FTE Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 M5en likte visst ikke overgangen til et nytt år. Da jeg skulle hente den hos en kompis tidligere idag begynte den å tulle. Først startet den som vanlig, men stoppet igjen etter bare 2 sekunder. Prøvde å starte den flere ganger uten hell. Ingenting skjedde. Så dro jeg på bensinstasjonen og kjøpte startgass, sprayet litt inn i innsuget og prøvde igjen, for å se om det var tenning eller bensintilførsel som var problemet. Da startet den og gikk ca 4-5 sek også stoppet den igjen. Tenkte kanskje det var releet til bensinpumpa eller selve pumpa som var gåen. Prøvde så å starte den igjen etter noen minutter, uten startgass, da fyrte den igjen, men stoppet etter noen sekunder. Sånn holdt det på 4-5 ganger til jeg fikk den til å gå. Da jeg skulle kjøre hjem merket jeg at den fusket hvis jeg ga antydning til gass. Måtte ligge rundt 1500-2000rpm med lett gassfot, ellers bare fusket og hostet den. Hva er galt? Var forresten kvart tank på bilen, men dro innom og toppet den for å se om det ble bedre, noe det ikke gjorde...
Stonescream Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 Sprekker i slanger/belger slik at motoren ikke får rett menge luft osv? Vært å sjekke før du starter å skifte dyrere deler.
oleo Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 Bensinfilter, bensinpumpe... Det er vel det mest plausible.
RS-Heggem Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 Lmm er vel også sannsynlig årsak her. Sitter vel 2 på denne så.
RS-Heggem Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 Kan jo ta av kontakter på lmm å prøve å starte. Er jo bortimot det enkleste å sjekke.
Ellingsen B. Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 bensinpumpen kvelder ofte på disse så hadde sjekket om den går..
FTE Skrevet Januar 1, 2013 Forfatter Skrevet Januar 1, 2013 Tusen takk for tips så langt Skal få tatt en diagnose på den en av de nærmeste dagene.
oleo Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 Diagnose er alltid lurt Dog vil ikke bensinpumpe vises som feilkode (tror jeg)... Når du setter på tenningen så skal bensinpumpa starte og går i et par tre sekunder for så å stoppe. Deretter starter den igjen når motoren starter. Du kan normalt høre dette hvis det er stille i bilen... eventuelt ta ut baksetet og legg øret mot tanken og få noen til å slå på tenningen. Hvis det er litt raklete lyd fra pumpa så er den nok på randen av full stopp. Men vær også obs på bensinfilteret... hvis dette er nærmest tett (ikke uvanlig) så vil symptomet være tilnærmet det du beskriver. Filteret ligger ca. midt under bilen (avlang metallsylinder) og koster omtrendt 1000,- (original) Pumpa koster rundt 4800,- på GS... (Jeg fikk byttet bensinpumpa på BMW for under denne prisen i det jeg fikk rabattert arb og delepris grunnet bilen var over 5 år gammel)... slikt takker og bukker man for.
FTE Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Da ser det ut som at jeg får taue den til BMW imorgen. Prøvd litt idag også, den startet og gikk i 1,5 sek, så døde den. Nå vil den ikke engang starte med startgass. Nesten så jeg mistenker noe elektrisk. Hva med veivposisjons-sensor? Hvis den tuller, vil den vel ikke starte? Rart da at den alltid starter og går i 2 sek første gangen.
oleo Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Hvis den ikke starter med startgass så har du rett i at det kan være veivsensor... Den kutter både bensinpumpe og tenning .
FTE Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Ja, tror faktisk det jeg også. Etter å ha snoket rundt på div utenlandske sider (m5board.com bl.a), er det fire ting som passer mine symptomer: * Bensinpumpa er gåen, eller på vei til å gå. (Har tatt ut baksete for å høre om pumpa går når tenning skrues på, kan ikke si jeg hører noe.) * Bensinfilteret er tett, eller delvis tett. Ikke fått sjekket det. * EWS (startsperre) er ikke korrekt synkronisert med DME. Nøkkelen jeg bruker skal identifiseres av en eller annen hjerne i bilen, hvis disse ikke kommuniserer riktig, vil ikke bilen starte. (Har to stk nøkler, nå med nye batterier, ingen framgang selv om jeg bytter på de). * Veivsensor. Som oleo sier, vil ikke bilen starte om denne er kaputt. Det rare da, er jo at jeg fikk kjørt den igår etter å endelig ha fått start på den. Men ikke snakk om at den ville ha noe motstand (f.eks oppover en bakke), da begynte den å fuske kraftig. Mulig jeg får mulighet til å låne en diagnosemaskin imorgen, en kompis kjenner en som driver litt på si med BMW. Finner jeg ikke ut noe etter det, får den bare taues til BMW.
FTE Skrevet Januar 3, 2013 Forfatter Skrevet Januar 3, 2013 Da har jeg med 99% sikkerhet løst problemet. Fikk et tips fra en tidligere BMW mekaniker hos Autozentrum Gardermoen. Det var å tappe/banke på bensintanken akkurat der pumpen sitter, imens en annen vrir om nøkkelen og starter bilen. Gjorde det, og da fyret den med en gang og gikk fint som bare det Så nå vet jeg iallefall problemet, da er det bare å bestille ny pumpe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå