Gå til innhold

E46 320ci eksosanlegg bytte - HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en e46 2000 med 2,0 150hk motor. Tenker å bytte til et gromt sports eksosanlegg. Har snakket med flere montører, og alle sier at Simons er det jeg burde gå for.

Har fått flere tilbud, og dette virker best:

"Vi kan skaffe et anlegg fra kat og ut(2x51mm rør og 2x70mm endestusser)

Dette koster 8500,- ferdig montert ink.mva.

Burde jeg takke ja til dette? Kommer det til å gi grommere lyd?

Og viktigst av alt: er dette lovlig? Vil jeg få problemer ved EU-godkjenning?

Trenger jeg noen spesielle papirer som på Senkesett (tenker da på TUV eller godkjenning i vognkortet osv...)

Har ingen peiling på regler ved bytte av eksosanlegg, håper folk gidder å hjelpe meg :P

Skrevet

Hadde selv montert Supersport eksos fra GS, og det gikk fint gjennom EU den, har ikke trengt og godkjenne noe som helst.

Ellers så ville jeg montert eksosen selv, da dette er superenkelt hvis du kjøper et som skal passe til din bil.

Har hørt mye bra om Simons eksos, så det blir nok god lyd, men siden du bare har 2,0l så må det sikkert kjøres litt før du får skikkelig god lyd av det.

Skrevet
Hadde selv montert Supersport eksos fra GS, og det gikk fint gjennom EU den, har ikke trengt og godkjenne noe som helst.

Ellers så ville jeg montert eksosen selv, da dette er superenkelt hvis du kjøper et som skal passe til din bil.

Har hørt mye bra om Simons eksos, så det blir nok god lyd, men siden du bare har 2,0l så må det sikkert kjøres litt før du får skikkelig god lyd av det.

Simons virker ok, hørt ganske mye bra om den. (http://www.bmwguiden.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=20741)

Hovedproblemet mitt er at jeg ikke kan montere eksosen på egenhånd. Har verken utstyr eller kunnskapen :P. Tror verksted er mitt eneste valg.

Når det gjelder EU-kontrollen så lurer jeg på det med desibel. I vognkortet mener jeg at det står "db:78". Hvor langt over 78db kan jeg gå? Er det noen regler på det? :P

Bilen min skal ikke på EU før om 2 år, så det er ikke hovedprioriteten akkurat nå, men det er fint å være oppdatert til fremtiden

Skrevet
ikke tenk på det, kjør på med simmons eksosen. er nok tuv på de, men som sagt, må oppi turtall for å få no god lyd ut av det. :)

Så lenge det blir grommere lyd enn originalen blir jeg veldig fornøyd! :)

Skrevet

Det blir det nok garantert.

Det jeg hadde på min 318 hadde bra lyd når det var godt kjørt inn, jeg jeg tror den er en del over dB som egentlig står på bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...