pajoe Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Jentungen kom hjem med mangellapp fra PKK i dag. ikke så det så avskrekkende ut heller. Men hva i svarte grønnj..... helv... er hovedforinger bak? Jeg tipper det er snakk om de berømte traversforingene som er så latterlig morsomme å få ut. Men HOVEDFORING!!! Alle foringene bak der er jo like viktige for å holde bakstillingen i riktig vinkel. Så da skal man liksom handle inn alle foringene da. Sånn at man er sikker på å ha den riktige når jobben skal gjøres. Jeg gremmes over at sånne imbesile idioter skal ha makt til å bestemme om bilen min fortjener å rulle på veien eller ikke. Man burde kunne forvente at de vet hva delene heter når de underkjenner dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marionette Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Eventuellt spørre dem hvem foring dem mener, men ja er nok helst traversforing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Hvordan bil er det snakk om her? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hon Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Er jo bare å spørre de da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Har vært et par slike tråder på bimmers før. Det var da traversforinger som ble kalt hovedforing/hovedforing bakaksel osv. Forrige som spurte om dette hadde E34, ikke at det trenger å være relevant. Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajoe Skrevet Januar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2013 Bilen er en E39 Touring. Utifra km stand kan det godt stemme at det er traversforingene. Byttet på fruens bil i fjor på omtrent lik km stand. Men poenget er at når man er autorisert til å kontrollere kjøretøy, burde det være et minstekrav at man spesifiserer hva som er feil/mangel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Det er dessverre sånn at mange ting blir omtalt med feil navn. F.eks. er det mange som ikke veit forskjellen på kardang, diff og bakaksel.. Nå kan vel traversforinger bak kalles main frame bushings på engelsk så syns vel ikke det er så langt unna godkjent Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Eller hva med slike tekster: "nedre fremre høyre bærebru foring deffekt" På en bil som ikke har bruer forran, bare stag.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Edge Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Er alltid med inn på kontrollene så ser jeg selv hvilke deler som blir påpekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajoe Skrevet Januar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2013 Det er dessverre sånn at mange ting blir omtalt med feil navn. F.eks. er det mange som ikke veit forskjellen på kardang, diff og bakaksel.. Nå kan vel traversforinger bak kalles main frame bushings på engelsk så syns vel ikke det er så langt unna godkjent Det er fordi main frame refererer til traversen. Det er den som er main/hoved. Ikke foringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajoe Skrevet Januar 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2013 Er alltid med inn på kontrollene så ser jeg selv hvilke deler som blir påpekt. Det gjør jeg også med egen bil. Men jeg hadde ikke anledning til å ta meg fri for å sjekke at andre faktisk klarer å gjøre jobben sin. For et par år siden fikk jeg faktisk toerfeil for å mangle reservehjul på Transporteren min. Da ble biltilsynet varslet. Den jevne Ola Nordmann tar det faktisk for gitt at mekanikeren har greie på det han er betalt for å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Er det ikke mange som skriver generelt, fordi da finner kanskje ikke kunden det ut selv, og må utføre rep på verkstedet??? Har en mistanke om at det er mange verksted som fører på ting som er i grenseland, og kanskje ikke over grensen en gang. For noen år siden, var jeg inn med bilen til min x-kjæreste. Dro på "merkeverkstedet" i Kristiansund, og kom ut der med en flott mangellapp (syntes de i alle fall). Etter litt nærmere gjennomgang av bilen sev, så var jeg enig i halvparten, og det i samråd med min far, som har vært bilmekaniker og drevet verksted i over 25år. I alle fall, begynte og undersøke billigst mulig måte og fikse det på, siden vi begge gikk på skole. Foringene var grei, de kjøpte jeg på Mekonomen, men måtte undersøke pris på bensinrørene som hadde rust, og et bremserør. Bensinrørene kostet det over 10.000kr og reparere på merkeverkstedet!!!! Bremserørene MÅTTE kjøpes enlengt, og det var kun den muligheten. Alt i alt var "prisoverslaget" hos merkeverkstedet nesten 15.000kr. Horribelt. Jeg bytta de to foringene, kutta vekk den ene lille rustflekken som bensinrøret hadde på ene røret og satte mellom en bensinslange, og bytta et bremserør. Alt dette til UNDER 1000kr... Kjørte på NAF for ettergodkjenning, bilen ferdig EU-ok.. Da kan man snu seg tilbake til merkeverktedet, som prøver å robbe en god kunde (hennes far), for mye penger og be de dra så langt til h**** at de ikke kommer tilbake.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Eller hva med slike tekster: "nedre fremre høyre bærebru foring deffekt" På en bil som ikke har bruer forran, bare stag.. Mange bilverksted har så sei ferdig utfylt tekst så da kan det bli fort at en casterstag kan bli en bærearm. Særlig dem som kjører busspek systemet. Etter regelverket så har man ikke lov å forandre teksten som står der. Da må man tilføye notat opp under. Særregler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Eller hva med slike tekster: "nedre fremre høyre bærebru foring deffekt" På en bil som ikke har bruer forran, bare stag.. Det går på avkryssning, hva ville du kallt det på en hvilken som hellst bil? Fadern fikk mangel på bremseklosser foran i høst, var over 6mm igjen på alle fire... er mye idioter når det kommer til pkk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ReiRud Skrevet Januar 24, 2013 Share Skrevet Januar 24, 2013 Er ikke mye som skal til for å bli bil-mekaniker...har vært vitne til et par fagprøver, og jeg kan ikke fatte og begripe at han ene fikk fagbrevet... Når det kommer til utfylling av PKK-papir så sier BT at vi ikke skal fylle inn tekst og sånt selv, kun bruke det som er inne på programmet. Dette for å standarisere og gjøre kontrollene jevnere over hele linja (alle verkstedene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå