerer ikke det så leverer jeg bare driten inn... Må ha bil

Skrevet

fikk tips om det ja.

INGEN i område hadde lmm inne. men bilxtra klarte få tak i til i morgen tidlig. 3350kr. men om det ikke var feilen kunne jeg levere den inn med 10% gebyr av kjøpssum :)

leste feilkode med biltema pro feilkode leser i dag. fikk opp feil på dtc(stefar min er elektro ingeniør og sa det var slik motstandselement elns, slik som sitter i lmm) forsåvidt så er jo lambda etter katalysator gåen, men det betyr ikke noe. kan være det var den og det var dtc på, husker ikke helt :P

og kode p111a og p111c. som jeg googla fram til at ser ut som lmm.

Skrevet
fikk tips om det ja.

INGEN i område hadde lmm inne. men bilxtra klarte få tak i til i morgen tidlig. 3350kr. men om det ikke var feilen kunne jeg levere den inn med 10% gebyr av kjøpssum :)

leste feilkode med biltema pro feilkode leser i dag. fikk opp feil på dtc(stefar min er elektro ingeniør og sa det var slik motstandselement elns, slik som sitter i lmm) forsåvidt så er jo lambda etter katalysator gåen, men det betyr ikke noe. kan være det var den og det var dtc på, husker ikke helt :P

og kode p111a og p111c. som jeg googla fram til at ser ut som lmm.

DTC har ingenting med det å gjøre.

Skrevet

Så vidt jeg kan se så er det ikke lmm på denne bilen. Denne bilen skal ha 4 lambdaer, 2 foran og 2 bak kat. Altså 2 stk. bredbåndslambdaer som leser mye mere nøyaktig og regulerer luft bensin blanding uten lmm. Der lmm vanligvis sitter er det bare en temp måler.

Skrevet

Har både en tempsensor og en trykksensor: "Map-sensor" (Manifold absolute pressure)

Men har du en defekt lambda kan denne kødde seg inn på varm motor, men ikke på kald. Egentlig ikke MAP-sensor heller igrunn, da den regulerer mest på varm motor. Tror jeg holder en knapp på veiv/kam-sensor. Diagnose hos BMW er det lureste ;)

Skrevet

stemmer at det er 4 lambdaer. 2 før og 2 etter. hovedfunksjonen til dem etter var ble jeg fortalt at var til å måle om katalysatorene fungerer og kanskje finjustere blanding litt.

men er nok lmm på den. snakket med 5-6 delelager i dag om lmm til bilen min og alle klare nå finne det så.

den lamdba etter katt som er gåen på min har forsåvidt vært det lenge. gir 0 måling. er bare latskap som gjør at den ikke er bytta. driter vell i om at den ikke fungerer, sier bare at ene katalysatoren er dårlig. :P ser ikke grunn til at den plutselig skulle rote til hele bilen når jeg har kjørt slik flerne tusen km.

http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... yType_ID=1 feks

uansett prøver jeg bytte lmm i morgen, får pengene igjen på den om ikke uansett. så får jeg heller springe til bavaria å handle veiv/kam sensor. dem så veldig lette ut å bytte så. litt vaskelig å få diagnose hos bavaria når bilen står hjemme å ikke kjørbar. dem vil sikkert at jeg skal bestille time og så.

Skrevet

foresten, om det skulle være veivsensor, ryker alt olje utav bilen når jeg tar ut den sensoren? hva som er vanlig på motorer liksom :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...