Skands1 Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Noen som vet om dekk- /felgbutikker i Hamburg, eventuelt andre plasser nord i Tyskland? Skal til Danmark i påsken, og må ha nye sommerhjul til min F11. Tenkte å benytte meg av anledningen å kjøpe disse i Tyskland... Kan også være et alternativ å kjøpe brukt, og er det i så fall et forum i Tyskland tilsvarende bimmers.no hvor det annonseres brukt?
Skands1 Skrevet Januar 6, 2013 Forfatter Skrevet Januar 6, 2013 Tanken min var og unngå netthandel, men heller bestille i en butikk der nede. Kjører ned med vinterhjula og setter de nye sommerhjula på bilen dere nede og tar vinterhjula bak i bilen hjem igjen. Da unngår jeg toll antar jeg, noe det er vanskelig å unngå med netthandel.. Kan vel kanskje til og med få refundert tysk mva hvis jeg gidder å ta papirarbeidet med det. Vet ikke om man da blir pålagt å betale norsk mva siden man får igjen den tyske men..
Morty999 Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 skal du unngå event toll så tror jeg du burde legge igjen vinterhjula der, event sette på no skrot før du drar. kjipt å bli stoppa i tollen for da spør di fært.
Skands1 Skrevet Januar 6, 2013 Forfatter Skrevet Januar 6, 2013 Legger de brukte vinterhjula under all annen bagasje bak i bilen, og hvis jeg blir stoppet og de spør, så kan jeg vel si at jeg har vært i Østerrike på skiferie og måtte jo ha med vinterhjul!
awt Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Hvorvidt du får igjen tysk moms avhenger litt av hva butikken gidder/er vant til. Dette går somregel fint om det er i nærheten av grensen, men du skal ikke langt ned før de ikke er vant til dette, og heller ikke gidder å sette seg inn i det. Om du finner noen som er villig til å gjøre dette får du med et dokument som må stemples ved siste grenseovergang ut av EU (Hirtshals ble det for meg). Deretter må enten dette fakses tilbake til butikken og de overfører pengene til deg (minus bankgebyrer og slikt), eller så kan du kjøre innom butikken en annen gang og levere dette dokumentet og få hele summen utbetalt i butikken (dette har jeg gjort). Norske tollere har ingenting med akkurat denne prosessen å gjøre, så hva du velger å oppgi er opp til deg selv. Jeg vil også tro eBay er det enkleste, de fleste selgere tillater henting, evt. kan du få de til å sende hjulene til et hotell du skal til e.l., men da er det nok litt verre å få refundert den tyske momsen som du sier. Jeg skulle gjøre akkurat det samme til e46-en, men selgeren ble tom for de felgene rett før vi reiste. Så for meg ble det moms og dill-dall, men fortsatt betydelig billigere enn her hjemme. Dette var originale BMW-felger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå