Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer litt på hvordan dette active steering-systemet egentlig fungerer. Jeg har prøvekjørt en E92 med active steering, og jeg la fort merke til hvor mye enklere det var å svinge fra den ene siden til den andre, da systemet gjør at samme svingvinkel oppnåes med mindre "sving" på rattet. Dette er forsåvidt greit, og jeg ser for meg dette gjør ting mye enklere i parkeringshus osv.

Når jeg så leser mer om systemet dukker det opp fler ting, bla. at active steering "kontrasvinger" for føreren dersom en sladd oppdages. Altså at dersom rumpen på bilen sklir ut mot venstre (ut i motgående felt), vil systemet svinge hjulene mot venstre (korrigering for sladden) før føreren rekker å gjøre samme handling. Stemmer dette? (

)

I høye hastigheter gjør visstnok systemet at det kreves mer "svinging" på rattet før samme vinkel oppnås på hjulene, noe som gjør det enklere å kjøre rett frem i høye hastigheter. Hva skjer så om man plutselig får sladd i høy hastighet? Vil man måtte svinge vesentlig mer for å korrigere, noe som fører til dårligere sjanse for å redde seg inn?

Dere som har dette systemet:

* hvordan opplever dere dette?

* Hvordan oppleves det dersom dere har det litt artig på snødekt føre, mtp. frivillige sladder osv.?

* Er dette noe som anbefales å kjøre ekstra?

På forhånd takk =)

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Active steering, men det krever litt tilvenning når det gjelder parkering/manøvrering i lave hastigheter. Har ikke merket noe til automatisk kontrasvinging.

Skrevet

I sin tid ble det kritisert for å mange feel, men jeg syns systemet fungerer veldig bra. Vikke ikke vært redd for å kjøpe en bil med dette systemet, men det er ikke noe man MÅ ha.

Systemet er ganske avansert, og jeg kjenner til flere tilfeller hvor systemet har slåt seg vrang etter bytte av forstillingsdeler (E60). Bør kanskje være litt forsiktig med å ta slikt på lugubre verksteder...

Sikkert andre her som har inspill her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...