JonasFB Skrevet Januar 6, 2013 Skrevet Januar 6, 2013 Har fått en rekke elektriske problemer som har oppstått på bimmeren i det siste. Det er snakk om en E46 316i. 1: Gripelisten har sluttet og fungere. Jeg tror selv det kanskje skyldes brudd i overgang fra karosseri/bakluke eller mikrobryter. 2: Ryggelys og tåkelys på venstre side bak fungere ikke. Tror også dette skyldes brudd på ledninger fra karosseri/bakluke. Skyldes ikke pærene. Det er sjekket. 3: Interiørlysa i bagasjen fungerer heller ikke. Dette kan jo ikke ha noe med brudd å gjøre? De sitter jo integrert i baklysa. 4: I går gikk venstre nærlys. Kjøpte nye frontykter i fjord på samme tid, og det sitter vanlige H7 pærer i dem. Regner med at disse ikke skal gå etter ett års bruk? Får ikke sjekket pæren på en annen måte enn å ta ut hele lykta så vil prøve å kunne konkludere med hva som har skjedd før jeg tar alt fra hverandre. Er det egentlig vanlig at pærer slutter å fungere på denne måten, om det skulle vise seg å være den? For to uker siden ettermonterte jeg tåkelykter hos BMW. Alle disse problemene har oppstått etter dette. Vet ikke om det har noe betydning. Kan jo være en tilfeldighet at alt har skjedd på så kort tid. Har lest en del om denne lysmodulen, og håper det ikke er denne som kødder med det elektriske etter montering av tåkelyktene. Har skjønt at skifte av denne er rimelig kostbart. Noen som har peiling på noe av dette der ute, og om det kan ha en sammenheng? Irriterende når det stadig dukker opp noe nytt! Kan jo også nevne at venstre skiltlys har vært litt fra og til og at det lyser i dashen for feil på alt jeg har nevnt.
PenguiN- Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Det er en svakhet i ledningsføringen som går på høyreside av bagasjeromsbjelken..åpne den svarte plasthylse-greia og se etter ledningsbrudd hvis du må ha lysmodul: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
JonasFB Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 Blir vel nød til å splittet den. Hadde lyst til å prøve å finne ut av det først, så slipper jeg å teipe sammen.. Lurer om om det kan være lysmodulen siden interiørlysa i bagasjen heller ikke fungerer. Disse kan det jo ikke ha blitt brudd på. Om det er lysmodulen, hvilken modul er det snakk om? LCM/LKM eller ZKE? Syntes alle blander disse om hverandre hele tiden. Legger ved to bilder: Er det denne, som jeg tror heter ZKE? Sitter under sikringsboksen. Eller denne som jeg forstår heter LCM/LKM? Eller er jeg helt på jordet her?
pelle123 Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Første bildet er zke (grunnmodul) og nederste er lcm (lysmodul, lysbryteren) Sjekk disse ledningsførerne, dei kan fucke opp litt ved brudd. Er lcm kodet riktig etter montering av tåkelykter? I verste fall er det lcm som er gåen. Da må den skiftes og kodes opp på nytt. Det må gjøres på bmw, eller med ncs expert på pc (viss du veit om noken som har dette på pc'en sin og veit korleis det fungerer)
JonasFB Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 Første bildet er zke (grunnmodul) og nederste er lcm (lysmodul, lysbryteren)Sjekk disse ledningsførerne, dei kan fucke opp litt ved brudd. Er lcm kodet riktig etter montering av tåkelykter? I verste fall er det lcm som er gåen. Da må den skiftes og kodes opp på nytt. Det må gjøres på bmw, eller med ncs expert på pc (viss du veit om noken som har dette på pc'en sin og veit korleis det fungerer) LCM er nok ikke kodet om etter montering av tåkelykter. Men alt ble koplet sammen hos BMW. Har aldri hørt at det er nødvendig heller. Lest en del om det, men er så mange rare meninger. Kom frem til at det ikke var nødvendig med omkoding. Tåkelysene fungerer jo akkurat som de skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå