ole_m7 Skrevet Januar 15, 2013 Share Skrevet Januar 15, 2013 Da lurer jeg på hva som er dumt med det? Kostnaden er jo sprut. og dyser. og tenning. Resten finner du på dynga. La oss ta utgangspunkt i en m30, da denne er billig i innkjøp. F.eks. lastebilturbo fra skrot/lastebilverksted el lign. maks 1500kr Eksos og trykkrør mekkes av litt rør man alltids har, eller finner i skrotkontainern til et eller anna verksted. kanskje noe deler må kjøpes. 500kr intercooler, kimmit har kjøler til en 1000 lapp om jeg ikke minns helt feil. Sinterlamell, riktig inspent med standard trykkplate holder igjen noe mer nm. 1400kr Grenrørs deler komplett for å lage et grenrør kommer på 1300kr (det gjorde mitt) wastegate, biltema har en til 1000, eller så finner man en billig hos f.eks kimmit. Bensinpumper, om du tar f.eks tre org bmw pumper, så leverer dem 480l/min. kostnaden er et par hundrelapper på en høgger, eventuelt. la oss si 500. slange til turbo, olje kjøper du ny. koster ca 500kr på et slangeverksted, med koblinger. Alt dette kommer på 7700kr, og er holdbart om man gidder å legge litt sjela i det. Kjøper du da et brukt sprut og dyser for 12000kr, så har man kontroll på ting. under 20k? JA. 500hk? GARANTERT, med riktig mapp vel og merke. Om du mener noen av mine "kalkueringer" er feil, så korriger meg gjerne, men blanke koblinger, fete dyre pumper, polerte turboer, rustfrie grenrør, "fet" eksos, osv gir ikke en dritt med effekt. Det er i mine øyne bare jåleri.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ckleiv Skrevet August 26, 2013 Share Skrevet August 26, 2013 Eg har byggd turbo kit på m50b20 vanos. har også sjekka rundt med alle folk som kan noe, og har ein del kompiser som bygger store prosjekt. Kjøpte turbo kit fra Tunning-import.com Bjørn Andreasson. Veldig bra kit til snaue 13 lapper. Kan si med ein gang at uansett å mykje trykk du skal kjøre på, om det så er 0,5 bar så bytt stempel ringer å rådelager i første omgang, helst smidde stempler. Har brukt lang tid på min og har feila. Folk har så mange meininger om hva den tåler, men eg har faktisk byggd å feila. Kjørte først på rundt 0,8 bar med chip, da hadde eg bytta dyser og pumpe i tilleg, da holdt motoren i ca 1 uke før eg fekk gjennomslag. nå hadde min motor gått rundt 200000 km å eg fekk beskjed før eg kjøpte kitet at eg BØR bytte til smidd innmat, men eg var dum å tenkte billigste utveien å prøvde med orginal innmat først. Var oppi 1.5bar på noen på drag å det gikk no inni hælvette for å sei det mildt. Det er heilt optimalt å bygge på b20 motorer, alle har sagt b25 til meg å. å som mekanikker sjølv så veit eg at den har kraftigere veiv og lager. Å blir litt dyrere å bygge på ein b20 men eg har gjort å det går. Anbefaler Tuning-import.com han er himmla alright å snakke med, behjelpelig, å før du putter på kittet så få tak i smidde stempler å rådelager. det koster litt, men er verdt det. krb skulle ha 12000 ink film av bilen når eg fikk gjennom slag, damper godt ut av catchtanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ckleiv Skrevet August 24, 2014 Share Skrevet August 24, 2014 Sjekk tråden min. Eg kjøpte turbo kit til ca 13000kr Kommer det litt slanger å varme matter å div andre utstyr i tillegg. Eg brukte rundt 60.000 på motoren trur eg. Smidde stempler av best kvalitet. Rådelager å alt. Men anbefaler å benke. Å kjører på egen justert chip er ikkje optimalt. Bruker mykje, putter å fusker å lagger. Etter benken så blei den som ny, heilt vanlig søndagsbil som går værst. Eg kjøpte 600hk kit. Men på 0,7 så har eg 220 på hjula, kjører nå 1bar så litt usikker. Må ikkje regne med å få ut så mykje. Men det veit du sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå