Gå til innhold

Valg av motor, m50 eller m52? (i E30)


Howrd
 Share

Anbefalte innlegg

Skal bytte motor i E30`n min.

Den er godkjent med M50, men motoren er nå historie..

Står mellom den samme M50B25 eller M52B28, hva ville du valgt, og hvorfor?

Mener å ha lest at det er vanskelig å bytte toppakning på m52 fordi gjengene går, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt M52B28 bl.a fordi den er lettere, 18 kg?

Jeg har selv denne motoren i litt oppfrisket utgave og den går som lynet :D

(kam,litt porting og mapping). Innsuget er orginalt, da er også det gode dreiemomentet beholdt.

Du kommer garantert til å få høre at 2,8 er dritt fordi den i orginal utgave ikke har så veldig stigende effekt med turtallet, årsaken er jo at den yter så enormt mye ved lave turtall (80% dreiemoment ved 1800 rpm).

Mange her på forumet syns det er mye bedre med 2,2 literen M54 fordi den er så dau nede og stiger mye i effekt ved turtall, men uansett hvilket turtall man velger vil en 2,8 yte mer. Rare innstillinger mange har her på forumet, det betyr liksom ikke så mye hva motoren yter på topp, det viktigste er at den er jævlig dau under 4000 rpm, jommen er folk rare....... :roll: .

Men nå var det jo 2,5 du spurte om, ikke 2,2. Mindre dreiemoment og høyere vekt er altså mitt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde valgt m52b28 med småtrim på.

pga lav vekt da dette er alu motor, m50 er jern motor.

skal du ha turbo? isåfall m50.

Ska ikke ha turbo, så trenger ikke noe materiell styrke..

Men hvordan er det hvis jeg må bytte toppakning?

Har hørt at gjengene i blokka bare kan tilstrammes en gang pga aluminiumen, stemmer dette? er den "ureparerbar" om jeg må bytte toppakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan nok montere studs, da står pinneboltene igjen i blokken.

om gjengene ryker, så er det vel helicoil innsatser som gjelder.

har ikke hørt om at man ikke kan bytte pakning på dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompis av meg hadde en e39 med m52b28. den hadde fått ny blokk pga gjengene røk. lå en kvitering på nesten 100k i hanskerommet :P haha. at de ikke byttet motor.. er no ikke så langt unna prisen for en ny heller sikkert :P men den gikk godt den motoren. mye bunndrag i den. blir sikkert frisk med m50 innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva mener dere om kompressor på alu motor da? har så lyst på en 2,8 i e34n. men er vell myyye enklere å sette inn en m50 tipper jeg. mtp at det er originalt. da i 2,5...

Motoren går nedi uten noe problem den. Du kan bare flytte over motorfestene, bunnpanna, oljesil og div andre ting fra m50b20`n din, så er motoren nedi :)

Ledningsnettet er vel forskjellig på e34 og e36 med tanke på lengde osv, men det går alltids an å fikse på.

Om M52 tåler kompressor skal jeg ikke uttale meg om, men litt trykk tåler den vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...