Gå til innhold

Nivåregulering - E39 problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kjøpte meg en 530DAT for en liten stund tilbake som noen ganger nå har lyst på nivåreguleringen. Har da sjekket og da har bilen sunket sammen bak, men tar jeg tenningen og starter på ny så er alt fint igjen. Har ikke hatt bilen lenge nok til å vite om det er et gjentakende problem ellers på resten av året, men de ukene før kulda kom så gikk det fint.. Funka også fint når det kom godt over halvmeteren snø her i Rogaland.

Er det kjent problem når det er litt kaldt og frossent ute eller? Frister ikke veldig mye å bytte kompressor og virker jo som den er OK mtp. at det funker å starte bilen på ny igjen.

Forresten av og til er det en vifte som står å går etter at jeg har skrudd av motoren? Høres ut som den er rett fremfor førerdøra.. Noen som har peiling på hva det er? :)

Skrevet

Har akkurat samme problem med min!! ;)

Har egentlig ikke funne ut hva det kan være, på min skjer det rett etter oppstart.

Men har en knapp på kaldt vær og frost som gjør det.

Fått tips av andre å demontere nivåreg slanger og trykklufte blåse de for å få ut vann.

Så lenge jeg har min i garasjen så funker det strålende.

Skrevet

Den "vifta" er webastoen, eller tilleggsvarmer om du vil. :)

Den starter automatisk når det er rundt 5 grader ute for og hjelpe og varme motoren.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Skrevet
Den "vifta" er webastoen, eller tilleggsvarmer om du vil. :)

Den starter automatisk når det er rundt 5 grader ute for og hjelpe og varme motoren.

Eh, den vil vel ikke gå etter at motoren er skrudd av for å varme motoren videre? Det gir vel ikke helt mening? :P

Skrevet

kommer an på hvor lenge du har kjørt osv, men vifta til webastoen går litt etter uansett for å få ut eksos og evnt dieseldamp. webastoen vil fortsette å brenne litt etter du har stoppa motorn for å unngå koksing som igjen fører til at den blir ødelagt/tett over tid.

Skrevet

Ah, ok.. Vil det si at å få "full webasto"-pakke kan være billig(ere) på denne bilen mtp. at den allerede har motorvarmer, så vidt jeg forstår?

Skrevet

kan være, kommer litt an på hvilken brenner du har.. er noen kjørevarmere som har 3kW, og den blir litt puslete. ta av innerskjermen venstre foran og sjekk :) Ta bilde og, så finner vi ut om du har vannpumpa der og, for da blir det brått rimelig nesten :)

Skrevet

Stemmer at den kjører en nedkjørings prosess når du stopper bilen, da slutter den og brenne og blåser ut eksos osv, dette går gjerne et minutt eller så.

Nei du trenger ikke og ta av innerskjermen, der er et klistermerke på venstre dempertårn merket med Webasto, type, kw osv. Så holder og opne panseret og kikke der. (Hvitt lite klistermerke) :)

Det er vel slik at du må ha elektrisk vannpumpe og så må det kodes. Usikker på hva mer som må gjøres.

Skrevet
Stemmer at den kjører en nedkjørings prosess når du stopper bilen, da slutter den og brenne og blåser ut eksos osv, dette går gjerne et minutt eller så.

Nei du trenger ikke og ta av innerskjermen, der er et klistermerke på venstre dempertårn merket med Webasto, type, kw osv. Så holder og opne panseret og kikke der. (Hvitt lite klistermerke) :)

Det er vel slik at du må ha elektrisk vannpumpe og så må det kodes. Usikker på hva mer som må gjøres.

Derfor jeg vil ha av innerskjermen, for å se om vannpumpa er der ;)

Skrevet

Derfor jeg vil ha av innerskjermen, for å se om vannpumpa er der ;)

Selvfølgelig :roll: Men trenger bare å løse den i bakkant å brette den vekk litt da :)

Skrevet

Sjekka klistermerket, jeg har 5 kWen, diesel, 2,5 bar. Er en Thermo Top Z/C-D S289.

Må opp med skjermen for å få sjekka pumpa altså?

Sitter å leser litt diverse, er vel meningen at motoren skal bli relativt fort varm pga. webastoen? Kan være det er noe feil på min da, for motoren bruker lang tid på å bli varm.

Er forøvrig en 2001 mod, leser at det skal være enklere på disse en de som er pre-facelift..

Skrevet

bytt EGR-termostat, og sjekk om du har vannpumpa på webastoen. Er en svart sylinder på va 5 cm diameter som står klin inntil webastoen, på kortsida mot vangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...