thommas88 Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Jeg er ingen mekaniker så dette blir skrevet etter hva jeg har blitt fortalt av han som så på dette, En god venn og utdanna mekaniker. En venn av meg fant en bmw e36 til salgs til en fornuftig pris så vi kjørte å så på den, Prøvekjørte og snakka med eiern. Bilen har vert en ambasade bil og stått mye rolig. Ikke rulla så langt og ser veldig fin ut. Han bestemte seg for å kjøpe bilen og spurte hvorfor han selger den og det var pga at det er det han lever av. Han var pangsjonist og levde av å selge å kjøpe biler. En polakk. Spurte om det var noe mer rundt bilen osv. "Nei her var det bare å kjøre" Eid bilen noen dager så kom problemet. Motoren ble GRISE varm. Måtte kjøre med varmeaparat på maks for å ikke drepe motoren. Tenkte at feil skjer jo så vi får finne ut av hva det kan være. Ringte min venn mekanikern og spurte og han tippa termostat eller pumpa. Snakka litt mer med venn min og han var så snill og tok oss med opp på verksted så vi fikk sjekka så vi ikke måtte kjøpe begge dela. Tok ut vannpumpa først. Og det er her det begynner. Vifta til radiatoren er festa i vannpumpa. På enden der er det jo en metallplate som skal bøye seg hvis det blir for varmt så den slås inn slik av vifta begynner å gå rundt. Her var det borra igjennom slik at vifta gikk rundt konstant uansett.. Så sjekka vi termostatet. Det var ikke noe termostat det engang. Alt gikk bare tvers igjennom på full guffe. Det vi kom frem til da eller mekanikern kom frem til er at det da er toppakkninga som har gått hvis jeg ikke husker feil slik at eksosen går inn i kjøleveska og at den da blir varm og at dette var en ræva måte å løse den feilen på. Han sa ikke noe om dette i det heletatt og han kan sikkert skylde på at det ikke var han som hadde gjort det men han solgte bilen right ? da går det på han så må han ta han han kjøpte bilen av ? Oppsummering: ødelagt toppakkning som fører til overopphetet motor, hjemmefikset "løsning" av forrige eier med oppborret vifte som går konstant i tillegg til fjernet termostat. Ikke opplyst om noe ved salg av bilen. Her er bilder av at det er borret i allefall. Tenkte ikke på bevis bilder når jeg tok disse men vi har alt av deler enda.
Mexos Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Mange dager siden bilen ble kjøpt? Om kjøper er NAF medlem ville jeg kontaktet de i morgen, da en får dekket juridisk hjelp via medlemskapet. Ellers kan forbrukerrådet kanskje hjelpe? Ble litt usikker på om de kun jobber med saker når det er forhandlerkjøp.
GSS Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Det at vifta går hele tida, og at termostaten mangler har nok ikke noe med varmgangen å gjøre.
haavard Skrevet Januar 7, 2013 Skrevet Januar 7, 2013 Første steg må være å ta kontakt med selger, å høre hva han har å si om saken. Hvis han ikke er villig til å gjøre opp etter seg (her er det jo tydelig at viskosekoblinga har sluttet å fungere og bilen har kokt, så har han fjernet thermostat og gjort om viskosekoblinga til "direkteoverføring"). Hvilken motor er det? Toppen kan også ha sprekt. Uansett må bilen bruke en del vann. Så ville jeg hørt med forbrukerrådet og/eller fått hjelp fra NAF (advokatbistand). Lykke til. http://www.forbrukerradet.no/tips-og-råd/bil/misfornøyd+med+bilkjøp Lykke til.
thommas88 Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 Takker for kloke svar. Han ga 30k for bilen. Ikke informert om noe av dette. Om bilen hadde blitt solgt for 300.- så burde det forsatt blitt nevnt. Det er en 316i, M43-B16 Det er en mnd nå siden ca men bilen har stått stille pga varmen. I jula var det ikke tid til å se på det også har vi vert på fjellet. Først nå vi har fått noen til å se på det.
thommas88 Skrevet Januar 7, 2013 Forfatter Skrevet Januar 7, 2013 Helt riktig Haavard. Når vi prøvekjørte den så kom jo ikke det problemet for bilen var kald, det var vinter og vi satte på litt varme så vi rakk ikke å få frem det problemet innen turen var over.
Dirty Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 Om den ikke bruker vann\vann i oljen\ryker\trykk i kjølesystem og at dere fikk varme inni kupen, så kan dere være heldig at det har vært luft eller vanvittig lite vann på den
thommas88 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 Han som kjøpte bilen fikk ikke sjekka det noe særlig om han brukte det, men han kjørte innom et verksted i krisitiansand og de sjekka og annbefalte enten å sjekke termostat eller pumpa. Han måtte kjøre med varme på fult konstant når han kjørte ellers gikk den rett opp på maks rød. Vi begynte med å skru ut vannpumpa i går og fant ut at den ikke var problemet. Så sjekka vi termostatet og fant ut at den ikke var der samtidig. Så fant vi ut hvorfor de hadde borra vifta og det er jo for å kjøle ned veska men den er jo i kontakt med ekssosen via motoren siden det er hull på pakkning der og at den får varme via eksos. Var ikke lite igjen når vi sjekka når han hadde parkert iaffal. Sist når vi kjørte opp til verksted så koka det ikke i beholderen der man fyller på frostveske. Stussa jeg litt på men ingen av oss er mekanikere av meg å eiern av bilen.
D.Toft Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 den som ikke blir varm er vann ut fra radiator og inn på motor. den skal få lunk i seg. den som blir varm er ut fra motor og inn i radiator for kjøling. enten deffekt toppakning, sprekk i topp eller bare så enkelt som lite kjøleveske og masse luft
thommas88 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 Liker dere veldig gutta, Ikke seine med svar. Likæært! Lite kjøleveske var det ikke hele veien hjem fra kristiansand iallefall, de han stoppa hos på verksted der oppe fyldte på og klemte litt på røret for å sjekke om det var noe der eller om det var tett. Kompis'n min som er mekaninker han og en kamerat av han igjen som jobber på bmw tipper toppakning. Blir jo en pen sum å fikse dette.. Siden selger mest sansynlig viste om dette burde man jo kunne få en eller annen kompangsasjon eller dekkning på dette, eller deler iaffal. Endelig fått bmw stakkar så skjer dette. Skal prøve å ringe naf å spørre om de har noen råd om hvordan man skal gå frem ved å bare snakke med selger iallefall så prøve det først. Går ikke det igjennom så får vi prøve alt annet.
Dirty Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 er nok toppakningen ja, kjør selger hardt men blir nok ikke lett å bevise 1 måned senere. pakning koster vel 400 på koed.no sliping av topp 1000.- eventuelt en 1000 lapp om toppen må byttes 1kveld med demontering og en kveld med montering burde komme greit ut på det om han har noen som kan hjelpe han.
D.Toft Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 letteste er å heve kjøpet og finne seg noe annet..
Dirty Skrevet Januar 8, 2013 Skrevet Januar 8, 2013 Helt klart, men somregel så er det ikke bare å heve kjøpet
thommas88 Skrevet Januar 8, 2013 Forfatter Skrevet Januar 8, 2013 Han har forsatt lyst på bilen, Men ikke hvis han må betale alt dette selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå