mlian Skrevet Januar 1, 2013 Skrevet Januar 1, 2013 hei sann! jeg tenkte at jeg skulle lage en tråd om gullet mitt som jeg nå har begynt og pusse litt på litt om meg: 19 år, bilmekkanikerlærling i trondheim city, leilighet og samboer, bmw entusiast, når jeg har tid til overs skrur bil i verkstedet på gården til min far. litt om bilen: bmw e34 535i 92 mod. orginal med manuel kasse. står nå 3.8L kasse og diff i den. kw senkesett 40/0, supersprint effektannlegg fra cat og bak, bbs style 18x8,5 felger, svart skinn int. stor computer bilen ble kjøpt ny i norge og har rullet 384.000 på norske veier motoren går som ei klokke og er sprek og frisk. den er også tight og fin i drivverk og understell jeg kjøpte denne bilen i januar 2012 og tok den i bruk når sommeren kom jeg har kun brukt den litt nå å litt da for å rase ifra meg litt siden jeg kjørte mb 190D som bruksbil som da ikke akkurat er noe jetfly. den har fungert helt supert i hele sommer og ikke vært noe tull. nå har jeg og en kompiss bygget oss verksted med 2 søylers løftebukk på gården til min far for at vi skal kunne skru litt bil i tid og stunder når jeg fikk bilen opp i lufta og fikk begynt å plukke litt på den oppdaget jeg fort at han som solgte meg bilen ikke hadde vært helt ærlig med meg. bilen skulle blant annet være rustfri. meeeen langt ifra! han hadd gjemt masse rust under all tectylen. dette oppdaget jeg ikke før jeg begynte og skrape tectyl. han hadde nemlig tectylert rubbel og bit under hele bilen og alle hjulbuer. jeg er veldig gla i 535en min og stolt av den.. derfor mener jeg at den fortjener en ordentlig oppussing uansett hvor mye rust osv jeg finner derfor så startet jeg så vidt i julen å kappe ut kanaler. jeg startet på venstre side for den var værst. jeg fikk kappet ut alt, pusset rust, lakkert over på innsiden og sveis inn ny kanal. nå er det bare pussing og sparkling som må til bilen skal hellakkeres siden. må fjerne all rust først planer for bilen: * plukke fra hverandre hele bilen og sandblåse understell og skrape tectyl * sveise all rust. * bytte ut alle foringer og slitedeler i understell. * pulverlakkere understell/karrosseri og diff i svart. * opgradere bremser: lakkere callippere i rød, ventilerte turbo groove skiver og redstuff klosser. * d2 racing coilovere med justerbar høyde og hardhet. (tuv) * rette opp bbs style felgene og lakkere di på nytt og få på ny gummi. * m5 front og bakfanger( si ifra om du har noen til salgs!) * hele bilen skal også pusses ned og lakkeres opp i samme fargen ( silber metalic ) * bilen skal holdes original innvendig sett bort ifra ekstra målere og annet ratt og schnitser pedaler. planer for motor: komp måling. så åpne den og ta kontroll målinger av planhet på topplokk og blokk samt veiv og lagerslitasje. evt planslipe topp og blokk. så blir alt av lager som evt er for utslitt byttet i nye. * topp og blokk skal lakkeres. * kvasskam fra ppf * nye ventiltettninger evt styringer * turbokit 350- 400 hk ifra muligens NAI. alt medfølger bortsjett ifra downpipe, dyser og sprut/chip * dyser( tips?) * sprut (tips?) * bredbåndslambda * grovere eksos( HJEMMELAGA!) * senka komp * målere for olje/turbo trykk, vann/eksos/olje temp/ lambdaforhold * arp bolter * ++ mere jeg ikke kommer på i farta så er planen når den er ferdig å få mappet den på ca 280 - 300 hester og få den godkjent vi får se hva dem sier!! skal også ha en mapping til med litt høyere effekt i tillfelle sidelengssuuug dere er hjertelig velkomne til og komme med goe tips og hvis dere har noe deler som jeg trenger som dere skal selge er det bare å si ifra jeg har nemlig ikke kjøpt inn noe enda bilen sånn som den ser ut nå fant da vist litt rust ny kanal sveist inn litt parts jeg skal bestille d2 coilovere med tuv papirer litt slitasjedeler ordentlige bremseskiver e34 m5 fanger
Pedi Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Du vil nok kunne tråle rundt her på forumet og plukke opp mange gratis tips og erfaringer - det er mange her inne med bred kunnskap når det gjelder stikkord som E34, M30 og turbo. Det er mange tråder som er verdt å besøke, så det kan jeg anbefale. Men stusset på en ting... I topic står det "godkjent", men ut fra det jeg leser så skal du bygge turbo? Er bilen tidligere godkjent med turbo? Ble litt misvisende... Uansett, flott bil, og ser at du har mange timer foran deg med kos i garasjen... Skal følge med her, og husk å pøse på med tekst og bilder - det liker vi best av alt! Hvorfor skal du sveise kjølekanaler på M30, er vel mest gjort på M20 det?
Jørgen-A Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 trenger ikke sveise kanaler på m30:-) ang godkjening så får du trøbbel. di kommer til og kreve syklus test siden bilen din er nyere en 88. men lykke til:-)
mlian Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Hei og takk for tips bilen er ikke godkjent fra før med turbo. Planen er å prøve å få den godkjent mulig d går. D vet jeg ikke enda men skulle vist ikke være umulig ifølge han karen jeg pratet med på trafikkstasjonen. Tror det kommer litt an på hvem man prater med. M106 er jo i prinsippet nesten samme motor bare org med turbo. Så hvorfor skulle det ikke gå på denne?
Jørgen-A Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 pga bilen din er typegodkjent med kat. jeg snakker og med karen i trondheim så syklustest kommer du ikke unna med ved ettermontering av turbo på bil reg etter 31.12.88. desverre.
mlian Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Hmm. D var da litt domt men jeg skal prøve å finne noen smutthull alikevel for å få det igjenom. Mulig at hvis det blir helt hakke umulig å få den godkjent med turbo så bygger jeg suug med brukbar effekt istedet motoren blir allfall ventet med til resten av bilen er ferdig jeg har allfall tenkt å ha den på hvite skilter igjen. Å kjøre rundt i en ikke godkjent turbobil er heller ikke så lurt tror jeg i tilfelle ulykke eller kontroll
freddalur Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Må vell følge med her siden du er trønder med m30
Jørgen-A Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 vist du skaffer deg motor fra alpina b10 biturbo er det mulig. da den motoren allerede er syklustestet. det dr jo m106 og men den er eldre en bilen din og de liker di heller ikke desverre. men søk og se hva som skjer:-)
Pedi Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 pga bilen din er typegodkjent med kat. jeg snakker og med karen i trondheim så syklustest kommer du ikke unna med ved ettermontering av turbo på bil reg etter 31.12.88. desverre. Er nå vel egentlig slik at syklustest gjelder fra og med 01.01.89 pga krav om kat fra den dato, ikke at bilen er typegodkjent med kat. For E34 535i har vel kat fra 06/88, og en får godkjent turbomotor uten syklustest frem til registrert dato 31.12.88, selv om 535i (registrert i 1988) har kat originalt - er det ikke så da?
sveigis Skrevet Januar 2, 2013 Skrevet Januar 2, 2013 Du har litt å henge fingrene i her ser jeg .Men dette blir nok bra til slutt.Jeg blir alltid glad når jeg ser folk fikser opp e34.Og ekstra gøy er det når noen tar det nøye. Moro med 535i tråd,så her må jeg nok følge med.
mlian Skrevet Januar 2, 2013 Forfatter Skrevet Januar 2, 2013 Takk for gode tilbakemeldinger jeg skal henge i for å få denne bilen på veien igjen:-) skal også prøve å oppdatere tråden ganske ofte så dere får se hva jeg driver med på bilen
mlian Skrevet Januar 12, 2013 Forfatter Skrevet Januar 12, 2013 pga bilen din er typegodkjent med kat. jeg snakker og med karen i trondheim så syklustest kommer du ikke unna med ved ettermontering av turbo på bil reg etter 31.12.88. desverre. Er nå vel egentlig slik at syklustest gjelder fra og med 01.01.89 pga krav om kat fra den dato, ikke at bilen er typegodkjent med kat. For E34 535i har vel kat fra 06/88, og en får godkjent turbomotor uten syklustest frem til registrert dato 31.12.88, selv om 535i (registrert i 1988) har kat originalt - er det ikke så da? Har tenkt litt på at det skal da være mulig å få godkjent en syklustest me et optimalt sprut som er justert så ingenting går til spille og en katt i eksosen?
Morty999 Skrevet Januar 13, 2013 Skrevet Januar 13, 2013 pga bilen din er typegodkjent med kat. jeg snakker og med karen i trondheim så syklustest kommer du ikke unna med ved ettermontering av turbo på bil reg etter 31.12.88. desverre. Er nå vel egentlig slik at syklustest gjelder fra og med 01.01.89 pga krav om kat fra den dato, ikke at bilen er typegodkjent med kat. For E34 535i har vel kat fra 06/88, og en får godkjent turbomotor uten syklustest frem til registrert dato 31.12.88, selv om 535i (registrert i 1988) har kat originalt - er det ikke så da? Har tenkt litt på at det skal da være mulig å få godkjent en syklustest me et optimalt sprut som er justert så ingenting går til spille og en katt i eksosen? det går ikke, fordi du kan forandre det etterpå.. + att syklustest koster fort 50k +
mlian Skrevet Januar 13, 2013 Forfatter Skrevet Januar 13, 2013 Virker som dem stiller litt forskjellige krav alt ettersom hvilke trafikkstasjoner jeg besøker å spør om tema - turbo på 535n. Han ene karen oppi namsos hvor jeg kommer fra krevde dokumentasjon fra turbokit leverandør på max effekt det turbokitet ville gi i min bil. Pluss at han skulle ha tuv papirer på turbo... Er ikke veldi mye turbobiler etter veien oppi der jeg kommer fra så er ikke sikkert at di har måttet ta stilling til dette så veldi mange ganger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå