Gå til innhold

09-mod e91 standard spiller, navi business og EQ?

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg lurer på om det er en hack eller triks eller noen annen enkel måte å få en utvidet eller bedre EQ ut av standardspilleren/navi business? slik det er nå, så kan jeg velge mellom bass og treble, og selv om jeg ikke er superaudiofil så setter jeg pris på å ha mer kontroll over lyden enn det som er nå. Må jeg inn med ny spiller/HU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det gitt :) Skal du drive med litt mer high-end enn det originale så blir det fort litt mer jobb også, så spørs hva du vil ha ut av anlegget egentlig og hvor mye du vil legge i det.

En løsning er DSP (Digital lydprosessor) men da er du også avhengig av noen forsterkere igjen. Til gjengjeld vil du få mye bedre lyd selv på originalhøyttalerne dine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å bytte høyttalere, men det mener jeg ikke er rare vitsen all den tid all eq jeg har tilgjengelig er 'bass' og 'treble' :P

Så da må man vel inn med ny HU, og da snakker vi en del mer penger, i tillegg til at samtlige enheter jeg har sett så langt ser ut som et jævla juletre. Jeg liker utseendet på originalspilleren.

Ettersom jeg forstår det er signalet ut fra business-spilleren tynt gjennom en hardkodet EQ fra bmw, mye mulig en dSP kan rette opp noe av signalet, men det hadde vært best om utgangspunktet enten var minimalt farget, eller farget på en god og smooth måte.

Volummessig er jeg egentlig happy, men det høres jo ut som led zeppelin sitter inne i en pappeske når jeg drar på litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett for deg et budsjett rundt dette her?

Tanken med en DSP er å beholde alt originalt men ha muligheten til å kunne få bra lyd gjennom justering av lyden slik man vil ha den. Videre så tviler jeg sterkt på at spilleren i bilen din er hardkodet med en EQ fra fabrikk. Sier ikke at det ikke stemmer, men er en lite troverdig påstand :) Originalspilleren er faktisk ikke så dum sånn rent lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig hadde jeg bare tenkt å bytte 6 høyttalere, og da havner jeg på mellom 4 og 5 tusen. Mer hadde jeg ikke tenkt å bruke, men jeg vet ikke om det er noen vits å bytte høyttalere når jeg likevel ikke har muligheten til å justere eq slik jeg vil. Jeg mener å ha lest et sted at bmw på basis-modellen har pumpa opp bass og treble for å forsøke å kompansere for noe shabby papirhøyttalere, men det er jo slett ikke sikkert at det er sant. Som gammel lydtekniker og musiker vil jeg gjerne justere og knote mer med eq enn bass og treble, og hvis eneste muligheten da er en DSP, så vet jeg ikke om jeg tar meg råd til det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett: for å få det BRA i en bil så skal det litt mer enn EQ-sminke til, selv om det til dels gjør nytta det og. Derfor så lurte jeg på hva målet ditt var. Noen skal ha P4 i bakgrunnen, andre vil på livekonsert i bilen ;)

Bytt høyttalere du. Det hjelper det om du ikke er fornøyd med det som står der.

Sett på dette settet?:

http://www.autodesign.no/hoyttalere/fab ... ne-200-bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så veldig greit ut det der, men diskanten skal vel i speiljusteringstrekantplastikkdingsen, så da må jeg vel ha nye slike med hull for det?

har sett litt på http://www.autohifi.no/aspx/produkt/prd ... ?plid=1097 til dørene

og http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17157 under setene - usikker på om de siste passer i dybden, men jeg tror originalspilleren skal klare å drive dette greit, så får jeg se om jeg begynner å surre me noe ekstra amp etterhvert.

men er det samme høyttalere i dørene foran og bak på E91?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... De skal i speilhuset der :) du har kanskje ikke oppgradert høyttalerpakke? Da vil noen coax i fordørene være en god løsning. Fordelen med det settet fra Audio System er at det er tilpasset bilen med delefrekvenser slik at dette er ferdig og optimalt for bilen. Også noe å huske på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har basis høyttalerpakke (uten tweetere i dørene) så er det hardkoda EQ i spillern for å prøve og kompensere for det heller labre oppsettet med kun 4" i dørene og 6.5" under setene. Jeg har sett frekvensplott som viser dette på ett eller annet forum men finner det ikke igjen nå...

Det er mulig å kode om HU'en til 676 HiFi, da får du en flat EQ + manuell justering av treble og bass. Det er helt sikkert ikke billig å få BMW til å gjøre dette. Ønsker du tilgang til mer innstillinger må du inn med DSP. (Regner ikke oppgradering til 677 Logic 7 / 688 Harman Kardon / 752 Individual Audio som alternativer)

Det kan kanskje bli litt bedre av å bytte kun høyttalere men det er veldig begrenset hva den HU'n klarer å drive. Du må nok i så fall sørge for å finne noen høyttalere som er meget lettdrevne. Skal det bli noe guffe over dette må HU'en koples til en forsterker som kan levere power nok til å drive skikkelige elementer.

Jeg skal igang med å bytte ut rubbel og bit (minus HU) i min E91 676 HiFi da jeg syntes dette også spiller veldig tamt.

Edit: Fant plottet. Her er frekvensresponen fra basis anlegg i en E90. Det er samme anlegg som i E60. Ikke akkurat flat respons!

i0ij53a8ukep5ughj7cj.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu! Artig med litt håndfast ;)

Er litt logisk at noen fra fabrikk har "ferdigjustert" anlegget for å få det til å matche høyttalerne, og ikke brukt flat respons ut fra spiller. Skjer litt fra den forlater spiller til lyden treffer øret :)

At den responsen er "ille" eller "feil" er ikke selvsagt. Er overbevist om at den kurven ut fra spiller er mer vellydende enn en flat kurve - selv om den rullet av veldig tidlig nedover!

Kommer selv til å legge ut i en tråd om hvordan opplegget i min E61 blir slik at folk kan se hvordan det kan gjøres med en egen DSP som tar seg av prosessering som tidskompensering, delefilter og EQ. Da skal jeg få målt litt respons ut fra min originalspiller og, samt ta en RTA-måling av det originale anlegget i samme slengen. Også kan jeg gjøre det samme når jeg er ferdig ;)

Tilbake til trådstarters problemstilling: Så hvis man vil ettermontere DSP etc, så burde man ha Hifi-uniten egentlig siden den pr. default skal ha flat respons? Interessant problemstilling det der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! :) Visste nok at jeg hadde vært borti at basisspilleren er hardkodet.

Spørsmålet da blir om det er mulig å kjøpe en Pro-spiller på evilbay og smelle den rett inn uten å måtte kode og styre med den?(Jeg tipper neppe).

Nei, det er ikke dermed sagt at lyden er feil. I gamle dager var Midas miksebord noe av det tøffeste som fantes - de var store og svindyre og farget lyden - men de farget den 'riktig', i motsetning til veldig mye annet rart. Nå når alt er digitalt har nok mye forandret seg, og det regner jeg med er tilfelle innenfor bilstereo også. Jeg vil bare gjøre dette enkelt, og det må være mulig :P

Noen som har erfaring med Infinity Reference-høyttalerne, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har jo ikke satt opp EQ'en slik for morroas skyld, dette oppsettet er nok det som får de gitte komponentene til å låte best mulig. Men om du oppgraderer til elementer av god kvalitet så kunne du nok få ett bedre lydbilde om du kunne tukle litt med EQ. Du vil vel gjerne endre litt på delefrekvenser også om du går fra 4" i dørene og 6.5" under setene til 4" + tweeter i dører og 8" under setene. Og da kommer DSP inn som du nevner. Men det er ikke rett fram for hvermansen å sette opp en DSP. Man bør nok ha litt interesse for det før man begir seg ut på det, og/evt kjenne noen med peiling som kan hjelpe til litt.

Jeg har sett ett par tråder hvor folk ikke har gjort noe med EQ, bare satt inn en forsterker og nye høyttalere. Så må man trekke litt kabel da siden de originalt går rett fra HU til høyttalerne i basis anlegget. Blir helt sikkert langt bedre enn utgangspunktet men jeg har en følelse av at jeg ikke ville blitt fornøyd med resultatet.

Det kom kanskje litt feil ut av forrige posten min, mente ikke at en helt flat respons er det man etterstreber. I mine øyne er den grafen hvor bass og treble = 0 ganske ekstrem. Men den er vel slik fordi det ikke er noen tweeter så de prøver å få skvist ut noen høye frekvenser, hehe. Er jo også individuelt hva man liker når det kommer til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet da blir om det er mulig å kjøpe en Pro-spiller på evilbay og smelle den rett inn uten å måtte kode og styre med den?(Jeg tipper neppe).

Ganske så sikker på at en ny HU må "giftes" inn med hjernen ja. Finnes garantert måter å gjøre dette på uten å blande inn BMW verkstedet, men da beveger vi oss nok bort fra hva som er enkelt.

Her er forresten linken til siden det plottet kom fra. Så ut som dere likte denslags :)

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=461636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...