Gå til innhold

Enklest måte å finne ut om sprek/defekt topp/pakning


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den enkleste måten å finne ut om toppen eller toppakningen er defekt når kjølevæsken og olja ser helt fin ut uten å dra på verksted? Komptest? Se på plugger? Kjenne på slanger? Eksos? osv

Skrevet

Kommer litt an på skruerfaringene dine det. Jeg syntes det er fort gjort men nå jobber jeg som mekaniker da. Du må ha spesialutstyr til det og tilgang til trykkluft. Går ut på og kjøre trykkluft ned i sylinderene for og se om det kommer luft ut et sted det ikke skal. Man må skru ut tennpluggen til sylinderen som skal måles så skru trykkluft slangen fra spesialverktøyet der hvor pluggen satt også sette motoren så den sylinderen står på øvre dødpunkt i kompresjontakten så er det bare og sette sylinderen under trykk så ser du på måleuret om den holder på trykket som den skal eller om luft kommer ut et sted det skal være tett.

Kompresjonstest er jo mye enklere men den målingen skjer så fort at en liten lekasje gjennom toppakningen ikke nødvendigvis syntes på testen

Skrevet

Er dette spesialutstyret dyrt? Lønner det seg isteden å få gjort dette på et verksted og hva tar et verksted for å gjøre dette? om spesialutstyret er dyrt da vell og merke

Skrevet

går and og lage om du har sveiseapparat:)

Ta en tennplugg som passer, borr hull rett igjennom den, og sveis på en blåsespiss.

.. litt bortkasta om du bare skal gjøre det en gang, men det fungerer:)

Så hører du om det er suselyd i peilepinne, eksos eller innsug når det er trykk på

Skrevet

Dette er vel en kontroll med visse svakheter. En sprekk/brist i toppen trenger ikke og lekke før motoren er varm og kjølevannet er under trykk. Dette har jeg selv opplevd. Kjørte trykktest på kald motor uten at vi fant noe feil, men under kjøring kom lekasjen.

Skrevet

Jaokei, for 200-300 km siden når jeg hadde oljeskift og pluggbytting så klarte ikke å se noe tegn på lekkasje av kjølevæske.

Men for ta komptest, eller trykktesting av sylinder når motoren er kald og varm for å være på den sikre siden.

Skrevet

Så i dag at det var blitt gult/hvitt under oljelokket :o Kan være den småstartingen og småkjøringa som har forårsaket dette, og at den har stått mye i ro, men ble veldig skeptisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...